המועצה לצרכנות: לבטל את הגבלת התווים בהודעות SMS

עפ"י המועצה, צרכנים משלמים מדי שנה 140 מיליון שקל בשל חיובים על משלוח מסרונים ארוכים ■ בהתאם לכך נוסחה הצעת חוק בשיתוף עם ח"כ אמנון כהן

מאות אלפי הודעות SMS נשלחות מדי יום, וקופות חברות הסלולר תופחות בהתאם, בעיקר כשמדובר בהודעה ארוכה, וזאת מדוע? כל הודעה בעברית מוגבלת ל-70 תווים (כולל סימני פיסוק), כך שחריגה משמעותה חיוב על הודעה נוספת.

על-פי נתוני המועצה לצרכנות, צרכנים משלמים מדי שנה 140 מיליון שקל בגלל חיובים על משלוח מסרונים ארוכים. בהתאם לכך גם נוסחה הצעת חוק קוראת לביטול הגבלת מספר התווים במסרונים, בשיתוף עם ח"כ אמנון כהן.

למעשה, שליש מההודעות שנשלחות מדי יום ארוכות מ-70 תווים, כך עולה מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. מהסקר עולה כי 70% מהצרכנים (שלא נמצאים במסגרת חבילות) לא מודעים כלל על חיוב נוסף להודעות המכילות יותר מ-70 תווים.

בהקשר לכך כדאי להבהיר מהו "שימוש סביר" שמגדירות חברות הסלולר לחבילות הכול כלול (שיחות והודעות טקסט). מסתבר כי צמד המילים הללו מטרתו להגן על החברות מפני שימוש מסחרי בקו הטלפון, קרי הפיכתו למרכזייה או למרכז טלמרקטינג.

נוסחאות החברות מאפשרות גם ללקוחות "כבדים" לדבר ולסמס בלי סוף - כל עוד, כאמור, מדובר בלקוחות פרטיים. כך למשל, פלאפון הגדירה 2,000 שיחות חודשיות עד 120 דקות כל אחת ו-15,000 הודעות טקסט בחודש. בכל מקרה, לקוח שיחרוג מהתקרה הזו לא ישלם תעריפי חריגה.