"ירידת התפוצה של 'ידיעות' החלה לפני ש'ישראל היום' יצא לאור"

"ישראל היום" מגיב להאשמות שהעלו בכירים ב"ידיעות": "העובדות הן כי ירידת התפוצה של 'ידיעות', 'מעריב' ו'הארץ' החלה כבר בתחילת שנות ה-2000"

אחרי שהיה יעד למתקפה של "ידיעות אחרונות", "ישראל היום" עולה להתקפה. החינמון שבבעלות שלדון אדלסון משיב הערב (ב') להאשמות שהעלו בכירים ב"ידיעות אחרונות", לפיהן "ישראל היום" ואדלסון אחראיים לקריסה של "מעריב" ולפגיעה בשוק העיתונות הישראלי.

"'ידיעות אחרונות' הוא האחרון שיכול להטיף מוסר, ערכים או יושר בתחום העיתונאי וגם העסקי. חבל על עובדי 'ידיעות אחרונות', שמוצאים את עצמם כלי משחק בידי נוני מוזס ואנשיו, המזילים דמעות תנין בניסיון למצוא אחראים לכישלונותיהם".

מוקדם יותר הבוקר פורסם כי רשת "ידיעות אחרונות" מתכננת שורה של צעדי ייעול הכוללים פיטורים של עשרות עיתונאים. בכיר בקבוצת "ידיעות" האשים היום בשיחה עם "גלובס" את שלדון אדלסון כאחראי ל"הרס העיתונות הישראלית - גם ברמה המקצועית עם הטיפול המערכתי המביש שלהם, אבל גם בעניין הכלכלי".

"העובדות הן כי ירידת התפוצה והחשיפה של 'ידיעות אחרונות', 'מעריב' ו'הארץ' החלה כבר בתחילת שנות ה-2000, הרבה לפני ש'ישראל היום' יצא לאור. כך גם לגבי 'מעריב'", נמסר מ"ישראל היום".

בהתייחס לטענה כי ההתנהלות העסקית של "מעריב" הביאה לקריסתו, הדגישו ב"ישראל היום" כי הפעם האחרונה שבה דיווח "מעריב" לבורסה על רווח היתה ב-2004, ו"מאז עבר העיתון להפסדים של עשרות מיליוני שקלים בשנה ואף יותר, וההפסדים הולכים ומעמיקים".

"עד כה, לפי דיווחי 'מעריב' לבורסה, הם מסתכמים ביותר מחצי מיליארד שקל", הדגישו ב"ישראל היום".

בהודעה שנמסרה ל"גלובס" נמסר כי "ישראל היום" יצא לאור לראשונה ביולי 2007 והציע לקוראים "אלטרנטיבה ציונית, ישראלית ופטריוטית", וזאת בניגוד לקו המאפיין את כלי התקשורת האחרים. "לכן", מסבירים ב"ישראל היום", הוא "הצליח ויצליח".

לגבי החלוקה החינמית של העיתון מסבירים ב"ישראל היום" כי העיתון אימץ מודל עסקי שונה ממה שהיה נהוג, וזאת בעיקר בניסיון להתחרות גם בניו-מדיה, המציעה לקוראים תכנים ללא תשלום. "המודל של 'ישראל היום' מוכיח את עצמו משנה לשנה".

בעיתון של אדלסון שוללים את הטענה בדבר חיסול העיתונות הכתובה ומדגישים כי "ישראל היום" הכניס תנופה חדשה לתחום העיתונות המודפסת, יצר מאות מקומות עבודה חדשים, ו"בניגוד למגמת הירידה בקריאת עיתונים בעולם - הגדיל את סך כל קוראי העיתונות המודפסת בישראל".

לסיכום נמסר כי "טוב יעשו 'ידיעות אחרונות', 'מעריב' ודומיהם אם יבדקו את מעשיהם ומחדליהם, ישאלו עצמם כיצד איבדו במו-ידיהם מאות מיליוני שקלים (במקרה של 'מעריב' - בכסף שמקורו בחברות ציבוריות), ויפסיקו לחפש את אשמת כישלונם במקומות אחרים".

"אין עיתונים חינם"

גורם ב"ידיעות אחרונות" מסר בתגובה: "האמירה כי הציבור מעדיף את 'ישראל היום' מדויקת פחות או יותר כמו הכותרות הראשיות שמנפק החינמון מדי יום. הרי ברגע ש'ישראל היום' ניסה לגבות כסף עבור מנוי, קוראיו העדיפו לוותר על אסופת העמודים המתחזה לעיתון.

"מי שקורא 'ישראל היום' עושה זאת רק כי הוא בחינם, נקודה. ראש הממשלה, המרבה להיות מצוטט ב'ישראל היום', אמר השבוע בקשר למצב הכלכלי כי אין ארוחות חינם. אנחנו סבורים כי גם אין עיתונים חינם".