גרוניס כינס דיון מיוחד בבקשת המדינה לדחות את פינוי מיגרון

(עדכון) - מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר: העיכובים המסתמנים בפינוי הם בסדר גודל של 15 יום, כך שלפי שעה ניתן לשער כי פינוי מיגרון יסתיים עד 15 באוגוסט

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, חייב את מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר; את אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון; ואת סמנכ"ל החטיבה להתיישבות, יובל פונק; להתייצב בפניו היום (א') אחר-הצהריים, במסגרת בקשת המדינה מבג"ץ לאפשר את דחיית פינוי המאחז הלא חוקי מיגרון.

בדיון שהתקיים אחר-הצהריים השמיעו השופטים ביקורת חריפה כלפי נציגת המדינה, עו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, וביקשו לברר מדוע מבקשת המדינה ארכה נוספת.

לשאלת השופטים אמר מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, כי העיכובים המסתמנים בפינוי הם בסדר גודל של 15 יום, כך שלפי שעה ניתן לשער כי פינוי מיגרון יסתיים עד 15 באוגוסט.

השופטים גם אמרו כי העתירה החדשה שהגישו תושבי מיגרון, לאחר שרכשו לטענתם חלק מהקרקע, היא בעצם עתירה שלא לקיים פסק דין של בג"ץ שהורה על הפינוי - וזה בלתי אפשרי.

נציג תושבי מיגרון, עו"ד גרשון גונטובניק, אמר כי "לא נפעל באלימות, והתושבים יכבדו את ההכרעות של המדינה ושל בית המשפט".

החלטת השופטים בעקבות הדיון אמורה להינתן בזמן הקרוב.

"דרוש זמן נוסף"

בימים האחרונים הביע גרוניס, בהחלטות שיפוטיות, את מורת-רוחו מהתנהלות המדינה המבקשת פעם אחר פעם בקשות לדחייה ועיכוב ביצוע בנוגע למיגרון, ואף איים בהטלת הוצאות על בעלי תפקידים בממשלה.

הבוקר הגישה המדינה בקשת דחייה באשר לפינוי המאחז מיגרון, האמור להתפנות עד 1 באוגוסט. זאת, במסגרת עתירה שהגישו בשבועת האחרונים 34 מתושבי מיגרון, הדורשים גם הם שלא לפנות את המאחז מיושביו עד להכרעה פרטנית בשאלת הבעלות על הקרקע, שלטענתם רכשו חלק ממנה.

"לדרג המדיני דרוש זמן נוסף כדי להמשיך בדיונים המתקיימים עם היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה נושא העתירה", כתב לבג"ץ עו"ד ענר הלמן, סגן מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, "שאף נדונה בוועדת השרים להתיישבות באזור יהודה ושומרון".

בקשת האורכה היא של חודש ימים לפחות, והפרקליטות מבקשת להגיש עמדה מעודכנת לבג"ץ עד 20 באוגוסט.

בקשה מקבילה הגישה המדינה גם בעתירה שהגישו בשנת 2006 התושבים הפלסטינים בעלי הקרקע שעליה הוקם המאחז, ושבמסגרתה הורה בג"ץ בצו מוחלט על פינוי בתי המאחז עד 31 במארס.

הצו המוחלט ניתן בעתירה כבר ב-2 באוגוסט 2011, ואולם לאחר מכן פנתה המדינה, במארס השנה, בבקשה לדחות את מועד הפינוי לנובמבר 2015.

הרכב בג"ץ, בראשות הנשיא גרוניס, דחה את הבקשה תוך שהטיח ביקורת קשה בהתנהלות המדינה כלפי פסק דין סופי של בית המשפט. עם זאת, לפנים משורת הדין ומשיקולים פרקטיים, הוחלט להעניק דחייה קצרה עד 1 באוגוסט.

כעת, כאמור, מבקשת המדינה "הארכת מועד קצרה נוספת". זאת, לטענתה, הן כדי לא לבצע את הפינוי במהלך חודש הרמדאן, הן לאור טענות מצד תושבי המאחז על כך שרכשו בעלות בכמה חלקות קרקע שהמאחז הוקם עליהן, והן בשל עיכוב בהקמת האתר הזמני ב"גבעת הייקב" שאליו אמורים התושבים להתפנות. בקשת הדחייה היא על דעתו של היועץ המשפטי וינשטיין.

לבקשת המדינה צורפו תצהירים של מזכיר הממשלה האוזר, אלוף הפיקוד אלון וסמנכ"ל החטיבה להתיישבות, פונק.

בהחלטה שנתן בצהריים הנשיא גרוניס, הוא החליט לחייב את השלושה, שהגישו תצהירים, להתייצב בדיון שאמור להתקיים בעתירות היום בשעה 16:00 אחר-הצהריים. הדיון נקבע במקור לשעה 10:00 בבוקר, ואולם נוכח בקשת המדינה לדחות את מועד הודעתה להבוקר, החליט גרוניס ביום חמישי האחרון שהדיון יידחה בשעות ספורות בלבד, לשעות אחר-הצהריים.

גרוניס הוסיף כי "נוכח התנהלותם של המשיבים בעתירה - שר הביטחון, מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, ראש המינהל האזרחי ומפקד כוחות ש"י של משטרת ישראל - שחוזרים ומבקשים ארכה פעם אחר פעם, תישקל בדיון אפשרות של השתת הוצאות". (בג"ץ 5180/12).