זאבי מחפש מזומנים: מבקש להשתלט על עילדב

‎‎זאבי לווה מחברת בריטיש ישראל 100 מיליון שקל כנגד שעבוד על חלקו במרכז המסחרי ■‏‎ לוטש עיניים לקופת המזומנים של עילדב, שבה 170 מיליון שקל ■ הערכות בשוק ההון: יתקשה לגייס מימון לרכישת מניותיו של רוני שטרנבך בעילדב‏

איש העסקים גד זאבי, בעליהם של כמה נכסי נדל"ן ושל יפנאוטו, יבואנית סובארו, פנה באחרונה לבעל השליטה בעילדב, רוני שטרנבך, בהצעה לרכוש מידיו את מניות השליטה בעילדב, כך נודע ל"גלובס".

בשוק ההון מעריכים כי זאבי לוטש עיניים לקופת המזומנים של עילדב, שבה 170 מיליון שקל. באמצעות מזומנים אלה מבקש זאבי בין היתר כי עילדב תרכוש מידיו את חלקו במרכז המסחרי גרנד קניון בחיפה (30%).

שטרנבך סירב להגיב לדברים. זאבי מסר: "לא היו דברים מעולם".

בינואר 2011 לווה זאבי 100 מיליון שקל מבעלת השליטה אז (70%) בגרנד קניון, בריטיש ישראל, בריבית שנתית של 10%. יתרת ההלוואה כיום עומדת על 80 מיליון שקל, וכנגדה משועבדות מניותיו של זאבי בגרנד קניון (30%) בשעבוד שני.

בשוק ההון מעריכים כי הסיכוי לביצוע עסקת זאבי-שטרנבך נמוך, שכן בידי גד זאבי אין ככל הידוע די מזומנים כדי לרכוש את מניות גרעין השליטה בעילדב. נוסף לכך מדובר בעסקת בעלי עניין בין זאבי לעילדב, הצפויה לעורר התנגדות בקרב מחזיקי מניות המיעוט בחברה הציבורית.

כאמור, זאבי שותף בגרנד קניון עם בריטיש ישראל, שעברה לשליטת קבוצת הקניונים מליסרון, של ליאורה עופר בשנה החולפת. לפי דוחותיה האחרונים של מליסרון, שוויו של הקניון נאמד בכ-1.18 מיליארד שקל, ולכן שווי חלקו של זאבי בו עומד על כ-330 מיליון שקל. עוד עולה מהדוחות כי בחודש פברואר האחרון פרע זאבי (באמצעות חברת ברטורא שבבעלותו) 20 מיליון שקל מסך ההלוואה, ואילו יתרתה הייתה אמורה להיפרע בסוף יוני 2012.

ככל הידוע, יתרת ההלוואה טרם נפרעה, וכעת, מעריכים בשוק ההון, מחפש זאבי מקורות מימון חלופיים.

חברות זאבי חייבות 300 מיליון שקל

זאבי נמצא במצב פיננסי בעייתי. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני פחות משנה, חייבות חברות פרטיות בבעלותו כ-300 מיליון שקל לבנקים בישראל, כאשר מחצית מסכום זה סווגה כחובות מסופקים. יפנאוטו, החברה הציבורית היחידה שבה שולט כיום זאבי, איננה עומדת אף היא בהחזר חובותיה לנושים (ראו מסגרת).

חברת עילדב השקעות נסחרת כיום לפי שווי של 111 מיליון שקל, עמוק מתחת לשווי המזומנים שבקופתה. את יתרות הנזילות הגבוהות שלה חייבת החברה של שטרנבך להשקעה מוצלחת במיוחד בחברת שיווק המוצרים הרפואיים מדטכניקה.

את השליטה במדטכניקה רכשה עילדב לפני כארבע שנים מידי קרן פימי וממשפחת סטרינסקי, ובסך הכול השקיעה כ-140 מיליון שקל במניות החברה.

תחת שליטתה של עילדב חילקה מדטכניקה לחברת ההשקעות דיבידנדים שהחזירו לה קרוב למחצית מהשקעתה. ב-2011 מכרה עילדב את מדטכניקה לאילקס, תמורת 190 מיליון שקל נוספים, ורשמה רווח הון של 44 מיליון שקל. הפורטפוליו של עילדב כולל כיום 15.5% ממניות ספקית המידע הפיננסי קו מנחה, וכן כ-5% מחברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

שורה של עסקאות מאכזבות

רוני שטרנבך אינו פוסל, ככל הידוע, את מכירת החזקותיו בחברה הציבורית, בין היתר על רקע העובדה כי בעלות זו כרוכה בעלויות ובסיכונים משפטיים.

שטרנבך מחזיק ב-33% ממניות עילדב באופן ישיר, וב-19% נוספים באמצעות חברה משותפת עם דני וולפורט, אילן עזורי וארתור צבי ווינר.

שותפים נוספים לשליטה בעילדב הם - רוטר החזקות של בעלי חברת האופנה קסטרו (7.3%) וחברת טופ-קוט של משפחת קוטליצקי (5.5%).

שמו של גד זאבי, 73, מוכר היטב בעולם העסקים הישראלי, בעקבות שורה של עסקאות גדולות שביצע בעבר, ושהסתיימו לרוב באכזבה מבחינתו.

בין היתר מדובר בעסקאות שביצע בחברת הדלק פז, בכלל סחר ובעיקר בחברת התקשורת בזק, השקעה שאותה ביצע זאבי ב-1999, עת רכש 19.6% מהמניות מידי חברת כייבל אנד וויירלס.

המימון לרכישת המניות, בסך 643 מיליון דולר, הגיע מקונסורציום של שבעה בנקים, בדרך של הלוואת נון ריקורס, כלומר כנגד ההלוואה שועבדו מניות בזק עצמן. זאבי לא הצליח לעמוד בתנאי ההלוואה, על רקע צניחת מניות בזק בשנת 2002 והעיכוב בהפרטתה, ומניותיו עברו לידי כונס נכסים מטעם הבנקים, ולאחר מכן לנאמנות של עו"ד.