הערכות: שווי עסקת מגדל ייחתך במיליארד ש' לפחות

לאחר ההפחתה, תצא העסקה לפועל לפי מחיר חברה של 5 מיליארד שקל ■ מקורבים לעסקה שוללים חרטה של שלמה אליהו: "הוא כבר התאהב במגדל" ■ הדיונים עם נציג ג'נרלי הם סביב דרישה להפחתה של 1.5 מיליארד ש'

הנציג הבכיר של קבוצת ג'נרלי, מריו גרקו, מגיע לישראל בידיעה שהוא עומד להפחית את מחיר עסקת ג'נרלי-שלמה אליהו במיליארד שקל; כלומר מדובר בביצוע עסקה לפי מחיר חברה של 5 מיליארד שקל - ולא 6. כך נודע ל"גלובס".

עם זאת, אפשר שהפחתה זו לא תספק - לא את שלמה אליהו, וגם לא את הממונה על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, הרגולטור שנאלץ להתערב עתה גם במחיר העסקה. זאת, נוכח ירידת שווי כלל נכסיו של אליהו, בגלל מגמת החולשה המתמשכת בשוקי ההון. ההערכות הן כי הדיונים ייסובו סביב דרישה להפחתה של כ-1.5 מיליארד שקל.

נציין כי ההודעה על מינויו של גרקו למנהל הבכיר - CEO של הקבוצה ומנהל כללי של החברה - בקונצרן הביטוח האיטלקי הגדול הופצה בהודעה ביום רביעי שעבר, 1 באוגוסט. מכאן שאחת המשימות הראשונות, הדחופות והמרכזיות של גרקו (53), ותיק בענף הביטוח הבינלאומי, היא לחלץ את מכירת חלקה של החברה במגדל, לקיים אותה בהקדם האפשרי ולאפשר לג'נרלי לקבל לידיה את סכומי הכסף שהיא זקוקה להם לנוכח מצבן העגום של כלכלת איטליה, החברה, ודירוג אגרות החוב שלה.

שלמה אליהו, הקונה, סירב להגיב לידיעה. עו"ד יהושוע רוזנצוויג, יועצה הוותיק של ג'נרלי גם לעסקת מכירה זו, סירב אף הוא להגיב.

עסקה לחיים

מקורבים לג'נרלי מעריכים, כי שלמה אליהו אכן מעוניין לקיים את העסקה, ואינו מחפש דרכים, באמצעות הרגולטור, לבטל אותה. ההערכה באיטליה היא כי אליהו - שכזכור, רכש את החברה מבלי לדרוש בדיקת נאותות מקדמית - יודע מה הוא קונה, מכיר את היטב את מגדל על נכסיה והתחייבויותיה, ולא עשה עסקה שצמודה למחיר והתנודות בשוק ההון ואף לא לשינויים והתפתחויות בלוחות התמותה.

ההערכה היא שאליהו - איש ביטוח ופיננסים ותיק - עשה עסקה לחיים, מכיר מצבי גאות ושפל והם לא מהווים בעבורו גורם מכריע, מה גם שביצע את העסקה כאשר המצב העולמי הנוכחי כבר היה ברור.

"הוא כבר התאהב במגדל, כמו שפעם התאהב בבנק לאומי", אמרו היום (א') מקורבים לעסקה. עם זאת, ברור להם כי בהיותו איש עסקים משופשף ולא קל, הוא לא יהיה מוכן לשלם בעבור "אהבתו" מחיר מופרז, לטעמו. כך שהדיון שיתקיים איננו על הפחתת המחיר - אלא על גובה ההפחתה.

הצטמקות מהחתימה

המשא ומתן בין אליהו לג'נרלי נפתח בתחילת 2012, והבשיל לכדי הודעה רשמית בראשית מארס. בחוזה שנחתם בין הצדדים אין השפעה למחירים בשווקים ולא להוראות בלתי-צפויות של הרגולטור על הביטוח.

עם זאת, בהסכם מופיעה התניה אחת, הקשורה להחלטות ואישורי רגולטורים בישראל. מדובר בחובת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה, יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר, חברי הבורסה לניירות ערך (שכן מגדל שוקי הון חברת בורסה) ובעיקר המפקח על הביטוח עודד שריג. חלקו של המפקח על הבנקים, דודו זקן, נוגע בבקשה לדחות את מכירת חבילת המניות של אליהו בבנק לאומי. נצין כי את השליטה באיגוד כבר העביר אליהו לנאמן. דיווח לבורסה יצא ביום חמישי האחרון.

אליהו וג'נרלי חתמו על העסקה ב-7 במארס, וסיכמו על היקף של כ-4.2 מיליארד שקל בעבור 69.13% ממניות מגדל, ששיקפו לחברה שווי של כ-6.05 מיליארד שקל. לאחר מכן מגדל חילקה דיבידנד לבעלי מניותיה, כך שהיקף העסקה הופחת לכ-4 מיליארד שקל בעבור חבילת המניות כאמור. ואולם בטווח הזמן שבין החתימה על העסקה המקורית ועד היום חלו כמה שינויים בשוק ההון וברגולציה על שוק הביטוח, שהביאו לחיתוך ניכר בשוויה של מגדל.

לאחר הצטמקות של כ-25% בשווי מגדל מאז החתימה על העסקה, נסחרה הבוקר מניית מגדל במחיר ששיקף לחברה שווי של כ-4 מיליארד שקל - כך שאליהו אמור לשלם, לפי שעה, פרמיה של כ-50%; זאת, לעומת פרמיה סבירה של כ-13% שאותה תכנן לשלם במסגרת העסקה המקורית - נכון לשווי החברה דאז. "גלובס" היה הראשון לזהות את השינוי במצב העסקה ושה"כוח" להשלמתה או פיצוצה נמצא בידיו של אליהו, כמו גם את המהלך לשינוי מחיר העסקה.

כאמור, שווי מגדל נחתך מאז החתימה על העסקה ועד היום (הגם שהתאושש קצת בימים האחרונים) בשל החולשה המתמשכת בשוקי ההון, שהביאו לחיתוך במניות חברות הביטוח, וגם בעקבות רגולציה ייחודית לענף שהוביל הפיקוח על הביטוח. לפני שבועות אחדים הממונה על שוק ההון באוצר פרסם אומדנים חדשים לקצב התארכות תוחלת החיים הצפויה לאוכלוסייה הישראלית, תוך שאסר על שיווק פוליסות ביטוחי מנהלים הכוללים הבטחת מקדמי תוחלת חיים לחוסכים צעירים כבר מיום תחילת החיסכון. צעדים אלו משפיעים במיוחד על מגדל, שמחזיקה בתיק ביטוחי המנהלים הגדול במשק (ושמהווה את עיקר פעילותה) וגם מכרה את המספר הגדול ביותר של פוליסות עם מקדם מובטח.

האוצר נקט צעדים לאור חששו שלא ניתן להעריך כיצד יושפעו חברות הביטוח מהתארכות תוחלת החיים של האוכלוסייה. בדוחותיה לרבעון השני השנה דיווחה מגדל כי צעדים אלה יעלו לחברה כ-170 מיליון שקל לאורך השנים - כ-4.3% משווי החברה כיום. ואולם חששו של אליהו אינו מוגבל לעלות האמורה, אלא לכך שייתכן והאומדנים הנוכחיים יוכחו בעתיד כלא מספקים ושמגדל תיאלץ לחתוך סכומים נוספים (בין אם כהפסד, בין אם כעיבוי עתודות) בגין שינוי התייחסותה לתוחלות החיים.

עסקת מגדל
 עסקת מגדל