ענת קם: יש פער עצום בין עונשי ובין הסדר הטיעון עם אורי בלאו

עו"ד אילן בומבך בדיון בערעור על חומרת עונשה של קם: "יש יסוד מחמיר רציני אצל קם שטמון בכך שהיא הוציאה את החומר - אבל בכך מסתיימת החומרה"

"יש פער עצום ובלתי נתפס בין ענישתה של ענת קם לבין מתחם הענישה בעבירות מסוג זה. אורי בלאו למשל היה באותה פרשה איתה - הוא היה בית הקיבול של המסמכים, הוא היה המקום שאליו היא מסרה אותם. הוא הודה והורשע באחת משתי העבירות שבהן היא הורשעה, קרי החזקת חומרים סודיים ללא רשות. אנו מראים את החומרה היתרה שיש לייחס למעשיו של בלאו. יש יסוד מחמיר רציני אצל קם שטמון בכך שהיא הוציאה את החומר, אבל בכך מסתיימת החומרה" - כך טען היום (ב') בא-כוחה של ענת קם, עו"ד אילן בומבך, בדיון בערעור שהגישה החיילת לשעבר על גזר הדין שלה.

קם, המרצה 4.5 שנות מאסר בפועל בכלא נווה-תרצה בעקבות הרשעתה בריגול חמור, מנהלת מאבק עיקש במטרה להקל על עונשה. קם הורשעה, לפי הודאתה, בעבירות של ריגול חמור (איסוף והחזקת ידיעה סודית) וכן מסירת ידיעה סודית בלא היתר לעיתונאי "הארץ" אורי בלאו, אך נקבע כי לא הייתה לה כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

הבוקר התקיים הדיון בערעור שהגישה קם לבית המשפט העליון על חומרת עונשה.

לאחר שקם הגישה את ערעורה נודע כי העיתונאי אורי בלאו, הדמות המרכזית השנייה בפרשה, הגיע להסדר טיעון עם הפקליטות, שבמסגרתו הודה והורשע בעבירה של החזקת ידיעות סודיות בלא כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

הצדדים הגישו את ההסדר לבית משפט השלום בתל-אביב בראשית החודשו וביקשו מבית המשפט לגזור על בלאו עונש מוסכם של 4 חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, בכפוף להסכמתו של הממונה על עבודות השירות.

קם משתמשת בהסדר הטיעון שהושג עם בלאו על מנת להוכיח כי הושת עליה עונש חמור מדי.

בנוסף טענה קם בערעורה כי העונש שהוטל עליה חמור באופן קיצוני גם בהשוואה לעבירות נגד ביטחון המדינה שבוצעו על-ידי אזרחים ישראלים אחרים, בין היתר ביחס לעונשים שקיבלו יצחק יעקב ואלי זעירא.

בומבך אף השווה את עונשה של קם לעונש שהושת על טלי פחימה, שהתכוונה לפגוע בביטחון המדינה אך קיבלה רק 3 שנות מאסר.

השופט חנן מלצר העיר לבומבך במהלך הטיעון בנוגע לזעירא ויעקב, כי במקרה של קם מדובר "על כמות המסמכים ועל העובדה שהם היו מסמכים עדכניים", ו"זה בניגוד ליצחק יעקב, שמסר מידע ולא מסמכים וגם מידע ישן ולא עדכני".

השופטת עדנה ארבל הוסיפה כי במקרה של יצחק יעקב "גם התייחסו לעניין הגיל והבריאות שלו. הוא היה באשפוז יוצא דופן". עוד הוסיפה השופטת כי "קשה להקל ראש בחשיבות של המסמכים" שהעבירה קם.

עו"ד בומבך טען עוד ביחס לעונש שהושת על אורי בלאו כי "בלאו עשה דבר חמור לאין-ערוך. קם שיתפה פעולה לחלוטין עם השב"כ והשלטונות והודתה באופן מיידי. לא היה צריך לטלטל אותה בחקירת השב"כ ולא להביא את קפטן ג'ורג'. זה נעשה בצורה של חרטה מלאה. בית המשפט התעלם מכך שהיא הביעה חרטה".

"באשר לאורי בלאו", טען עו"ד בומבך, "הוא זכה להגנה מדהימה מצד הפרקליטות. אי-אפשר להסביר את ההגנה הזו, כי גם בלאו כפוף לחוק... אורי בלאו לא הודה, בוודאי לא בשלבים הראשונים, היתל בשב"כ, ברח לחו"ל, קיבל 1,800 מסמכים ומסר רק 50; היא מסרה את הכול, הביעה חרטה. הוא ברח לחו"ל ביודעו שהחומר לא מאובטח ויכול לגרום נזק עצום".