השקל נחלש: הדולר עלה ב-0.17% ל-3.977 ש'; האירו יציב

האירו יורד ב-0.17% ונסחר סביב 4.881 שקלים ■ ה'פד' אכזב אמש את השוק ■ הריבית באירופה נותרה ללא שינוי - 0.75%

השער היציג של הדולר נקבע היום (ה') על 3.977 שקל, עלייה של 0.17%, לאחר שבמהלך רוב יום המסחר הבין-בנקאי נסחר בהיחלשות מול המטבע הישראלי. נזכיר כי ב-27 ביולי נקבע שערו היציג של הדולר על 4.084 שקלים. האירו קיזז את רוב הירידה מול השקל, וננעל בשער יציג של 4.881 שקלים, ירידה של 0.17%.

מנכ"ל פריקו יוסי פריימן אמר הבוקר כי "פוטנציאל הייסוף של השקל מול הדולר בטווח הקצר הוא מוגבל ונמצא ברמת התמיכה של בין 3.92 ל-3.88 שקלים לדולר. בטווח הבינוני הדולר עשוי להתחזק בשל החולשה המתמשכת של גוש האירו".

אכזבה מסוימת נרשמה אמש בוול סטריט כאשר נגיד ה'פד' בן ברננקי ציין כי הבנק המרכזי יפעל רק במקרה שתחול החרפה נוספת במצב הכלכלה, ולא סיפק רמזים חדים וברורים לגבי כוונת ה'פד' להשיק תוכניות מרחיבות חדשות (QE3). כמו כן, בניגוד להערכות המוקדמות של הכלכלנים, ברננקי אף לא הכריז על הארכת מדיניות הריבית האפסית בשנה נוספת והשאיר אותה על כנה (עד שלהי 2014).

לאחר שארה"ב איכזבה, כעת המשקיעים תולים את תקוותם בנגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) מריו דראגי, שעשוי להכריז על צעדים ותוכניות חדשות לריסון משבר החוב בגוש האירו במסיבת עיתונאים שיערוך לאחר החלטת הריבית בגוש האירו היום ב-14:45 (שעון ישראל), על פיה הריבית תישאר ללא שינוי ברמה של 0.75%.

נזכיר כי לפני כשבוע דראגי הכריז כי יעשה ככל יכולתו לשמור על גוש האירו. לפי הערכות מדובר בתוכניות חדשה להורדת עלויות המימון של ספרד ואיטליה המאיימות לפרק את גוש האירו וכן צעדים נוספים להגברת הנזילות הבנקאית במקביל להפחתה נוספת של הריבית (שעומדת כיום על 0.75%).

ובחזרה לישראל: בתגובה לצעדי הקיצוץ והריסון שנקטה הממשלה השבוע, סוכנות הדירוג פיץ' ציינה אתמול כי "המהלך של ממשלת ישראל להגדיל את ההכנסות ולחתוך את ההוצאות הוא חיובי, אולם לא סביר שהצעדים יספיקו כדי לעמוד ביעד הגרעון של 2% מהתמ"ג ב-2012, והיעד של השנה הבאה, 3%, גם הוא בסכנה".

פיץ' ציינה כי האיום העיקרי לדירוג היציב של ישראל ("A") הוא החוב הציבורי הגבוה, מפני שהחוב הממשלתי, שעמד על 74.2% מהתמ"ג ב-2011 היה גבוה בהרבה מממוצע החוב של המדינות בדירוג הזה - 48%.