דרמה באירופה: האם תוכנית רכישות אג"ח מעבר לפינה?

דריכות בשווקים באירופה: שר האוצר של ארה"ב, גייתנר, מגיע היום לביקור דרמטי בו יפגוש ביו"ר ה-ECB דרגי ובשר האוצר הגרמני שובל ■ האם צעדים משמעותיים יוכרזו כבר היום?

דריכות בשווקים באירופה: לאחר שיו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי הצהיר ביום חמישי כי "יעשה הכל" כדי לשמור על האירו, ולאחר רצף התבטאויות של מנהיגי היבשת (מרקל, הולנד ומונטי) כי ינקטו בצעדים הדרושים לריסון המשבר, מגיע היום (ב') שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, לביקור דרמטי ביבשת.

גייתנר צפוי להיפגש היום עם שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, ומאוחר יותר גם עם יו"ר ה-ECB דרגי. שתי הפגישות יהיו סגורות לסיקור עיתונאי, מה שמגביר עוד יותר את הדרמה סביבן.

זאת, לאחר שבסוף השבוע התרוצצו שטף דיווחים בסוכנויות הזרות, כי מנהיגי אירופה בדרכם להכריז על מהלכים מוניטאריים נוספים לריסון המשבר. ב"רויטרס" גרסו כי דרגי דן באפשרויות השונות עם ינס וויידמן, יו"ר הבנק המרכזי בגרמניה, והשניים העלו על הפרק אפשרות לרכוש אג"ח, כמו גם מהלך נוסף להענקת הלוואות ארוכות טווח למוסדות הפיננסיים ביבשת (בדומה ל-LTRO - התוכנית להגברת הנזילות, אשר הושקה פעמיים על ידי ה-ECB בחודשים האחרונים).

גם ז'אן-קלוד יונקר, ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג, הבהיר אתמול בראיונות לוחמניים כי אירופה נמצאת ב"נקודת מפנה" בכל הקשור לטיפול במשבר החוב: "אין לנו זמן לבזבז", הבהיר.

עוד הוסיף יונקר כי "נעבוד בצמוד לבנק האירופי ונראה תוצאות. אני לא רוצה להגביר את הציפיות, אבל עלי להבהיר - מדינות גוש האירו הגיעו לנקודה בה עלינו לעשות הכל כדי להגן על היבשת - אל תטילו ספק ביכולת ובנחישות שלנו".