השלטון המקומי מזהיר: "חלק ניכר מהשירות לציבור ישותק"

העלאת המע"מ ומס המעסיקים וקיצוץ במענקי האיזון יתווספו לקיצוץ 1.2 מיליארד לרשויות החזקות ■ "הציבור אינו קופת חיסכון עבור טעויות הממשלה"

מרכז השלטון המקומי הזהיר היום (ב') מהשלכות הקיצוצים של האוצר והתריע כי הם יובילו לצמצום היקף שירותי הרווחה, הביטחון, הבריאות והחינוך שהרשויות המקומיות מספקות לציבור.

"אנו נמצאים בשבר חברתי וזאת לא העת למכת גרזן נוספת למעמד הביניים, ובטח לא לשכבות החלשות. משמעות הקיצוץ המתוכנן היא שיתוק של חלק ניכר מהשירות שניתן לציבור בידי הרשויות המקומיות", אמר היום יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט.

ביחידה הכלכלית של מרכז השלטון המקומי ניתחו את תוכניות הקיצוץ שמתגבשות באוצר, ומצאו כי העלאת המע"מ בשיעור של 1% תיגרע כ-200 מיליון שקל מתקציבי הרשויות המקומיות, שכבר הובטחו לטובת פעולות שוטפות.

יתרה מכך, העלאת מס המעסיקים בשיעור 0.6% תעלה לרשויות המקומיות - שהן המעסיק הגדול ביותר במשק - עוד כ-100 מיליון שקל בשנה. על אלה נוסף קיצוץ של יותר מ-120 מיליון שקל בהיקף של מענקי האיזון שמעבירה הממשלה לרשויות חלשות, שכושר גביית הארנונה מתושביהן מוגבל ומושפע ממעמד סוציו-אקונומי נמוך של התושבים.

"מדוע כשראש רשות מקומית חורג ממסגרת התקציב שלו, המדינה מצמידה לו חשב מלווה או שננקטים כלפיו סנקציות אישיות כשמשרד האוצר למעשה חסין מאחריות ציבורית?", תוהה בוחבוט, "הציבור אינו קופת חיסכון עבור טעויות הממשלה. צריך למנות חשב מלווה למשרד האוצר. השלטון המקומי והציבור לא יוכלו לספוג עוד פגיעה בחינוך, עוד הכבדה בתשלומי הורים ופגיעה נוספת ברווחה ובביטחון האישי. די למדיניות האצבע הקלה על הקיצוץ".

"שירותי החינוך והרווחה ייפגעו"

הגירעון שייווצר בקופת הרשויות המקומיות מהעלאת המע"מ ומס המעסיקים הוא רק כסף קטן לעומת הסכומים שיקוצצו בשלוש השנים הקרובות בכ-50 הרשויות החזקות. זאת, על רקע תוכנית האוצר לוויסות כספים במתווה מדורג, שבסופו יקוצצו כ-1.2 מיליארד שקל מהרשויות ה"חזקות", ויופנו לרשויות ה"חלשות". לפי מתווה האוצר, 400 מיליון שקל יקוצצו במהלך 2013 ועוד 800 מיליון שקל יקוצצו ב-2014.

ראש עיריית קריית אונו, יוסי נשרי, הזהיר היום כי רוב המקורות לוויסות הכספים הם שירותי החינוך ושירותי הרווחה. "האוצר רוצה להחזיר את השלטון המקומי עידנים אחורה. ספגנו בעבר קיצוצים נרחבים ועמוקים, נעתרנו לדרישות להתייעלות ועמדנו בכל היעדים. עכשיו, אנחנו מקבלים מהמדינה עונש - קיצוצים נוספים. אני לא מתכוון להעלות את הארנונה בגלל שהאוצר מקצץ. גם כך מייקרים את כל המחייה לציבור ויש גבול. אני פשוט אקח את התושבים, נעלה לירושלים וניאבק בקטסטרופה הזאת", אמר נשרי ל"גלובס".

ממשרד האוצר נמסר היום בתגובה כי "אחת התוכניות שעלתה במסגרת גיבוש התקציב קובעת מנגנון לחלוקה צודקת יותר בין הרשויות, וזאת על-פי מצבן הכלכלי. מגנון כזה קיים כבר כיום במימון שירותי הדת, שם הרשויות החזקות משתתפות בצורה רחבה יותר במימונם. המהלך יעביר סכום של כ-1.2 מיליארד שקל על פני מספר שנים במטרה לחזק את אותן אוכלוסיות".

הפגיעה בתקציב
 הפגיעה בתקציב