משרדים בתל אביב: ביקושים במגמת עלייה, זה יימשך?

יורם בלומנטל, סמנכ"ל באינטר ישראל, מסביר מה קרה בשוק המשרדים בתל אביב בעשור האחרון ומה גורם לחברות רבות לחזור לעיר

מחירי המשרדים בתל-אביב עדיין נמוכים, ריאלית, לעומת המחירים בנקודת השיא של השוק, ברבעון השני של שנת 2000. כך עולה מבדיקה שערכו בחברת אינטר ישראל, העוקבת אחרי שוק הנדל"ן העסקי בישראל ואחרי מחירי השכירות במשרדים בתל אביב למעלה מ-15 שנה.

מריכוז נתוני הסקרים שעורכת החברה מידי רבעון עולים הנתונים הבאים: ברבעון השני של שנת 2002, מחיר מ"ר בתל אביב עמד על 56 שקלים למ"ר, צלילה של יותר מ-40% תוך שנתיים משיא של 96 שקלים למ"ר בשנת 2000. הצלילה, כמובן, נבעה מהמשבר הכלכלי העמוק והמצב המדיני הבטחוני הקשה בתקופה זו.

יורם בלומנטל, סמנכ"ל באינטר ישראל, מציין כי לעומת נקודת השיא של השוק, ברבעון השני בשנת 2000, בה עמד המחיר הממוצע על 96 שקל למ"ר, השווים בערכם ל-128 שקלים למ"ר כיום (ריאלית) רמת המחירים הנוכחית נמוכה יותר ועומדת על ממוצע של כ-100 שקלים למ"ר.

עם זאת, אם לוקחים בחשבון את האקלים הפוליטי והכלכלי לפני עשור ואת היציבות של הכלכלה הישראלית כיום, במיוחד לנוכח המצב העולמי, המחירים סבירים ואף נמוכים קמעה. כאשר בוחנים את הטרנדים בשוק הנדל"ן למשרדים בתל אביב כיום, ומנסים לעצב תחזית לגבי המחירים עד תום 2012, סביר להניח כי חוסר הוודאות היחסי בשוק הישראלי יצליח ליצור אפקט של מיתון במחירי השכירות למשרדים, וזאת למרות המלאים המדלדלים.

בלומנטל אומר כי נראה שהביקושים בתל אביב נמצאים במגמת עליה מתמדת בשנה האחרונה. כמות השטחים הפנויים להשכרה ירדה בחצי למרות שהמלאי גדל בכ-125 אלף מ"ר. אחוז השטחים הפנויים צנח מכ-5.18% ברבעון האחרון של 2011 ל-2.67% ברבעון הראשון של 2012.

מיקום המשרד הוא ערך מיתוגי

בלומנטל מציין 4 סיבות עיקריות לביקושים הערים:

1. ראשית, תעריפי הארנונה באזורים הקרובים לתל אביב: רמת גן, הרצליה ואף פתח תקווה עלו בהתמדה בשנים האחרונות והשתוו לתל אביב.

2. תשתיות התחבורה בתל אביב הולכות ומשתפרות, לרבות הרכבת, לה שלוש תחנות בעיר, מסלולי האוטובוסים ותפוצת הרכבים הדו גלגליים. כל אלה מאפשרים לנוע ביתר חופשיות ומהירות בעיר.

3. רבים מהשוכרים מכירים בעובדה כי מיקום המשרד הוא ערך מיתוגי לכל דבר. תל אביב נחשבת כיום ל"עיר עולם". כלומר - היא נחשבת למרכז עסקי בקנה מידה עולמי ומארחת מידי שנה עשרות אלפי אנשי עסקים זרים ונציגים של חברות גלובליות המגיעים לעשות עסקים בתל אביב. לכן, חברות בוחרות להכליל את השיקול המיתוגי ולשלם עליו פרמיה.

4. יתר על כן, הקרבה למסעדות, מרכזי קניות, מרכזי עסקים, לבורסה, לקרית הממשלה ולכל הגופים האחרים בתל אביב, גם היא חשובה מאוד לחברות הבוחרות לחזור לתל אביב. עובדים כמו גם המנהלים מביעים שביעות רצון מהשהות בתל אביב בשל הקרבה והנוחות לכל מה שיש לעיר להציע ומאמינים כי נושא התחבורה ילך וישתפר בשנים הקרובות. מכאן, שבראייה אסטרטגית, חברות רבות בוחרות בתל אביב ככתובת שלהם לעסקים ומשאירות פעילויות אחרות כמו מוקדי שירות לקוחות, מחסנים, מרכזים לוגיסטיים ועוד במעגל השני והשלישי.