למרות עדכון המיסוי הירוק - מכוניות הדיזל עדיין משתלמות

החיסכון בדלק, אמינות, סחירות ואפילו מחיר הסולר - כל הסיבות שבגינן כדאי לקנות רכב עם מנוע דיזל

השבוע אישרה הממשלה את העדכון במיסוי הירוק על כלי רכב, כחלק מצעדי העמקת הגבייה ממסים שהציג בפניה האוצר. העדכון ייכנס לתוקף בינואר 2013 ובינתיים רב בו הנסתר על הגלוי, למעט העובדה שחלק גדול מכלי הרכב העממיים הנוכחיים צפויים להתייקר.

התייקרות חדה במיוחד צפויה בפלח רכבי הדיזל הפרטיים, כתוצאה מאי-התאמה של פליטת הדיזלים לנוסחה החדשה. מדובר, ככל הנראה, בירידה של שלוש-ארבע קבוצות ירוקות, שמשמעותה התייקרות של אלפי שקלים למחיר לצרכן. האם בכל זאת כדאי לקנות כיום רכב עממי עם מנוע דיזל? האם הוא ימשיך להיות כדאי אחרי ההתייקרות?

1. החיסכון בדלק

היתרון הגדול של מנועי הדיזל, שהפך אותם ללהיט באירופה, למשל, הוא צריכת דלק נמוכה מאוד. כיום יש אמנם מנועי בנזין-טורבו סופר-חסכוניים ומנועים היברידיים, אבל עדיין טכנולוגיות הדיזל המודרנית מתקדמת במהירות.

משפחת מנועי TDI החדשה של פולקסווגן, למשל, שחודרת בהדרגה לכל הדגמים של הקבוצה, כוללת גרסאות של 1.2 ו-1.6 ליטר עם הספקים של 75-105 כ"ס וביצועים סבירים, שמחזירות ממוצע צריכה רשמי של 23-25 ק"מ לליטר. המשמעות היא, כ-20 ק"מ לליטר סולר בנהיגה ריאלית, או כ-1,000 שקל למיכל יחיד.

מנועים מקובלים יותר, כמו זה של פלואנס טורבו-דיזל, מסוגלים להחזיר 17 ק"מ לליטר. אם לוקחים בחשבון שהטווח הזה לא בא על חשבון ביצועים ושימושיות, מדובר בפלוס לא קטן לצרכני ק"מ כבדים - כל עוד מחיר הרכישה אינו גבוה בצורה דרמטית מזה של רכב בנזין מקביל.

2. מחיר הסולר

רבים מלקוחות הדיזל הפוטנציאליים נרתעים מהמחיר הרשמי הגבוה של הסולר, שלוקה בישראל במיסוי גבוה יותר מזה של בנזין 95. אבל במדינה יש לא מעט צרכנים מוסדיים כבדים - דוגמת ציי משאיות, מסחריות ומוניות - היוצרים כוחות תחרותיים שדוחפים את המחירים בחלק מהתחנות כלפי מטה.

חיפוש באינטרנט העלה רשימה של לפחות 20 תחנות ברחבי הארץ, שבהן מחיר הסולר נע בין 7.2-7.4 שקלים לליטר (נכון ל-1 באוגוסט). כלומר, קצת פחות ממחיר ליטר בנזין 95. תחנה אחת בכפר סבא אפילו מוכרת באופן קבוע סולר ב-6.5 שקלים לליטר. אמנם בחלק מהתחנות מדובר על מחיר לתשלום במזומן בלבד, ולעתים צריך לנסוע קצת כדי למצוא תחנה מוזלת, אבל יש הרבה תחנות אחרות שמציעות דילים משתנים ועסקאות חבילה לציים. במחירים כאלה, ועם שולי ביטחון רחבים, מדובר בעלות של 45-50 אגורות לק"מ בלבד לרכב דיזל משפחתי.

3. אמינות וסחירות

מנועי דיזל נחשבים באופן כללי לאמינים מאוד, ועל זה יכולים להעיד נהגי מוניות שעושים 70-100 אלף ק"מ בשנה. לוי יצחק לא אוהב את הדיזלים, אבל בגלל ההיצע הנמוך מאוד של רכבי דיזל מבעלות פרטית בשוק המשומשות, כלי רכב כאלה במצב טוב ועם קילומטרז' פרטי (בסביבות 20 אלף בשנה), זוכים לביקוש רציני. בהקשר זה נציין, כי בשנים האחרונות נשבר גם מחסום הגיר האוטומטי ודגמי דיזל רבים מגיעים עם אופציה כזו.