הלהיט בנדל"ן: השכרת דירות לטווח קצר - 300 דולר ללילה

הלקוחות מרוצים מהמחירים ומהתנאים, בעלי הבתים מסתכנים קצת אבל מרוויחים, וליתר נותר להרהר בעצב מה זה יעשה למחירי השכירות בערים ■ ומי שוכר? נציגי חברות גז ונפט מחו"ל, ישראלים שירדו מהארץ ואפילו מקומיים

לפני שסיימון ברקלי עלה מסקוטלנד לישראל, הוא הגיע לכאן כדי "לבדוק את המים" ושכר דירה לשלושה חודשים. "הרבה עולים עושים את זה לפני העלייה", אומר ברקלי, שעלה לבסוף לישראל לפני חמש שנים וכיום מפעיל ממשרדו שבתל אביב את "Stay at my Place!", אתר אינטרנט להשכרת דירות לתקופות קצרות. "עולים פוטנציאליים מגיעים לראות אם החיים פה מתאימים להם, לחפש תעסוקה או לחתום חוזה עבודה. מבחינתם, לשלם 200-300 דולר ללילה למלון לא בא בחשבון".

חיפוש באתר המלונאות הפופולרי hotels.com מעלה כי באוגוסט לא ניתן להזמין חדר לזוג במלון 4 כוכבים בפחות מ-200 דולר - לא בתל אביב, לא באילת, ולא בירושלים. וכשבאים לישראל לחודש, ההוצאה על מלון כבר מאמירה לאלפי דולרים. מה יעשו, לפיכך, המבקרים המחפשים פתרונות דיור זמניים?

1.7 מיליון מבקרים הגיעו לישראל במחצית הראשונה של 2012, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וסביר שרבים מהם שהו בישראל במשך כמה שבועות, ואולי לא רצו לשבור תוכנית חיסכון כדי לממן מלון יקר בארץ הקודש; גם משפחות ישראליות רבות המתגוררות בחו"ל ומגיעות ארצה לחופשת מולדת בקיץ מבקשות לשכור בית או דירה לתקופה קצרה; אפילו מנהלים בכירים שמגיעים ארצה משוכנים על ידי מעסיקיהם בדירות זמניות עד אשר יימצא להם פתרון דיור קבוע; ויש גם ישראלים שמשפצים את ביתם ומעדיפים להתגורר בזמן השיפוץ בדירה אחרת. כל אלה אינם מעוניינים לשכור דירה לשנה, כמקובל, וחותמים על חוזה שכירות קצר (ראה מסגרת) - מימים בודדים ועד חודשים ספורים.

משלם את הפנסיה

בזכותם, התפתחה בשנים האחרונות בישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, תעשייה ענפה של השכרת דירות לתקופות קצרות, המתנהלת על ידי מתווכים מקומיים ואף אתרי אינטרנט גלובליים. ברקלי, למשל, התגלגל אל התחום כמעט במקרה.

"התחלתי לעשות sublet (שכירויות משנה) בפייסבוק, וראיתי שהמון אנשים מחפשים לשכור ולהשכיר", הוא אומר. "אני מכיר הרבה תושבי חוץ מארצות דוברות אנגלית שיש להם דירות נופש ושרוצים להרוויח מהן. במקביל, יש גם מבקרים מהארץ ומחו"ל שרוצים לחסוך: כמה זוגות יכולים לשכור וילה בת חמישה חדרי שינה ובריכה באילת ב-500 דולר ללילה. זה זול ממלון".

עסקי השכירויות לטווח קצר אינם מנוהלים רק על ידי גורמים מקצועיים; מאות אנשים פרטיים מפרסמים את דירותיהם באתרי האינטרנט הישראליים והזרים המציעים פתרונות דיור לתקופות קצרות. לדוגמה: גמלאי ישראלי (שביקש להישאר בעילום שם) המשכיר דירה ברמת השרון ועוד וילה בקיסריה, וכיום הן מקור פרנסתו.

"אני גרוש וחי לבד, וזה מאפשר לי לעבור דירה מתי שאני רוצה - אני גר איפה שפנוי לי, ומארגן לי טיסות לחו"ל כשהדירות תפוסות. זה מאפשר לי לטוס המון", סיפר בשיחה עם "גלובס". "הדירות שלי מוצעות להשכרה מלילה אחד ועד 20 שנה. אני מפרסם באתרים בארץ ובחו"ל ומתקשרים אלי המון אנשים. זה לא פשוט, כי צריך לדאוג לתאם תאריכים של שכירויות, תחזוקה וניקיון, אבל זו הכנסה טובה".

פי שניים יותר

באתרים הזרים Roomorama ו-airbnb, וכן באתרים ישראליים כמו "יד 2", מוצעות כיום מאות דירות במחירים שמתחילים ב-11 דולר ומגיעים עד 1,000 דולר ללילה עבור וילה מפוארת עם בריכה. פנטהאוז בן 3 חדרים באזור נחלת בנימין בתל אביב מוצע להשכרה ב-204 דולר ללילה; אם תשהו בו חודש, יעלה התענוג 4,900 דולר - פי שניים משכ"ד המבוקש באזור זה לדירות המושכרות בחוזים שנתיים. המתווך ירון בן ארי מחברת א.א. יפית משכיר דירות נופש בנות 2 ו-3 חדרים במרינה בהרצליה - שחלקן מוגדרות כחוק כדירות המיועדות לנופש ולא למגורים - ב-950 עד 1,200 דולר לשבוע (התקופה המינימלית), תלוי בעונה.

- נשמע עסק לא רע - בעל דירה יכול לקבל עד 240 אלף שקל בשנה.

בן ארי: "מרבית האנשים קנו את הדירות הללו בידיעה שישכירו אותן. אל תשכחי שהם שילמו על הדירה הרבה כסף, ויכולים לגור בה שלושה חודשים בשנה. הם גם משלמים כ-2,000 שקל בחודש על ארנונה, דמי ניהול ואחזקה לבניין שיש בו בריכה וחדר כושר".

לדבריו, רוב הלקוחות מגיעים מארה"ב, אך גם מאוסטרליה, מרוסיה וממקומות נוספים. "הרבה ישראלים שגרים בחו"ל מגיעים לכאן לאירועים משפחתיים", אומר בן ארי, שמחתים אותם על חוזה שכירות, גובה מקדמה ופיקדון, ומנהל את הנכס מבחינת תחזוקה וניקיון.

הכול כלול ממש

ורדה קמינסקי, מנהלת משותפת במשרד התיווך רז נכסי יוקרה, משכירה בין היתר דירות 4 חדרים לתקופות קצרות במתחם פארק צמרת בתל אביב, ב-300 דולר ללילה.

- למה לא ללכת למלון?

קמינסקי: "כי בדירה יש יותר שטח, חדרי ילדים, מטבח מאובזר והאורחים יכולים לבשל לעצמם. בכלל, שוק השכירות הקצרה גדל והשתכלל, והרבה אנשים מחזיקים דירות פרטיות כדירות נופש. יש דרישה רבה לדירות לתקופות קצרות, כי המלונות מאוד יקרים ותפוסים עד אפס מקום בעונות מסוימות. אם משפחה צריכה שני חדרים במלון, זה כבר יקר בטירוף".

בן ארי: "במלון אתה מקבל סטודיו, משלם יותר, ואתה לא יכול אפילו להכין חביתה".

- מי השוכרים?

קמינסקי: "הרבה אנשי חיפוש גז ונפט מגיעים לארץ, וחברות הרילוקיישן משכנות את הבכירים והמנכ"לים בדירות לתקופה קצרה, עד שהבית שלהם מוכן; יש ישראלים המתגוררים בחו"ל ושחוזרים לחופשת קיץ; ויש תושבי הארץ שמשפצים ולוקחים דירה לחודשיים-שלושה".

- ומי הם בעלי הדירות?

קמינסקי: "למשל, תושבי חוץ שרכשו דירה להשקעה. זה מבטיח שכשהם באים לארץ, לא יצטרכו לשלם על מלון. כל שאר השנה, יש להם הכנסה יפה, והעונות ה'חמות' הן יולי-אוגוסט, חגי תשרי וסביב חג המולד".

- לך כמתווכת וכמנהלת הנכס, זה לא כאב ראש?

קמינסקי: "זו עבודה ממש קשה. צריך לדאוג לתחזוקה שוטפת, ניקיון, תיקונים ודרישות של דיירים. היה דייר שהחליט שהוא רוצה פסנתר כנף לבן. מה עשינו? שכרנו עבורו פסנתר כנף לבן".

יתרונות המתווכים

העמלה למתווך המשכיר דירה לזמן קצר גבוהה מ-2%, שיעור העמלה הנהוג בתיווך מסורתי. עם זאת, מרבית סוכנויות התיווך הגדולות אינן עוסקות בכך. לדברי איציק לוי, מנכ"ל אמבסדור ירושלים, "למרבית המתווכים בשוק הנדל"ן זה לא כדאי, כי המאמצים והמשאבים הדרושים להשכרת דירות לטווח הקצר דומים לאלה הנדרשים בהשכרה רגילה בתוספת טיפול בתשלום חשבונות, בקליטת הדיירים ויציאתם, שימור תכולת הדירה וניקיונה".

מתווכת ותיקה אמרה ל"גלובס" כי יותר ויותר שחקנים אינטרנטיים נכנסו לשוק, דבר שמייתר את המתווכים בהרבה מקרים. אך בן ארי מדגיש כי "הרבה אתרים שמציעים דירות עושים הכול דרכנו".

המתווכת מזכירה את הסיכונים שלוקחים מי שמבקשים לחסוך את המתווך - "אנשים שמגיעים ופתאום אין להם דירה" - ואת אלה שלוקחים בעלי הדירות: "לארח בן אדם שבלילה אחד יכול לרוקן לך את כל הבית".

לסבלט, להחליף, להתארח

אתרי האינטרנט ואפליקציות הסלולר המציעים דירות להשכרה לתקופות קצרות הפכו פופולריים מאוד בשנים האחרונות, הן בקרב ישראלים היוצאים לחו"ל, הן בקרב תיירים המבקרים בישראל. הצעירים, שכבר מזמן עברתו את המושג sublet, שכירות משנה, ואף הפכו אותו לפועל "לסבלט", מחפשים דירות להשכרה באתרים כמו airbnb.com, ו-roomorama.com ואפילו ב- craigslist.com, וגם באמצעות הרשת החברתית פייסבוק.

נוסף לכך קיימת גם תופעה של החלפת דירות, ללא תשלום, המתבצעת באתרים כגון homeexchange.com. אך הטרנד הגלובלי האחרון, "גלישת ספות", מתאפשר חינם באמצעות אתר couchsurfing.com, ומספק לתיירים אירוח אותנטי בביתם של מקומיים. כמובן שקיימות סכנות באירוח מהסוגים שהזכרנו, ואף תועדו לא אחת מודעות של אנשים מפוקפקים המציעים את דירתם - אבל יש גם מקרים שבהם כל הצדדים יוצאים מרוצים.

כחלק מהמאמץ לייצר הגנות בתחום הודיעה לאחרונה חברת airbnb - שדירגה את ישראל כעיר השנייה האטרקטיבית בעולם להשכרות קצרות טווח - כי תעניק לבעלי הדירות בישראל אחריות ביטוחית בגובה עד מיליון דולר מפני נזקים. נכון לשבוע שעבר, באתר הוצעו כמעט 2,500 דירות להשכרה בישראל.

תעריף ללילה

■ פנטהאוז באזור נחלת בנימין בתל אביב: 204 דולר

■ דירת 3 חדרים בשכונת הדר בחיפה: 70 דולר

■ דירת חדר במרכז ירושלים: 11 דולר

■ בית פרטי בן 5 חדרים על החוף בנתניה: 800 דולר

■ בית בן 3 חדרים בעילבון בגליל התחתון: 79 דולר

■ דירת שני חדרים באזור יפו העתיקה: 135 דולר

■ בית ברעננה: 100 דולר

■ בית במכמורת: 125 דולר

* roomorama.com airbnb.com

הערת אזהרה: שש דיברות להשכרה קצרה

שכירות לתקופה קצרה טומנת בחובה סיכונים לשוכר, שלעתים משלם דרך האינטרנט על "חתול בשק", ולמשכיר, שמאפשר לזר גמור לגור בדירה. עו"ד ניר אמזל, שותף במשרד אמזל, לוי, חסיד, מציע כמה עקרונות שיגנו על הצדדים:

1. אל תכניס לביתך שוכר ללא חתימה על הסכם: השכרה לטווח קצר אינה משנה את העובדה כי המשכיר מעניק לשוכר את זכות החזקה בנכס לתקופה קצובה, ולכן אין להקל ראש בצורך שבחתימה על הסכם מחייב.

2. לשוכרים אין בדרך כלל חשבון בנק בישראל, ולכן חשוב להבטיח את התשלומים על ידי דרישת פיקדון כספי עד להחזרת החזקה במושכר, בדיקת תקינותו ועריכת התחשבנות סופית באשר לעלות חשבונות הצריכה במושכר בתקופת השכירות.

3. יש להדגיש בחוזה, שייכתב באנגלית ובעברית, שבמקרה של מחלוקת היא תתברר בארץ. בהיעדר סעיף כזה, עלול המשכיר למצוא את עצמו נאלץ לתבוע ו/או להתגונן כנגד תביעה במדינה זרה, הליך אשר עלול להפוך את כל העסקה לבלתי כדאית.

4. במקרה של החלפת דירה, מומלץ לבדוק עד כמה שאפשר כי הדירה החליפית אכן מהווה תמורה ראויה ולוודא את תקנון המגורים בדירה שבה תשהה. לקוחה של אמזל הגיעה לדירה החליפית בניו יורק, ורק שם הסתבר לה שתקנון הבניין לא התיר לה לשכן יותר משני אנשים בדירה.

5. ודא שיש בידך את פרטיו המלאים של השוכר: נוסף לשמו המלא ומספר דרכונו של המשכיר, ודא כי הוא מפרט גם את כתובת מגוריו הקבועה. במידת האפשר, דרוש עותק מצולם של דרכונו והוכחת כתובתו (למשל צילום חשבון ביתי כלשהו). לעולם אינך יודע כיצד הדברים יתפתחו, ובמקרה שתיאלץ לתבוע את השוכר, יהיה עליך להמציא לו את כתב התביעה לכתובתו בחו"ל.

6. פרט בפני השוכר כיצד להתנהל בבית המשותף: כמה אנשים ניתן לארח, מתי יש לשמור על השקט, כיצד לשמור על ניקיון הבניין ועוד.