בשל ההמתנה לאליהו: מגדל לא רוכשת מחצית מביטוח חקלאי

המגעים לרכישת כ-40% ממניות ביטוח חקלאי על ידי מגדל ביטוח הופסקו ■ זאת, על רקע כך שמגדל בעצמה נמצאת במרכז עסקת ענק להעברת השליטה בה מג'נרלי האיטלקית לידיו של שלמה אליהו

לאחר מעל לשנתיים וחצי מאז החלו בהליך המיזוג, קבוצת הביטוח מגדל וחברת ביטוח חקלאי מפסיקות רשמית את המגעים לרכישת כ-40% ממניות האחרונה על ידי קבוצת הביטוח הגדולה בישראל, מבלי שההמגעים ביניהן הבשילו לכדי הסכם. זאת, על רקע כך שמגדל בעצמה נמצאת במרכז עסקת ענק להעברת השליטה בה מג'נרלי האיטלקית לידיו של שלמה אליהו.

כך, לאחר חודשים ארוכים בהם גברה הסבירות שמגדל לא תיכנס לשותפות עם הקיבוצים בביטוח חקלאי, חברת מגדל מסרה היום לבורסה כי "הופסק המשא ומתן בין הצדדים מבלי שהבשיל לכדי הסכמות חדשות או חתימת הסכם מחייב. הצדדים יבחנו לאחר החלפת הבעלות הצפויה בקבוצת מגדל, אם לחדש את המו"מ".

בשלהי 2009 מגדל, שבניהול יונל כהן, וביטוח חקלאי, שבראשות היו"ר דורון סט, החלו לדון על שותפות ביניהן. בתחילת 2010 המגעים בין הצדדים הבשילו, ומגדל, ששואפת לחזק את מעמדה בשוק הביטוח האלמנטרי, חתמה על רכישת 50% מביטוח חקלאי בתמורה להזרמת הון של 140 מיליון שקל לתוך חברת הביטוח הקטנה.

עד היום העסקה לא הושלמה. בתחילה, אחת הסיבות לכך היא אי הסכמה עם גורמים אחרים שמחזיקים בשותפות עם ביטוח חקלאי בחברות בנות, ובראשן חברת הביטוח הראל ששותפה עם ביטוח חקלאי בב.ס.ס.ח. לאחר מכן נכנסה לתמונה העסקה בין אליהו לג'נרלי, שאם תשלים תביא לכך שמגדל עצמה תמוזג עם חברת הביטוח אליהו - שכמו ביטוח חקלאי מתמקדת בתחום הביטוח הכללי.

בכל אופן, הרגולציה תמכה בעסקה בין מגדל לביטוח חקלאי, מתוך ציפייה שכניסתה של מגדל לחברה שבשליטת הקיבוצים תחזק משמעותית את הונה. ואולם, כפי שהערכנו ב"גלובס"כבר לפני כחצי שנה, לא מן הנמנע שעם כניסתו של אליהו למגדל, הרגולציה תשנה את תפיסתה לגבי העסקה על מנת לשמור על מספר מתחרים גבוה גם בשוק הביטוח הכללי והתחרותי למדי. כל זאת בצל השיפור שחל בשנים האחרונות באיתנות ההון הרגולטורי של ביטוח חקלאי.

אליהו חברה לביטוח, שבבעלותו של שלמה אליהו ובניהול בנו עופר אליהו, היא חברת ביטוח כללי מרכזית ומקצועית, ומהווה שחקנית מרכזית בעיקר בתחום ביטוחי הרכב לפרט. אליהו חתם על הסכם לרכישת השליטה במגדל (69.1%) מידיה של קבוצת הביטוח האיטלקית ג'נרלי בתמורה לכ-4 מיליארד שקל.

אגב זאת, מגדל הודיעה היום כי תפרסם את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של 2012 כבר ביום חמישי השבוע, ולא בסוף החודש כפי שנהגה לעשות עד כה. גורמים בסביבת מגדל הסבירו שהמהלך נעשה במטרה למנוע חזרה על אירועי הרבעון הקודם - אז פורסמו חלק מתוצאות מגדל במסגרת דוחות ג'נרלי וזאת קודם לפרסומם בישראל.