"אנחנו לא בכיוון הבורסה; לייעד קרקע לפרויקטים להשכרה"

קבוצת הבנייה גבאי מאשקלון החליטה להיכנס לאזור המרכז כדי "לעלות ליגה" ■ אלי גבאי, מנהל הפיתוח העסקי: "אנחנו מתכננים להיכנס לתחום ההתחדשות העירונית"

לא מעט חברות משפחתיות מהפריפריה מקבלות בשלב מסוים החלטה לפעול בערי המרכז. קבוצת גבאי, חברה משפחתית מאשקלון שפועלת 30 שנה בעיקר בדרום הארץ, החליטה באחרונה שזה הזמן להרחיב את פעילותה הנדל"נית לאזורי הביקוש ורכשה שני מגרשים - באור יהודה ובתל אביב.

את הקרקע באור יהודה, בשטח 4 דונם, הממוקמת ברחוב הבנים פינת דוד אלעזר, רכשו לפני כארבעה חודשים בעסקת קומבינציה מכמה בעלים פרטיים עם תב"ע מאושרת. במקום מתוכננים שני בנייני מגורים, בני 17 קומות ו-7 קומות, שיכללו 98 יחידות דיור בסך הכל. בעלי הקרקע יהיו זכאים ל-30 דירות ולסכום נוסף שייגזר ממכירת כל הדירות, שצופים שהיקפה הכולל יגיע ל-168 מיליון שקל.

את הפרויקט, כמו את כל הפרויקטים האחרים של החברה, תבצע קבוצת גבאי בעצמה. "אני לא חושב שנכון להוציא את הבנייה החוצה, אני רואה בזה רמאות", אומר אלי גבאי, מנהל פיתוח עסקי בקבוצה. "אם הפרויקט שלי אני יודע בדיוק מה קורה ואנחנו אחראים על כל התהליך מאלף ועד תו, ולראיה - אין לנו אף תביעה מדיירים".

על העסקה בתל אביב החל אבי המשפחה לעבוד לפני שנים: גם היא עסקת קומבינציה ביחס של 21% בתוספת 3.5 מיליון דולר במזומן. "מדובר בקרקע בשטח 8.5 דונם ברחוב מח"ל במזרח העיר", מספר גבאי, "היום יש שם גינה עם עצים אבל על פי התוכנית ניתן יהיה לבנות במקום 179 יחידות דיור ואלף מ"ר מסחר. תוכנית הבינוי כבר אושרה ובקשה להיתר כבר הוגשה".

- למה החלטתם להיכנס לאזור המרכז?

"בדרום כולם מכירים אותנו ורצינו לעלות ליגה. מי שפועל במרכז מכירים אותו, זה מרכז העניינים. אנחנו מתכננים להיכנס לתחום ההתחדשות העירונית ובתחום הזה חשוב המוניטין".

קבוצת גבאי פועלת במגוון ענפי הנדל"ן - מגורים, משרדים, מלונאות. גישה מנוגדת לאסטרטגיה של חברות רבות בענף שמעדיפות להתמקד בתחום אחד.

- תפסת מרובה לא תפסת. למה לא להתמקד?

"פעילות בכל התחומים זה דווקא יתרון, אם יש תקופה שלא מוכרים דירות אז הנכסים המניבים ממשיכים להביא תשואה. כך יש הכנסה קבועה גם בזמנים קשים - זה מאזן ומייצר הון עצמי. אנחנו לא ממונפים, אין לנו אג"חים ואנחנו לא בכיוון של הבורסה. העסקאות שעשינו עכשיו הן עסקאות קומבינציה והכסף לביצוע מגיע מההון העצמי שלנו, ויש לנו מספיק".

- מה דעתך על הדיור הציבורי וההבטחות לדיור בר-השגה?

"צריך לייעד קרקע לפרויקטים להשכרה ולדיור ציבורי. לא צריך לתת קרקע בחינם, אפשר פשוט לתת ליזמים זכויות נוספות על המגרשים שכבר רכשו. את הדירות הנוספות ישכירו או אפילו ימכרו למדינה. ליזם זה יהיה שווה, כי בעצם הוא מייצר לעצמו נכס מניב, ואז יהיה שווה לו לבנות. מי שצריך להתמודד עם הנושא הזה זה היזמים והקבלנים".