"אנו מאמינים כי אירופה צועדת בשנתה לעבר אסון עצום"

צוות כלכלנים במכון לחשיבה כלכלית (INET), מגובים בדעתו של ג'ורג' סורוס, חיברו דוח מדאיג לגבי כלכלת גוש האירו וממליצים על שורת צעדים שיסייעו לאירופה להיחלץ ממשבר החוב

גוש האירו ניצב בפני אסון כלכלי עצום, אלא אם כן המדינות החזקות שלו והבנק המרכזי יהיו מחויבים למציאת פתרונות פיננסים טובים יותר, כך טוענים מספר כלכלנים ובכירים בממשל הגרמני.

"אנו מאמינים כי אירופה צועדת בשנתה לעבר אסון עצום", טוענים כלכלנים במכון לחשיבה כלכלית (INET). "המצב שבו הפתרון למשבר אינו נראה באופק וכי מדינות קטנות מאיימות להפיל את כל הגוש באמצעות אפקט הדומינו אינו יכול להימשך עוד", הם טוענים.

גם גורו ההשקעות ג'ורג' סורוס תומך בשיעה זו וטוען כי קובעי המדיניות חייבים לטפל בשתי בעיות מהותיות: לטפל במבנה עליו מבוסס גוש האירו ובמקביל לטפל בבעיית החוב והנזילות המעיקה, ממנה סובלות מדינות רבות ביבשת.

אז על מה הם ממליצים? צוות הכלכלנים במכון הכלכלי ממליצים על שורה של צעדים שחלקם מנוגדים לגישה שמובילה קאנצלרית גרמניה וחלקם עולים בקנה אחד עם המחנה שהיא מובילה. בין היתר, הם ממליצים על שיתוף החוב, כלומר יצירת אג"ח משותפות (ה"אירובונדס") לכלל מדינות גוש האירו, עניין שעליו הצהירה מרקל בעבר כי "האירובונדס יונפקו על גופתי המתה".

אולם, צוות הכלכלנים ממליץ להקים גם "כלב שמירה פיננסי מאוחד" שיהיה בעל סמכויות רגולטוריות נרחבות שיגנו על האינטרסים הכלכליים של האיחוד האירופי. זאת, בדומה לסוכנות הבנקאית שעליה החליטו מנהיגי גוש האירו בפסגה שקיימו בתחילת החודש.

הדוח שחיברו צוות הכלכלנים קורא לבנק האירופי המרכזי להמשיך להעניק לבנקים ברחבי היבשת הלוואות לטווח ארוך (אך רק כמוצא אחרון) או לאפשר לקרן החילוץ האירופית (ESM) להעניק לבנקים הלוואות שכאלו. זאת, כדי לאפשר למדינות גוש האירו לעמוד ביעדי התקציב ששנקבעו.