"לתרבות בארץ אין עתיד אם הצעירים לא יגיעו אליה"

ג'ייקוב ברייס, מייסד עמותת "ידידים צעירים של האמנויות", שמטרתה לקרב קהל צעיר לתרבות גבוהה, מספר ל"גלובס" על הפורמט הייחודי

אחת התופעות הבולטות לעין במופעי תרבות גבוהה בישראל היא גיל הקהל: ממוצע הגילאים של המבקרים במופעי תיאטרון, מוזיקה קלאסית, אופרה וכדומה גבוה מאוד. לעובדה הזו יש שתי סיבות עיקריות. האחת - התחום נתפס כשייך למבוגרים, וצעירים רבים מעדיפים לבלות עם קהל בן גילם. הסיבה השנייה היא המחיר. ביקור באופרה או בקונצרט איכותי עשוי לעלות מאות שקלים לכרטיס, כתוצאה מעלויות ההפקה הגבוהות. כשזה מתווסף לעלויות של בייביסיטר, דלק, חנייה וכדומה, ברור למה צעירים מוציאים את האמנויות הגבוהות מתפריט הבילויים שלהם.

בשנה האחרונה, התגבשה קבוצה חדשה וייחודית, שנועדה למשוך אנשי קריירה צעירים לאולמות התרבות דרך התייחסות ממוקדת לסיבות אלו. הקבוצה היא עמותה רשומה שנקראת Young Friends of the Arts - "ידידים צעירים של האמנויות". כיום, כשנה לאחר הקמתה, מונה הקבוצה 200 חברים וממשיכה לצבור אוהדים חדשים.

היזם והוגה הרעיון העומד מאחורי העמותה הוא ג'ייקוב ברייס, 39, עולה חדש מאוסטרליה. ברייס הוא בעל תואר MBA מביה"ס למינהל עסקים וורטון בארה"ב, ועובד כיועץ עצמאי לשיווק בינלאומי. "כשהגעתי לישראל שמתי לב לשני דברים", הוא מספר בראיון ל"גלובס". "ראשית, ראיתי שהרמה האמנותית פה גבוהה מאוד. שנית, שמתי לב שהקהל באירועי התרבות הגבוהה מורכב ברובו מבני 70. יש פה מבחר אמנויות עצום שאנחנו יכולים להיות גאים בו, אבל לתרבות בארץ אין עתיד אם הצעירים לא יגיעו אליה. הרעיון שלי היה להביא את הדור הצעיר דרך התמודדות עם שלוש בעיות עיקריות: מחיר המופעים הגבוה, חוסר החיבור של הצעירים לתכנים, והרצון ללכת עם אנשים בגילך.

"האגודה מציעה לחבריה פורמט ייחודי, הכולל אירוע חברתי שלם שכולם הולכים אליו יחד. בדרך-כלל מדובר בסיור משותף מאחורי הקלעים, שיחה מקדימה עם האמנים, וקוקטייל עם המבצעים אחרי המופע".

- לאיזה גילאים אתם מכוונים?

"הקבוצה שאנחנו מכוונים אליה היא של בני 49-25. הדגש הוא על אנשים באמצע הקריירה, בני 45-30. חברי הקבוצה באים מהרבה תחומים - פירסום, שיווק, טכנולוגיה, דיפלומטיה ועוד. הפורמט שלנו מאפשר לחברי הקבוצה לעשות 'נטוורקינג', שכמעט ואינו אפשרי במופע רגיל".

לדבריו, הקבוצה נחלקת בין ישראלים וזרים. 10% מהחברים הם דיפלומטים מחו"ל, 45% הם ישראלים ותיקים, ו-45% הם עולים חדשים.

פועלים בהתנדבות

הפן הכלכלי מטופל דרך הנחות, שמעניקים גופי התרבות השונים ישירות לחברי העמותה. החברות בעמותה עולה 40 שקל לשנה, ובתמורה מקבל המנוי הנחות ניכרות לכל המוסדות המשתתפים בהסדר וכן את כל הבונוסים שמציעה הקבוצה. מי שמגיע לאירוע בודד של העמותה משלם 20 שקלים, שמשמשים לכיסוי הוצאות הכיבוד.

עד כה הגיע ברייס להסכמי הנחות עם מגוון מוסדות: המשכן לאמנויות הבמה, האופרה הישראלית, תיאטרון הקאמרי, תיאטרון הבימה, תיאטרון גשר, התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומספר מוזיאונים. הנחות אלו תקפות גם אם המנוי הולך למופעים לבדו, ולא עם יתר חברי הקבוצה.

- ניסית להשיג תמיכה ממשלתית לפעילות?

"ממש לא. אנחנו לא צריכים כסף. את ההנחות והפגישות עם האמנים מציעים המוסדות עצמם, שמעוניינים למשוך קהל צעיר. את הכיבוד והיין בקוקטייל מכסים דמי המנוי. גם אני וגם חברי הוועדה של העמותה עושים הכול בהתנדבות. "מה שכן, אנחנו שמחים תמיד לספונסרים שמעוניינים לתרום יין או אוכל ולקבל חשיפה לקבוצת מיקוד מצוינת".

מנסים להגדיל את נפח הפעילות

- איך אתה מגיע לאנשים?

"יש לנו ועדה שבה יושבים נציגים מארגונים שונים, שתפקידה ליצור קשר עם אנשים. בין היתר, יש בוועדה נציגים מארגונים לעולים חדשים, מועדונים של בוגרי אוניברסיטאות עילית בארה"ב ובישראל ועוד. אחד הדברים שמעניין אותי כעת זה לצרף ארגונים נוספים לוועדה, כדי שנוכל להגדיל את נפח הפעילות".

- יש מודל כמו "ידידים צעירים של האמנויות" בעוד מקומות בעולם?

"למיטב ידיעתי לא. אבל זה מודל שיכול להתאים בכל מקום. גם בחו"ל רוצים להביא צעירים לאירועי תרבות. רק שבישראל זה עניין יותר אקוטי, כי גילו המבוגר של הקהל יותר בולט".

- זה לא מוזר שדווקא עולה מאוסטרליה יוזם רעיון כזה בישראל?

"יכולתי להוציא את הרעיון הזה לפועל בכל מקום. אבל קיבלתי החלטה לגור בישראל, ולכן עשיתי אותו פה. "בתור מישהו שבא מחו"ל, יש פה גם עניין של ציונות, של לעשות משהו טוב למען ישראל".

האירוע הקרוב של עמותת "ידידים צעירים של האמנויות" יתקיים ב-2 בספטמבר בתיאטרון "הבימה", עם הצגת "הסוחר מוונציה" אתר העמותה: yfa.org.il