איכות השלטון: לאכוף את חוק שירות ביטחון גם על החרדים

נוכח פקיעתו של חוק טל מחר, התנועה מבקשת מבג"ץ להוציא צווים המחייבים את צה"ל וממשלת ישראל לאכוף את חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה

התנועה לאיכות השלטון בישראל עתרה היום (ג') לבג"ץ בבקשה כי יוציא צווים המחייבים את שר הביטחון, צה"ל, ראש הממשלה וממשלת ישראל לאכוף את חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה, נוכח פקיעת תוקפו של חוק טל מחר (ד').

תוקפו של חוק טל מסתיים כאמור מחר, ב-1 באוגוסט, אך למרות שלא חוקק כל הסדר אחר על-ידי הכנסת, מערכת הביטחון אינה נערכת להחלת חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה.

לאור זאת הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ, המבקשת להביא לכך ששר הביטחון, צה"ל, ממשלת ישראל והכנסת כי ייערכו לקליטת מלוא מחזור הגיוס והמיועדים לשירות ביטחון במסגרת צה"ל; יגדילו את המסלולים המיועדים לאוכלוסיה חרדית ופתיחת מסלולים נוספים; יוציאו הנחיות מתאימות ללשכות הגיוס להערכות לגיוס רחב-היקף; יוציאו הנחיות מתאימות למשטרה הצבאית; וייערכו לקיצור תקופת השירות של המשרתים.

בנוסף, התנועה ביקשה מבג"ץ לחייב בצו על-תנאי את שר הביטחון וצה"ל להסביר מדוע לא ימנעו מלגבש מדיניות לגבי גיוס בחורי ישיבות ולפעול על-פיה. זאת, מאחר שאין חקיקה בנושא, ומאחר שאין להם סמכות לגבש מדיניות גיוס ללא הסדר חוקי. הכרעה בנושא זה הינה מתפקידיה של הכנסת, ואין היא יכולה לגלגל אותה לפתחו של צה"ל.

התנועה ביקשה בעתירתה לחייב את הממשלה, הכנסת, ראש הממשלה, שר הביטחון וצה"ל לממש את פסק הדין בבג"ץ רסלר, התנועה ואח', שביטל את חוק טל, ולמנוע את המשכתה והחרפתה של האפליה בחובת הגיוס בין ציבוריים שונים במדינת ישראל.

עמדת התנועה היא כי על אלה היה כבר לפעול ולהיערך כנדרש לגיוס מלא ושוויוני כמצוות חוק שירות ביטחון, בהיעדר הסדר חוקי וחוקתי הקובע אחרת.