בדיקת "גלובס": איזה מחשב לקנות לילדים לשנת הלימודים?

ההצטיידות לשנת הלימודים מלווה בשאלות שכדאי להשיב עליהן עוד לפני שנכנסים לחנות ■ החל מסוג המחשב ועד לסכום הקנייה, שנע בין 1,500 ל-12,000 שקל

שוק המחשבים עמוס בדגמים חדשים וביצרניות, וקניית מחשב הופכת למשימה קשה שדורשת אמון במוכר, קריאת ביקורות באינטרנט והסתמכות על המלצות מפה לאוזן. לפני הקנייה צריך הצרכן להחליט אם לבחור במחשב נייד או שולחני, ואם מחשב נייד - האם רגיל או אולטרה-בוק.

כשהמשתמש העיקרי הוא ילד, יש לזכור כי מבחינה אורתופדית לא בריא לשבת שעות רבות ביום מול לפטופ, בטח כאשר אין לו עכבר חיצוני. מומלץ לשקול מחשב נייד או נייח עם מקלדת מתאימה ועם עכבר קטן לגודל היד של הילד.

נייד או שולחני?

הבחירה בין מחשב נייד למחשב שולחני צריכה להתבסס על הרצון שלכם להיות ניידים. לעתים קרובות המחשב ממילא לא זז משולחן העבודה.

גם בתוך הקטגוריה הזאת, יש כמה סוגים:

מחשב שולחני 'רגיל': המחשב יושב בקופסה מתחת לשולחן, או במקרים מסוימים נבנה כמארז קטן היושב על השולחן לצד המסך.

מחשב All In One: מחשב שהוא למעשה מסך בלבד, הכולל את הכונן הקשיח, את המעבד ואת התקני התקשורת. מדובר בקטגוריה שמספקת עיצוב חוסך מקום ופותרת את סיבוך הכבלים בין המסך למארז המחשב. חלק ממחשבים אלה מגיעים עם מסך מגע.

איזה לפטופ?

אם הבחירה היא בלפטופ, הוא יכול להיות שולחני או נייד. ההבדל בין שתי הקטגוריות הוא במשקל ובגודל שלהן.

לפטופים שולחניים: מגיעים בדרך-כלל עם מסך של 15 אינץ' ומעלה, המשקל שלהם מגיע בקלות ל-2.5 ק"ג, הסוללה יחסית חלשה והמטען גדול וכבד. הסיבה היא שיש אנשים שרוצים נוחות של מחשב נייד שלא תופס הרבה מקום על השולחן ומאפשר לשבת איתו גם בסלון ולאחסן בסוף השימוש בארון.

לפטופים קלים: גם לפטופים המאפשרים ניידות מחוץ לבית מתחלקים לקטגוריות שונות. אם רוצים להסתובב עם הלפטופ על הגב, עדיף לבחור במסך של עד 14 אינץ' ובמשקל של עד 2 ק"ג. הסוללה היא אחת מנקודות התורפה הבולטות בלפטופים: אם לפני 4-5 שנים סוללה שהספיקה 3 שעות נחשבה להרבה זמן, היום לא כדאי לקנות מחשב שהסוללה שלו לא עוברת את ה-5 שעות בפועל ולא לפי נתוני היצרן.

אולטרה-בוק: בזירת הלפטופים הניידים אפשר למצוא את קטגוריית האולטרה בוקים, שנחתה בישראל ובעולם בשנה שעברה, והם הפתרון שמציעות יצרניות המחשבים לגסיסה שעברה קטגוריית הנטבוקים בשנה שעברה. בעוד שהנטבוקים הציעו בעיקר ניידות על חשבון גודל מסך וביצועים, האולטרה בוקים מגיעים עם מעבדים חזקים שלא נופלים מאלו של לפטופ רגיל.

הם מתאפיינים בעיצוב דק מאוד - פחות מ-20 מ"מ, ויודעים להתחיל לעבוד במהירות. משקלם סביב 1.4 ק"ג, והסוללה שלהם אמורה לעבור את ה-5 שעות. המסכים נעים מגודל של 11 עד 15 אינץ'.

נטבוקים: מול האולטרה בוקים, אפשר עדיין למצוא בשוק את קטגוריית הנטבוק שעוברת תהליך גסיסה ארוך וכואב. מדובר במחשבים ניידים עם מסך 10 או 11 אינץ', שמציע ביצועים יחסית חלשים וסוללה שאמורה לספק כ-10 עד 12 שעות עבודה.

מערכת הפעלה

באוקטובר תשיק מיקרוסופט בעולם ובישראל את מערכת ההפעלה הבאה שלה - חלונות 8. יצרניות המחשבים ומיקרוסופט לא רוצות שבחודשים הקרובים צרכנים יעצרו את רכישת המכשיר הבא שלהם רק כי הם לא רוצים לשלם על חלונות 7. לכן, מיקרוסופט מציעה עד סוף ינואר 2013 רכישה של מחשב עם חלונות 7 ושדרוג בעלות של 60 שקל לגרסה 8. קנייה של מחשב בתקופה הקרובה דורשת בדיקה עם החנות, שאכן הדבר מתקיים.

תקשורת

המחשבים הניידים והנייחים כוללים בתוכם אמצעי תקשורת רבים. התקן החשוב ביותר הוא WiFi המאפשר גישה לרשתות אינטרנט אלחוטיות. בשוק קיימים תקנים כמו b/g/n, כאשר תקן n הוא המהיר ביותר ורוב המחשבים אמורים להגיע עם תמיכה שלו. בנוסף, כדאי גם לבדוק אם יש למחשב תקשורת בלוטות' להעברת קבצים נוחה יותר מהטלפון בצורה אלחוטית.

מסכי מגע

השימוש במסכי מגע במחשבים עדיין בחיתוליו, אבל הוא מאפשר שימושים שונים כמו משחקונים, ציור על תמונות ותפעול של יישומי מדיה באמצעות נגיעה. כאשר תצא לשוק חלונות 8, ניתן יהיה בקלות להפעיל את רוב המערכת בצורה הזו.

מעבד

בשוק קיימים מעבדים של חברת אינטרנט ARM ואינטל. האחרונה היא הפופולרית, והיא מציעה מעבדים מסוג i3, i5 ו-i7. רוב המשתמשים שלא דורשים ביצועים גבוהים מאוד מהמחשב יסתפקו ב-i3 או i5 (מובן שצריך גם להתייחס לנתוני הזיכרון והכרטיס הגרפי).

מחירים

בסופו של דבר, אחד השיקולים המשמעותיים הוא המחיר. מחשב נייח לא ממותג עולה 1,500-3,500 שקל. לעומת זאת, מחשב ממותג של יצרניות כמו HP או Dell יכול להתחיל ב-3,000 שקל. המחיר הגבוה אמור להבטיח שכל רכיבי המחשב יודעים לעבוד בצורה טובה אחד עם השני.

בעולם הלפטופים קשה למצוא מחשב לא ממותג, והמחירים יכולים להתחיל מ-1,500 שקל ולחצות את רף ה-12,000 שקל.