רבעון שני קשה לשופרסל: הרווח הנקי צנח ב-54% ל-36 מיליון שקל

ההכנסות ירדו אמנם רק ב-3.8%, אך הרווח הנקי צנח מ-79 מיליון שקל ל-36 מיליון ■ הרווח התפעולי עמד על 99 מיליון שקל, לעומת 71 מיליון ברבעון הראשון

‎שופרסל , רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, סיפקה היום (א') בדוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2012 הוכחה נוספת לשינוי הדרמטי שחל בתנאי שוק קמעונאות המזון בישראל ברבעונים האחרונים. להשפעות השליליות של המחאה החברתית שפרצה בקיץ הקודם ושל התחרות המחריפה בענף, מצטרפת כעת ההאטה המעמיקה בפעילות הכלכלית במשק.

בשורה התחתונה, רווחי הרבעון השני של רשת הקמעונאות מקבוצת אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, קרסו ב-54.4% ל-36 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה, רווחיה של שופרסל הצטמקו ב-44.8% ל-74 מיליון שקל.

המגמה השלילית ניכרת בשיעורי הרווחיות של הרשת - הרווח התפעולי, שעמד על 99 מיליון שקל, ירד משיעור של 4.9% מהמכירות ל-3.4%. יחד עם זאת, הרווחיות התפעולית נמצאת במגמת שיפור לעומת הרבעונים הקודמים, שבהם צנחה לשפל של 2.5% מהמכירות ברבעון הקודם, ול-2.8% ברבעון הרביעי של 2011.

מגמה דומה מאפיינת גם את שיעורי הרווח הגולמי של הרשת, המעסיקה כ-12 אלף עובדים. הכנסות שופרסל ברבעון נחלשו ב-3.9% ל-2.9 מיליארד שקל.

את הירידה במכירות מייחסת הרשת בעיקר לעיתוי חג הפסח, שחל השנה בתחילת אפריל, לעומת אמצע אפריל ב-2011. הירידה במחזור נרשמה על אף שהחברה הגדילה את מספר סניפיה ב-5% ביחס לרבעון המקביל (כיום היא מונה 268 סניפים) ואת היקף שטחי המכירה שלה בכ-1% ל-553 אלף מ"ר.

‏"התוצאות מראות שינוי מגמה חיובי"‏

‎‎השחיקה בפעילות הרבעונית ניכרת גם בירידה של 5.8% במכירות בחנויות זהות, ובירידה של 5.3% במכירות למ"ר, ל-5,344 שקל. ‏במחצית השנה הכנסות החברה ירדו ב-1.8%, והמכירות בחנויות זהות נחלשו ב-3.6% - מגמה המיוחסת למצב הכלכלי בשוק ולתחרות הגוברת בענף. ‏‏‏

מניית שופרסל צנחה בכ-50% בשנה האחרונה, והיא משקפת לחברה שווי של 1.9 מיליארד שקל. ‏

למרות ההרעה במצבה, שופרסל ממשיכה לחלק דיבידנדים. במקביל לפרסום הדוחות עדכנה על חלוקה של 75 מיליון שקל למחזיקי המניות, שמצטרפת לחלוקה של 120 מיליון שקל ברבעון קודם. ‏

רפי ביסקר, יו"ר שופרסל, מסר כי "תוצאות שופרסל ברבעון השני מראות שינוי מגמה חיובי ועלייה בשיעורי הרווחיות התפעולית לעומת הרבעונים הקודמים".

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, מסר כי "החברה התמקדה בחודשים האחרונים בשיפור תהליכים, ברה-ארגון במטה ובהנהלה, בהתייעלות תפעולית ובחיזוק המנועים החשובים לצמיחת החברה. תוצאות הרבעון מראות שינוי מגמה חיובי מאוד, ואני מאמין כי מגמה זו תימשך גם בעתיד".

בלאומי שוקי הון ציינו כי "דוחות שופרסל סבירים יחסית לסביבה העסקית", וכי "למרות ההערכות על המשך סנטימנט שלילי בטווח הקצר, מחיר המניה הנוכחי אטרקטיבי לשחקנים לטווח ארוך". ‏‎‎