קופ"ח כללית תפצה גמלאיות ב-28 מ' ש' בשל אפליה בתנאי פרישה

‎‎המאבק ארוך-השנים של 60 גמלאיות הקופה הגיע לסיומו: ביה"ד קבע את גובה הפיצוי שיקבלו, לאחר שבג"ץ קבע כי הן הופלו בתנאי פרישתן רק בשל היותן נשים‏

‎‎אחד המאבקים הארוכים בתולדות משפט העבודה הישראלי הגיע אתמול (ג') לסיומו. בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את מרבית טענותיהן של 60 גמלאיות קופת-חולים כללית, שטענו לאפליה לרעה בתנאי פרישתן לעומת גברים, וקבע כי הקופה תפצה אותן בסך כולל של 28 מיליון שקל.

החלטת בית הדין התקבלה בעקבות פסיקת בג"ץ, שקבע כי הקופה הפלתה את הגמלאיות לרעה רק מחמת היותן נשים, כאשר העניקה להן זכויות מופחתות באופן ניכר, לעומת הזכויות שהוענקו לגברים שפרשו באותו מעמד, ותק וגיל.

‏תחילתה של הפרשה במהלך שנות ה-90, אז קיימה קופת-חולים כללית תוכנית לפרישה מוקדמת של עובדיה. במסגרת התוכנית פרשו 800 נשים, רובן אחיות, ו-350 גברים. הסכם הפרישה מרצון התבצע בהליך של כריתת חוזה אישי עם כל עובד ועובדת בנפרד, כאשר לפורשים הובטחו תנאי פרישה משופרים.

‏ואולם, הנשים שפרשו הופלו משמעותית לעומת הפורשים הגברים. התנאים המועדפים לגברים כללו תשלום פנסיה תקציבית על חשבון הקופה וכן המשך הפרשת כספים לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות. בנוסף, בעוד שהנשים קיבלו את תנאי הפרישה עד גיל 60, זכו הגברים לקבלם עד גיל 65.

משמעות האפליה הייתה חיסכון כספי אדיר לקופת-החולים, המגיע למאות אלפי שקלים לכל עובדת.

‎‎נזקים פנסיוניים

‏בינואר 99' הגישו שתי אחיות בקופה, איתנה ניב ונעמי אורטל, לבית הדין לעבודה תביעה, בה טענו כי הסכם הפרישה שלהן מפלה אותן לרעה אל מול העובדים הגברים שפרשו. בית הדין ‎האזורי והארצי לעבודה דחו את תביעתן, בין השאר בשל התיישנות, ואף קבעו כי למרות שמדובר באפליה, יש לדחות‎ ‎את טענתן, שכן הן חתמו מרצונן על הסכמי הפרישה‎.‎‏

הנשים עתרו לבג"ץ, והמשנה לנשיא העליון דאז, מישאל חשין, קיבל את עמדתן וקבע כי הן הופלו לרעה.

בעקבות פסיקת בג"ץ פנו הנשים בתביעה מחודשת לבית הדין לעבודה, שקבע כי הנשים זכאיות לפיצוי, שיעמידן באותו מצב בו היו אילולא הופלו. לצורך כך מינה בית הדין מומחה מקצועי, שייחשב את שווי הנזקים הפנסיוניים והאחרים שנגרמו לכל אחת מן הנשים.

כעת תזכה כל אחת מהנשים בסכום נכבד של מאות אלפי שקלים (אחת מהגמלאיות תפוצה בסכום של 1.6 מיליון שקל).

‎‎‏"התנהלות חריגה"

בפסק הדין מתחה השופטת הדס יהלום ביקורת על התנהלות שירותי בריאות כללית, שגרמה לעיכוב ניכר בבירור של זכויותיהן של הגמלאיות. "יש להתחשב בכך שמדובר בהתנהלות חריגה ביותר של הקופה, חסרת תקדים מבחינת הימשכות הליכים. חלק נכבד מהעיכוב בבירור זכאותן של התובעות נבע מהתנהלות של הכללית, שיכולה הייתה להביא לקיצור ההליכים במידה ניכרת", ציינה.

‏עו"ד אשר סלע ממשרד אריאל שמר ושות', המייצג את הנשים בתביעה מאז ראשיתה, מסר: "מאז הגשת התביעה, הנשים המשיכו לנהל את מאבקן המשפטי כנגד קופת-חולים, כאשר הקופה מצידה נקטה הליכים משפטיים אינסופיים, שמטרתם לדחות את הקץ ולהתיש אותן. אני שמח שהבאנו במאמצים רבים להביא סוף לפרשה עגומה זו, כאשר הנשים יזכו לפיצוי ולסעד בגין אפלייתן לרעה ובגין הנזקים הרבים שנגרמו להם, בעיקר בפנסיה המשולמת להן". ‏‎‎‏