"אם שר האוצר לא רוצה שישראלים יעבדו בבנייה - שיגיד"

ח"כ ניצן הורוביץ: "יש הרבה ישראלים שרוצים לעבוד בעבודה הזו ואני אומר את זה מידיעה; בתנאי שתיתן להם הכשרה, שכר הולם וגם אופק"

"מה שקורה היום בכל הקשור לעובדי בניין מקצועיים זו איוולת שאין לתאר. אני מתכנן ללכת לשר האוצר אישית ולהגיד לו שאם הוא לא רוצה את הישראלים בענף הבנייה שיגיד. שיתפטרו כולם והוא יביא זרים ואז יטפל בפליטים ובבעיות. הוא צריך להחליט לכאן או לכאן. ככה אי אפשר להמשיך". את הדברים הללו לא אמר קבלן בניין שנואש ממצוקת העובדים אלא דווקא חבר הכנסת ויו"ר והועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים, ניצן הורוביץ, במהלך סיור שערכו חברי הוועדה באתר בנייה של חברת תדהר ביבנה במהלכו פגשו עובדי בניין ישראלים.

נכון להיום עומד מסלול ההכשרה של עובדים ישראלים בענף הבנייה בסכנת סגירה וזאת עקב חוסר תקצוב. במקביל, החלטת הממשלה שהתקבלה כבר לפני למעלה משנה להביא עוד עובדים זרים לענף איננה מיושמת. בעוד קבלנים רבים מלינים על הבעיה כבר זמן ממושך ולא מצליחים לגרום לשינוי, אריה בכר, שותף בתדהר החליט לקחת את המאבק בנושא צעד אחד קדימה.

הסיור באתר של החברה ביבנה והמפגש עם פועלי הבניין הישראלים הוא חלק מהחלטה זו: "פיניתי את הלו"ז שלי ו-30% מהזמן שלי מוקדש עכשיו לנושא הזה. לפני 5 שנים החלטתי החלטה ציונית להביא ישראלים לענף. אז עוד לא הייתה בעיה של עובדים ומזה התחיל כל המיזם. בנינו מערך לוגיסטי שלם, שכרנו לאנשים דירות, הבטחנו בונוסים ואפילו כרטיסי טיסה. הגיעו אנשים אבל התפוקות שלהם לא היו טובות; הנשירה הייתה גדולה. אחרי חודש אמרו שזה לא בשבילם.

"צריך להבין שזה פועל על עקומת למידה. ואם יש הרבה נשירה אין עקומת למידה. אותו הדבר עם הקורסים. אנחנו מעסיקים שני צוותים של עובדים ישראלים וההכשרה חייבת להימשך. היום העובדים הזרים מודעים למצוקה והם כבר עברו לעבוד בקבלנות. משלמים להם משכורות מאוד גבוהות וכל שכר העבודה עלה. אין כאן פטנטים. הממשלה צריכה להביא עובדים זרים ובמקביל להמשיך את ההכשרה. פתרון אפשרי אחד הוא לעשות מהלך משולב בין עובדים זרים לישראלים, כל קבלן שיקבל עובדים זרים יהיה מחויב גם להעסיק אחוז מסוים של ישראלים. זה יכול לעבוד".

צריך להתכונן לעיר הבה"דים

"יש הרבה מאוד ישראלים שרוצים לעבוד בעבודה הזו ואני אומר את זה מידיעה ממשית ביותר" אמר הורוביץ בתום הסיור, "בתנאי שתיתן להם הכשרה, שכר הולם וגם אופק. זה לא יחליף לגמרי את כל העובדים הזרים אבל אנחנו במצב היום שיש כל כך מעט ישראלים שמשתלבים במקצועות הללו וזה ממש פשע נגד החברה הישראלית. תהליך ההכשרה הזה זה נולד בייסורים וכבר מאות אנשים עברו את התהליך. במקום להגדיל את המכסה, סוגרים. שנה הבאה מתחילים את עיר הבה"דים ויודעים שיצטרכו עוד מאות עובדים. במקום לפתוח עשרות קורסים כדי שיהיו עובדים ישראלים שיעבדו שם סוגרים את ההכשרה".

"מתוכנית להכשרה של אלף עובדים ישראלים בענף הבנייה בשנה שקודמה בזמן שאני הייתי יו"ר הוועדה ירדנו לשלושים", אמר יו"ר הוועדה הקודם יעקב כ"ץ (כצל'ה) שהשתתף גם הוא בסיור, "צריך פועלים. הסינים הולכים ולא מכשירים ישראלים. אנחנו עכשיו נמצאים במצב חירום. הנגיד שומר על הבנקים, שר האוצר שומר על הכסף אבל הקבלן שצריך עובדים לא יכול לבנות. אבל זה לא בראש של ראש הממשלה וזה לא מעסיק אותו".

בתום הסיור אמר הורוביץ שבכוונתו לפנות אל שר האוצר באופן אישי שיקצה עוד תקציב לקורסי ההכשרה: "אגיד לשר האוצר שיש כאן אינטרס לאומי שהוא חייב לטפל בו. מדובר בסכומים שהם מגוחכים בהתחשב בתועלת שהדבר יביא למשק הישראלי. זה לא משהו ערטילאי. זה קורה. להקים את כל נושא ההכשרה שוב לאחר שסוגרים אותו זה לא יעבוד".