גבי בגס ביקש שכר של 680 ש' לשעה, עילדב התנגדה

משפחת בגס ורוני שטרנבך - פעם חברים, היום כבר לא

בשבוע שעבר הסירה חברת קו מנחה מסדר יומה של אסיפת בעלי מניות את הסכם העסקתו של גבי בגס, יועץ בתחום הטכנולוגי ומבעלי השליטה בחברת המידע הפיננסי (לצד אחיו אבי בגס). הסכם ההעסקה ירד מסדר היום על רקע התנגדות לו מצד חלק מהגופים המחזיקים במניות החברה.

כמתבקש מתיקון 16 לחוק החברות, נדרשה קו מנחה לתמיכת רוב מבין בעלי מניות המיעוט לתשלום עבור שירותי ייעוץ לגבי בגס. מדובר ב-34 אלף שקל עבור 50 שעות עבודה חודשיות, קרי 680 שקל לשעת עבודה.

מקו מנחה נמסר היום, כי "החברה החליטה להסיר מסדר היום של אסיפת בעלי מניותיה את נושא אישור תנאי ההתקשרות עם גבי בגס, על מנת לשוב ולדון בנושא לאחר שייבחן על-ידיה בשנית".

לגופים המוסדיים בקו מנחה, שהתנגדו לתנאי ההעסקה הנדיבים, הצטרפה גם חברת ההשקעות הציבורית עילדב, שבשליטת רוני שטרנבך, המחזיקה ב-15.5% ממניות קו מנחה. מדובר בתפנית במערכת היחסים בין שטרנבך למשפחת בגס, לאחר שנים ארוכות של היכרות, שהובילו לרכישות הדדיות של עילדב במניות קו מנחה, ושל אבי בגס במניות עילדב.

בגס, באמצעות חברת ירח עיצובים הפרטית, מחזיק בכ-8% ממניות עילדב, בשווי שוק של כ-9 מיליון שקל, לאחר שהחל לאסוף מניות בשוק ב-2008.

עילדב, מצדה, רכשה 25% ממניות קו מנחה במארס 2010 מידי חברת קמן של רוני אלרואי, תמורת 36 מיליון שקל. במארס האחרון מכרה 10% ממניות קו מנחה לקבוצת הביטוח מגדל, תמורת כ-16 מיליון שקל - בעסקה המשקפת תשואה של כ-30% בגין השקעתה.

"אין שינוי במדיניות הדיבידנד"

מערכת היחסים בין בגס לבעלי עילדב, שטרנבך, התנהלה עד לזמן האחרון על מי מנוחות, אולם כאמור, עלתה באחרונה על שרטון, וזאת כשלכל צד טענות כלפי הצד שכנגד. בעילדב מייחסים את השבר בין הצדדים להחלטתה של קו מנחה להפסיק לחלק דיבידנדים (עילדב אף יזמה זימון אסיפת בעלי מניות כדי לקבל הסברים בעניין).

מקו מנחה נמסר היום בתגובה כי: "משנת 2006 ועד היום חילקה החברה 64 מיליון שקל דיבידנדים, המהווים למעלה מ-50% מרווחיה בתקופה זו. החברה לא החליטה על שינוי במדיניות הדיבידנד שלה".

בשוק היו היום מי שרמזו כי דרכי הפעולה של שטרנבך ננקטות בניסיון ללחוץ על קו מנחה ובגס לרכוש את החזקותיה של עילדב בקו מנחה. אגב, בשנים קודמות תמכה עילדב בהחלטות למכירת פעילות פרטית של בגס לקו מנחה, ובהעלאת שכרו של בגס, אחרי שהסכם הניהול שלו הסתיים. ב-2011 עמדה עלות שכרו של אבי בגס על 2.7 מיליון שקל, ואילו זו של גבי בגס עמדה על 430 אלף שקל.

על רקע ההחזקות הצולבות בין הגופים, שעוררו ביקורת בקרב המשקיעים המוסדיים בשתי החברות, עדכנה עילדב בסוף 2011 כי בתיאום עם רשות ני"ע החליטה לא להצביע בהחלטות שיועלו באסיפות הכלליות של קו מנחה.

בד בבד נתקלה עילדב עצמה בקשיים באישור תנאי העסקתו של שטרנבך כיו"ר החברה, שבסופו של דבר ירד גם הוא מסדר היום של האסיפה הכללית, על רקע התנגדותם של בעלי מניות מקרב הציבור.

בעקבות מכירת חלק ממניות עילדב בקו מנחה באחרונה, שונתה מדיניות החברה, והיא שוב מצביעה באסיפות הכלליות של חברת המידע הפיננסי.

עיקר פעילותה של קו מנחה, הנסחרת בשווי של 140 מיליון שקל (לאחר ירידה של 30% בשנה האחרונה) היא אספקה והפצה של מידע בורסאי לגופים מקצועיים ולציבור. כמו כן היא מחזיקה בחברות בתחומי מידע ותוכן נוספים, בתחומים הפיננסי, המשפטי ועוד.