"האוצר מייבש הדיור הציבורי; אבי השיטה הוא נתניהו"

רחל תורג'מן, יו"ר חברת הדיור הציבורי חלמיש: "מאות דירות עם ליקויים בטיחותיים חמורים שעלולים לסכן את הדיירים שגרים בהן - זו שערורייה" ■ "גם לחלשים מותר לגור בכבוד"

"שאף אחד לא יטיף לי מה זה דיור ציבורי, שלא יטיפו לי על עוני - אני נולדתי בדיור הציבורי וגדלתי בו עד בגרות. כבת למשפחה בת עשרה ילדים שגרה בדירת עמיגור קטנה באשדוד, אני יודעת שזו לא חוויה, אבל הדיור הציבורי נותן למשפחות קשות יום את היציבות שלא זורקים אותן מהבית". כך אומרת בראיון ל"גלובס" עו"ד רחל תורג'מן, יו"ר חברת הדיור הציבורי חלמיש (וכן דירקטורית בדלק ישראל ובפסגות), על רקע הוויכוח שהתגלע בין שרי האוצר והשיכון על הדיור הציבורי, שהתלהט בשבוע שעבר.

תורג'מן, לשעבר בכירה בהסתדרות וממובילות המהפכה הפנסיונית, מזמינה את ראש הממשלה, שר האוצר ופקידיו לבקר בדיור הציבורי: "עם כל הכבוד לפקידי האוצר שכותבים ניירות עמדה, שיבואו לאנשים ויסתכלו להם בעיניים. כשהגעתי לחלמיש לפני חצי שנה מצאתי מאות דירות עם ליקויים בטיחותיים חמורים שעלולים לסכן את הדיירים שגרים בהן - זו שערורייה".

לעמדתה, "גם לאוכלוסיות המוחלשות מותר לגור בכבוד. ראוי שראשי מדינת ישראל - שמזמן כבר אינה מדינת רווחה - יבואו לראות באילו תנאים חיים דיירי הדיור הציבורי בשנת 2012. אולי אז יבינו שיש לשנות את סדר היום הציבורי. המחאה החברתית תרמה לכך שהציבור יבוא איתם חשבון בקלפי".

תורג'מן מתנגדת לעמדת משרד האוצר, המבכרת המשך סיוע כספי בשכר דירה על פני בנייה או רכישה של דירות לטובת הדיור הציבורי: "שר השיכון הגדיל את הסיוע בשכ"ד ל-3,000 שקל לחודש, אבל כבר מחר בבוקר יכולים לבטל את זה בחוק הסדרים כזה או אחר. האוצר מתנגד לדיור הציבורי כי המדינה לא רוצה להיות בעלת הבית, ובעצם אומרת לזכאים, 'תשכור דירה איפה שאתה רוצה ותעזוב אותי בשקט'".

- אז את תומכת בהצעת שר השיכון להקצות 5% מכל פרויקט לדיור הציבורי?

"המדינה תראה צמצום בהכנסות, אבל לא תשקיע כסף. מדוע מתנ"ס אפשר להטיל על הקבלן ודיור ציבורי לא? זה עניין אידאולוגי - ראשי האגפים באוצר מתנגדים לדיור ציבורי ומייבשים אותו; הם לא חושבים שהמדינה צריכה להיות מעורבת בדיור הציבורי ובשירותי הרווחה ואבי השיטה הוא בנימין נתניהו. לדעתי, האוצר חייב לתמוך בזה - כבר מאתמול; רוה"מ צריך לטפל בעניין - זו בעיה לאומית. חבל לחכות שיקרו עוד טרגדיות".

לדברי תורג'מן - שמקדמת בימים אלה הסכם היסטורי לפינוי ופיצוי תושבי כפר שלם בדרום תל אביב - בשיטה של אטיאס "יוכלו החלשים לגור באזורים מבוססים וליהנות משירותים טובים. למה לרכז את כולם באזורי עוני? ראשי ערים רוצים לבנות דירות גדולות לאוכלוסיות מבוססות. אבל מה עם החלשים? שיגורו בפריפריה, בסלאמס, בשיכוני רכבת? הם לעולם לא ייצאו ממעגל העוני".