דפני ליף: "הממשלה מסכנת נפשות רבות - אל תרימו ידיים"

ליף בפייסבוק: "הייאוש והסבל של רבים מתרגם לפגיעה עצמית אלימה ומסוכנת - אלו הם מעשי ייאוש וכניעה אל מול מנגנונים אכזריים ובירוקרטיה פושעת"

מאז הצית עצמו משה סילמן ז"ל בהפגנת המחאה לפני יותר משבוע, נרשמו מספר מקרים בהם איימו אנשים להצית עצמם במקומות שונים בארץ על רקע מצבם הכלכלי. היום (א') הגיע האיום שוב לכדי מימוש כאשר אדם הצית עצמו ביהוד. (לסיפור המלא)

"אני ממש מתחנן לאנשים שלא יפנו למקום הזה. זה בדיוק הפוך מרוח המחאה ומכל מה שהיא מייצגת", אמר היום רגב קונטס, אחד ממובילי המחאה החברתית, בתגובה לאירוע ההצתה הנוסף שהתרחש היום ביהוד. "המחאה נותנת תקווה, גם אם המצב קשה ובלתי נסבל חייבים להבין שיש תקווה. אני מבין את היאוש הזה של האנשים אבל זו לא הדרך. המחאה כבר הוכיחה שיש הרבה אנשים שאכפת להם. אנחנו כולנו בדרך ללוויה של משה סילמן ואנחנו לא רוצים ללכת לעוד הלוויות".

לדברי קונטס, "המדינה כושלת לחלוטין בטיפול ובמתן מענה מהיר לאנשים הללו. אסור שזה יימשך. אני מצפה מראש הממשלה ומשר הרווחה להפעיל מוקד חירום. אנחנו רוצים לנסות ולהקים מרכז חירום שייתן מענה לאנשים הללו, יחד עם הרשויות. אני חושב שזה הזמן ליצור מקום שאליו יוכלו להתקשר אנשים שעומדים רגע לפני החלטה מטורפת כזו, שיוכלו לדבר עם מישהו. יש המון ארגונים במחאה, ולא על הכל מסכימים, אני חושב שזה הזמן לשים את כל המחלוקות בצד ולהתמקד בפתרון אמיתי ומהיר כדי שנוכל לעזור לאנשים הללו. זה מצב חירום".

במקביל פרסם קונטס קריאה בפייסבוק במסגרתה הוא מפציר בכל מי ששוקל בייאושו לפנות לכיוון קיצוני לעצור: "אני מוכן לעשות הסכם עם כל מי שמרגיש שהוא לא יכול יותר, והוא מתייאש מרשויות הרווחה ואני משוכנע שכל חבריי למחאה יחתמו על ההסכם הזה בשמחה - תפנו אלינו, תפנו לכל פעיל במחאה, נבוא אתכם - מאות ואלפי אנשים ביחד, לביטוח לאומי, למע"מ, למס הכנסה - נחולל מהומת אלוהים, נשבית את הכל ולא נצא משם עד שתקבלו את מבוקשכם. אין לנו תקציבים כדי לפתור בעיות, אפילו לא את שלנו, אבל אתם לא חייבים להיות בזה לבד. אני מתחנן, אנחנו זקוקים לכם, חיים, נאבקים ביחד איתנו,המשפחות שלכם זקוקות לכם, ואם אין לכם כוח יותר - נעשה הכל כדי להאבק גם בשבילכם. רק לא זה. בבקשה".

ליף: "הייאוש והסבל של רבים מתרגם לפגיעה עצמית אלימה ומסוכנת"

"גל ההצתות וניסיונות ההצתה בעקבות המקרה של משה סילמן מכאיב, מעציב ומטריד עד מאוד", אומרת היום דפני ליף בעקבות מקרה ההצתה ביהוד, "הייאוש והסבל של רבים מתרגם לפגיעה עצמית אלימה ומסוכנת. אלו הם מעשי ייאוש, כניעה והרמת ידיים אל מול מנגנונים אכזריים ובירוקרטיה פושעת שאינה מגובה בתקציבים ריאליים לטיפול בבעיות. התחושה אליה מגיעים אזרחים, שלחייהם אין ערך אל מול המדינה, הם תוצר של מדיניות ההפרטה וההשתמטות מהאחריות כלפי האזרחים, השתמטות שיטתית מצד ממשלת ישראל שמסכנת נפשות רבות בישראל".

עוד הסיפה ליף ואמרה: "החברה הישראלית התעוררה בשנה האחרונה וקבוצות רבות פועלות ונלחמות על זכויותינו במדינה הזו, נבנית כאן קהילה סולידריות, ונוצרה תחושת שותפות גורל. לכן, יותר מהמוות, עלינו להתמקד בחיים. אני מלאת הערכה כלפי כל הנשים והגברים שמתמודדים כל יום עם הוצאה לפועל, עם ביטוח לאומי, עם מס ההכנסה, עם הקושי הבלתי רגיל שהמדינה מערימה עליהם ולמרות אותו הקושי ממשיכים לשרוד, לא מוותרים.

אני פונה בהזדמנות זו בבקשה לכל מי שקם בכל בוקר ונאבק בייאוש במנגנונים הקשים אל תיכנעו, אל תרימו ידיים - אנו נלחמים כאן עבור חברה בריאה, צודקת והוגנת יותר, בה כל האזרחים יוכלו לחיות בכבוד. אנחנו כולנו באותה הסירה ועלינו להמשיך ולהיאבק ביחד. אל תפגעו בעצמכם. בבקשה מכם".

ב'פורום לצדק חברתי' המאגד מספר גופים הפעילים במחאה אמרו היום: "מדובר בתופעה קשה שהיא תוצאה ישירה של המדיניות הכלכלית חברתית של כל הממשלות האחרונות. המדיניות הזו מובילה אנשים למעשים שמעבר לסף הייאוש. גם גורמי המחאה השונים נדרשים לחשבון נפש ולהחלטה כיצד מניחים בצד את כל הנושאים השוליים ומתמקדים בעיקר".

גם סתיו שפיר הגיבה להצתה ביהוד: "ראש הממשלה זה הזמן להנהיג. לצאת אל העם שבחר בך ולבקש ממנו לחדול להרוס את עצמו כי יש פתרונות אחרים", כך כתבה שפיר בדף הפייסבוק שלה, "זה הזמן להודות בטעויות, לכפר על חיסול שירותי הרווחה ורמיסת הביטחון החברתי שלנו. במקום לברוח מאחריות דבר איתנו על העתיד. רד אל העם והכר בצרכים האמיתיים שלנו. הראה לנו איך אתה עומד לפתור אותם".

במקביל לאירוע ביהוד, איימה אם חד הורית להצית עצמה במתחם שבנו אנשי הקואליציה החברתית בסמוך לקיבוץ יקום. בסופו של דבר כוחות משטרה ומד"א שהוזעקו למקום הרחיקו אותה מבלון הגז והנפט שהביאה עימה למקום. גד הרן, מראשי הקואליציה החברתית שהקימה את ה'מאחז' המדובר קרא גם הוא לציבור לא לפנות לכיוונים קיצוניים: "יש להירתע מהיסטריה המונית. בשבוע האחרון נוצר הלך נפשי ציבורי שוביל אנשים לכיוון הזה וצריך לעצור את זה עכשיו. זו לא הדרך לפתור את הבעיות. אני מצטער שהגענו למצב כזה שאנשים בוחרים בדרכים קיצוניות. אנשים צריכים לשמור על עצמם ואחד על השני".