לראשונה: בזק משיקה אינטרנט אלחוטי חברתי-ציבורי

כל לקוח ישתף חלק קטן מחבילת הגלישה שלו - ובתמורה ייהנה מגלישה חופשית חינמית ברחבי הארץ ■ רן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק: "יש בשוק מקום לחדשנות, אך אנחנו תלויים בהיענות הקהל" ■ "עשינו מהלך של מוביל שוק שלוקח אחריות"

"לא עשינו דבר כזה מעולם. זהו פתרון שיתופי - אני נותן לך, ואתה נותן לי, ויחד אנו בונים קהילה" - כך אמר היום (ג') רן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק, בראיון מיוחד ל"גלובס", שעות ספורות לאחר שהחברה השיקה את המיזם החדש - Bezeq Free Wifi - אינטרנט אלחוטי, ציבורי וחברתי ראשון מסוגו בישראל.

לדבריו, הצורך באינטרנט אלחוטי רק הולך וגדל. "הרשתות האלחוטיות בישראל, ואגב גם בעולם, הולכות ונסגרות. אם לפני שנתיים 40% מהן היו סגורות בסיסמה מוצפנת, היום זה כבר עומד על 60%, ואנחנו מעריכים שבתוך שנתיים זה יעמוד על 80%", אומר גוראון.

על ההחלטה להקים את המיזם הוא מסביר: "המשתמשים היום רוצים יותר מהירות גלישה ויותר נגישות, אבל הרשתות הסלולריות לא מספיקות לכך. היבט נוסף כאמור הוא שהרשתות הביתיות הולכות ונסגרות. בזק פותרת את הבעיה הזו. זה לא שירות שאתה משלם כסף ומצטרף. כל אחד נותן קצת ומקבל הרבה".

- בעולם של חבילות גלישה סלולריות לא מוגבלות, האם לא נמצא פתרון לבעיות הללו?

"יש אמצעי גלישה רבים שהם לא סלולריים. מרבית האייפדים תלויים בסופו של דבר בגלישה. לגבי הסלולר - כל החבילות מוגבלות כך או אחרת, ואנחנו יודעים שהצורך בדאטה זמין רק ילך ויגבר, והרשתות הסלולריות לא מסוגלות לעמוד בעומס. לכן הפתרון שלנו הוא פתרון משלים לסלולר".

- בסופו של דבר אתם תלויים בהיענות החיובית של הציבור. זה לא מסבך את העניין?

"יש לנו 850 אלף רשתות, כך שאפילו כמה מאות אלפים זה פוטנציאל מאוד גדול. זה שירות עם ערך מוסף קלאסי - יש קשר בין מה שנותנים למה שמקבלים. אנחנו מאוד תלויים בהיענות של הקהל, ואם הוא לא ירצה בכך, לא תיווצר המסה הקריטית".

- החלטתם להגביל את המהירות למשתמש המתארח גם אם בעל הרשת לא גולש. למה אתם לא מאפשרים לנצל את המהירות המקסימלית אם היא לא בשימוש?

"זה מודל טיפה יותר מסובך, ואנחנו רוצים להפיק את הלקחים כרגע, לראות שאנחנו לא עושים טעויות ולהבטיח לבעל הרשת שאנחנו שומרים עליו. יכול להיות שבהמשך נתפתח לשם".

"המחירים שלנו טובים מאוד"

ספק אם המיזם החדש של בזק ניתן לכימות בערכים כספיים. נראה יותר כי הוא נועד לחזק את מיצובה כחברת תקשורת לאומית, היחידה שמסוגלת להרים מיזם בסדר גודל ארצי. אך בעיקר נראה כי הוא נועד להזכיר לכולם שבזק הייתה הראשונה לנכס לעצמה את עולם הרשתות הביתיות.

- כסף לא תראו בקרוב. מה אתם רוצים להשיג במהלך?

אינטרנט אלחוטי הוא נכס שאנחנו עובדים עליו הרבה שנים. יצאנו לדרך כבר ב-2007 והתחלנו עם הרשתות הביתיות. מבחינתנו אנחנו מובילים את המהפכה הזאת ורוצים בהחלט לחבר אותה אלינו.

"מדובר במהלך של מוביל שוק שלוקח אחריות בנושא חדש שלא קיים, משקיע את ההשקעות הנדרשות ויוצר סטנדרט חזק בשוק, כך שהרבה פעמים השחקנים האחרים הולכים בעקבותיו או שהשוק הולך בעקבותיו.

"דבר שני, למרות ששוק התקשורת עוסק היום במחירים, וגם אנחנו עוסקים בכך ומאמינים שהמחירים שלנו טובים מאוד, עדיין אנחנו מאמינים שיש בשוק הזה מקום גם לחדשנות. זה עוד דור בהתפתחות האינטרנט של בזק".

- אתם מתכוונים לשלב גם פרסומות מאוחר יותר?

"אין לנו תוכנית כזאת. המיזם נועד להיות ערך מוסף ברמה הפשוטה. מדובר בעצם בעוד מהלך שאנחנו עושים לחיזוק האינטרנט הנייח".

גלישה בכל מקום

בזק השיקה היום שירות Public Wifi - אינטרנט אלחוטי, ציבורי וחברתי ראשון מסוגו בישראל, תחת השם Bezeq Free Wifi. השירות יאפשר ללקוחות בזק לגלוש ללא מגבלות באופן אלחוטי מהסמארטפון, מהטאבלט ומהמחשב הנייד, גם כשהם נמצאים מחוץ לבית - ובחינם.

במסגרת השירות, כל לקוח ישתף, באופן מאובטח, חלק קטן מחבילת הגלישה שלו - ובתמורה ייהנה מגלישה חופשית חינמית ברחבי הארץ. כך למעשה, כל נתב ביתי ישמש כ-Hotspot (נקודת גישה לאינטרנט). הגלישה תהיה במהירות של עד 1 מגה, כלומר המתארח יוכל "לגזול" עד 1 מגה בלבד מהמהירות של בעל הרשת.

הרעיון הוא ליצור מסה של לקוחות בכל הארץ, כולל בבתי עסק, כדי שלמשתמשים יהיה אינטרס לפתוח את הרשת הביתית שלהם ובתמורה לקבל נגישות לרשתות בצורה מקסימלית.

בחודשים האחרונים, כהכנה להשקת השירות, ערכה בזק ניסוי בהשתתפות מאות גולשים ברחבי הארץ. כל לקוח שנרשם לשירות קיבל שם משתמש וסיסמה, באמצעותם הוא יכול להיכנס לרשת הציבורית של בזק.