הכנסת תקדם הצעת חוק להקמת גוף פיקוח חיצוני לפרקליטות

‎‎מדיון בהשתתפות שרי המשפטים לשעבר פרידמן ורמון עולה כי החלטת וינשטיין להקים גוף ביקורת פנימי לפרקליטות אינה מספקת את הוועדה לביקורת המדינה ‏

‎‎החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להקים במשרד המשפטים גוף פנימי שיפקח על עבודת הפרקליטות, איננה מספקת את הוועדה לביקורת המדינה בכנסת - וזו מתכוונת לקדם, במקביל לתחילת עבודתו של הגוף החדש, הצעת חוק להקמת גוף פיקוח חיצוני על הפרקליטות.

כך עולה מדיון שהתקיים הבוקר (ג') בוועדה לביקורת המדינה, בהשתתפות שרי המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן וחיים רמון.

שר המשפטים, יעקב נאמן, השתתף גם הוא בדיון, ואולם בניגוד לפרידמן ורמון, הוא הביע התנגדות לקידום חקיקה שתייסד גוף ביקורת חיצוני על הפרקליטות.

‏רמון רמז בדיון כי הודח מתפקידו כשר המשפטים בשל מהלכיו לקידום חוק לביקורת על הפרקליטות. יצוין כי רמון התפטר מתפקידו בעת שהיועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, החליט להגיש נגדו כתב אישום בפרשת "הנשיקה הכפויה".

"מיד עם כניסתי לתפקיד שר המשפטים ניסיתי לקדם חוק לביקורת על הפרקליטות", אמר רמון, "כנראה בגלל זה מהר מאוד הפסקתי להיות שר המשפטים".

לדברי רמון, יחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים לא תפתור את הבעיה, והפתרון יהיה "מורח ומגוחך".

‏רמון ציין עוד כי "בתיק שלי 3 שופטים מחוזיים קבעו כי התובעת נהגה ברשלנות חמורה, מזדון, ואפילו אין נזיפה בתיקה האישי, והיא עוד קודמה - ממנים אותה לפרקליטת המחוז".

יצוין כי דברים אלה אינם נכונים: השופטים בדימוס נתן ברנר ו-ורדי זיילר, שמונו על-ידי שר המשפטים פרידמן לבדוק את התנהלות התביעה בפרשת רמון, וכן מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, אכן מתחו ביקורת על כך שהפרקליטות לא העבירה לצוות ההגנה מסמכים שונים בזמן אמת, ואולם קבעו חד-משמעית כי הדבר לא נעשה בזדון.

‏פרידמן קרא להסמיך את ראש יחידת הביקורת להעמיד תובעים ופרקליטים לדין משמעתי, לרבות את היועמ"ש עצמו.

‎‎היעד: אוקטובר

‏באפריל השנה הודיע היועץ וינשטיין לכנסת כי החליט להקים יחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים, שתפקח על עבודת התביעה. בשלב הראשון היחידה תפקח על הפרקליטות בלבד ולא תקבל תלונות פרטניות מהציבור, ואולם היועץ מתכנן שבתוך שנה מתחילת פעילותה, תורחב עבודת היחידה, כך שהיא תעסוק גם בבירור תלונות שיתקבלו מהציבור בתיקים פרטניים, וכך שתבקר גם את עבודת התביעה המשטרתית וגופי התביעה האחרים הפועלים מטעם המדינה.

‏לדברי וינשטיין, "היחידה תפעל לבדיקה מערכתית, יזומה ושיטתית, של התנהלות מערך הפרקליטות והתביעה. היחידה תעסוק בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום הנהלים והמדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות - וכל זאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול-הדעת של מערך הפרקליטות והתביעה בניהול ההליכים המשפטיים, ומבלי לשבש את הליכי אכיפת החוק. ייעודה העיקרי של היחידה יהיה בביקורת של תופעות מערכתיות".

היחידה תוסמך לבחון סוגיות או תלונות פרטניות אם, אגב הביקורת המערכתית, התגלה אירוע שלדעת ראש היחידה יש מקום למצות את בירורו, או אם היועץ המשפטי או פרקליט המדינה יבקשו מיחידת הביקורת לברר תלונה ספציפית.‏

המשנה למנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד רונן גורביץ, מסר בדיון היום כי מבנה יחידת הביקורת החדשה אושר על-ידי נציבות שירות המדינה, ולאחר שיתקבל אישור הממשלה, תתחיל ועדת איתור בחיפוש מועמד לראשות היחידה.

היחידה החדשה אמורה להתחיל לפעול בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עם תחילת שנת המשפט הבאה.

"להערכתי", כתב רוטקופף לפני שבועיים, "התהליך כולו, עד לבחירת ראש היחידה, עתיד להיארך כ-4 חודשים, כך שבמקרה שבו הדברים ילכו כמתוכנן, סביר שראש היחידה יוכל להתחיל פעילותו בחודש אוקטובר". ‏‎‎‏