המושכת בחוטים: מי היא דרי שי, שהשתלטה על ערוץ 8?

דרי שי, שהקימה את ערוץ הבידור עם שותפה לחיים ולעסקים חיים סלוצקי, עומדת מאחורי ההשתלטות על ערוץ 8 ■ "למדתי להגיד לפחד: תזוז, עכשיו אני נוהגת"

שבועות לא פשוטים עוברים על חברת ההפקות סלוצקי אפיקי תקשורת. מיד עם היוודע דבר העברת הבעלות של ערוץ 8 מנגה תקשורת, שנחשבת למייסדת ה-DNA של הערוץ, לידי בני הזוג חיים סלוצקי ודרי שי, המזוהים בעיקר כמקימי ערוץ הבידור, התרחשה רעידת אדמה ביצתית, 9 בסולם הברנז'ה. הרוחות געשו וסערו, מכתבי מחאה ואיומים נוסחו בידי ארגוני היוצרים. האימה הגדולה היא שערוץ 8 העילי ישנה את פניו ללא היכר. מערוץ עמוק ואיכותי יהפוך לרדוד, רייטינגי ויישר סטנדרטים עם ערוץ הבידור, אחיו הבכור מבית היוצר של סלוצקי הפקות.

- איך אתם מסבירים את החשדנות העצומה שהופנתה כלפיכם?

"אני רוצה צדק", מזדעק חיים סלוצקי. "מיקי רוזנטל כתב נגדי באחד העיתונים 'להציל את ערוץ 8 מסלוצקי'. אני כבר הוכחתי את עצמי, ושהוא יחזור למקום שממנו הוא בא". שי: "חיים הוא אדם כוחני, מפחדים ממנו. גם ה'לא נודע' תמיד מפחיד. ככה בנוי הטבע האנושי".

"מתנגחים בי"

סלוצקי ושי הם אחד מזוגות הכוח הבולטים בתעשיית הטלוויזיה. מאמרגנים ומפיקים הפכו בשנים האחרונות לשחקנים משמעותיים בענף התקשורת, יושבים במקום גבוה בזירה המשלבת הון, שלטון ורגולציה. בשנות ה-90 סלוצקי ניהל כוכבים כמו אלי יצפאן ויעל בר זוהר, היה אחראי להבאתם לארץ של מופעי ענק כמו סיימון וגרפונקל וטינה טרנר, והוכתר למפיק הלאומי אחרי שהפיק את טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן. בשנים האחרונות שמר לעצמו את ביצת הזהב, שלמה ארצי, אבל ריכז את מלוא תשומת-לבו בתחום הכוחני ביותר - הטלוויזיה. דרי שי, זוגתו, היא שותפה מלאה לעסקים ולפריחה העסקית של השנים האחרונות שהתחזקה עם פריצתו של ערוץ הבידור הישראלי. הם מחלוצי הריאליטי בארץ (הפיקו בyes- את "פרויקט Y", הגלגול המוקדם של "האח הגדול"), ואחראים, בין היתר, לערוץ הנוער YTV ולתוכנית הפרובוקטיבית "Y בלילה" ב-yes, ולממתק הקיצי והרייטינגי להפליא "TLV", שעלה החודש בהוט בעונה שלישית. שמם נקשר בסכסוך מתוקשר עם גיא פינס, כשהחליטו להעלות מהדורה מתחרה בפורמט זהה בערוץ הבידור. "אני מתעסק בניהול, ודרי בתוכן", אומר סלוצקי. "ערוץ הבידור הוא הצלחה אדירה, אנחנו המצאנו אותו. מתנגחים בי מסיבה אישית, אני לא רוצה להיכנס לזה".

- נגה תקשורת טוענת שלקחו לה את ערוץ 8 מתחת לאף. הם חשבו שגם השנה יחדשו להם את החוזה. היה פה תרגיל מסריח?

סלוצקי: "הוט פנתה לכמה חברות וביקשה הצעות. אם לא אנחנו, זו הייתה חברה אחרת. הערוץ עבר אלינו בצורה חלקה, רק אתמול שתיתי קפה עם מודי פרידמן (מנכ"ל RGE, בעלי נגה). למיטב ידיעתי, הוט הודיעה לנגה שהם שוקלים להחליף את בעלי הערוץ".

- אתם מתאימים?

שי: "עשינו הרבה הפקות שנחשבות איכותיות - חדשות המדע, 'שיחת נפש' עם פרופ' יורם יובל וסדרה יוקרתית על ישעיהו לייבוביץ'".

- אז תמשיכו את הקו של נגה בערוץ 8?

"חד-משמעית לא. נגה הלכו על לדבר על תרבות. תראי, לדוגמה, את הסדרות 'האלבומים' ו'הינשופים'. אני לא רוצה תוכניות פטפטת, 'הינשופים' לא דיבר אליי. מה זה כל הדיבורים האלה? פטפטת לא מעניינת. התוכנית כוונה לברנז'ה, שגם ככה לא ראתה אותה. אני מסתכלת על התוכניות הדוקומנטריות שעשו עד עכשיו בערוץ 8 ושואלת את עצמי איפה אני מתחברת לזה, ומסתבר שלא רק אני לא התחברתי. לערוץ 8 לא התחברו. רואים את זה לפי הרייטינג. נכון שאין ציפייה שהערוץ הזה יביא רייטינג, אבל אני רוצה שיתקשר עם כמה שיותר אנשים. זה יהיה עמוק ותרבותי, אבל בדרך שלנו. לא נדבר על המציאות, אלא ניתן למציאות לדבר".

"לא רציתי זוגיות"

- איך קרה שחמקת מתחת לרדאר? בתעשייה קראו להרחיק את ערוץ 8 מסלוצקי, את לא הוזכרת, ובכל זאת, את הבעלים בדיוק כמו בן זוגך.

"אני אאוטסיידרית. לא באה במגע עם היוצרים, לא מתחככת, לא מעניין אותי הפרסום. אני מתעסקת בתוכן, בניהול. את ההתנגדויות אני משאירה לחיים. אני לא אדם של מלחמות".

"בזמן שאני נלחם, דרי עושה את העבודה", מסכם סלוצקי את חלוקת התפקידים ביניהם.

הם ביחד כבר 16 שנה. לו 3 ילדים מהסיבוב הראשון, לה שני בנים. מי שהכירה ביניהם באירוע חברתי הייתה עירית שטראוס. "מיד חיזרתי אחריה. היא לא נענתה מהר וזה בסדר", מספר סלוצקי. "יצאתי גם עם בת זוג וגם עם שותפה לעסקים. אנחנו יודעים לעבוד ביחד, חדר ליד חדר".

"כשהכרנו לא התחשק לי לצאת איתו", משלימה שי. "הייתי עצמאית, עשיתי מה שאני רוצה, והדבר היחיד שעניין אותי היו הילדים שלי. לא רציתי להכיר אף אחד ולא להיכנס לזוגיות. 9 שנים חייתי לבד, והיה לי כיף. היו לי יחסים פה ושם, אבל שום דבר רציני. חיים היה מתקשר לקבוע פגישה ולא הסכמתי. עברו כמה חודשים עד שהתרציתי. נפגשנו שוב באירוע של חבר משותף, ולהפתעתי שמחתי לראות אותו. משם זה הסתדר, הפכנו לזוג".

חור שחור

שי, 55, ידעה לא מעט מהמורות בחייה. היא גדלה ברמת-גן, בת למורה ולסגן ראש העיר. היא הייתה בת 16 כשאחיה, רמי, נהרג במלחמת יום כיפור. "למרות הפרש הגילים בינינו, היינו מאוד קרובים. מה שנשאר ממנו זה השם שנתן לי. אנשים חושבים שהשם שלי בא מסמדר או מדריה, אבל כך הוא קרא לי כשאמי הייתה בהיריון, דרי, וזה השם שנתנו לי. בהתחלה הודיעו לנו שאחי נעדר ברמת הגולן. חודשים ארוכים לא ידענו אם הוא הרוג או שבוי. תמונות של שבויים פוזרו על המקלטים ואיתם התהיות, זה הוא או לא הוא? דומה או לא דומה? כל פעם צצה התקווה מחדש, עד שהודיעו לנו שהוא נהרג. אחרי זה, זה כבר לא היה אותו הבית. משמחה וצחוק, מאנשים שאהבו לחיות טוב ולבלות, הכול כבה. בגיל 70 אבי קיבל שבץ. הוא סחב כובד נוראי בפנים, לא נתן לרגשות לצאת".

- מה השאירה בך התקופה הזו?

"חור שחור רציני. חוץ מגעגועים, נשארו גם שריטות רציניות, כאלה שאי-אפשר לרפא, ולומדים לחיות איתן. יש לי פחדים רבים כהורה. לא הסכמתי בשום פנים ואופן ששני הבנים שלי ילכו לצבא. יש לי חרדות ודאגות, ואני חיה בתחושה שגם אם נדמה לי שאני שולטת בחיים שלי, אני לא שולטת בכלל והכול יכול לקרות. אני לוקחת בחשבון את המהמורות שהחיים מביאים איתם. מצד שני, אני חתולת רחוב, תמיד נוחתת על הרגליים. השכול, מעבר לכאב, נותן חוסן. אני לא לוקחת שום דבר כמובן מאליו. גם כשאני מצליחה בביזנס אני כל הזמן חושבת איך לשמור על זה, איך להמשיך, כי שום דבר לא יישאר בדיוק כמו שהוא".

האובדן המוקדם, אולי, גרם לשי להפוך למורדת. בבית המהוגן הרמת-גני לא ידעו איך לאכול את הבת שהראתה סימנים ראשונים של בוהמייניות. "הלכתי יחפה כל היום, הסתובבתי עם חבורה של אנשים מבוגרים ממני, הייתי תלמידה בתיכון והם היו בני 30. החלטתי לא להתגייס לצבא. הייתי אנטי צבא ואנטי מדים, זו בהחלט הייתה מכה להורים שלי. בגיל 18 וחצי התחתנתי עם רפי רפאלי, אבא של בר רפאלי. הוא היה גדול ממני בשנתיים. היינו נשואים חודשיים וברחתי ממנו. היום כשאני רואה אותו זה שלום שלום. לא חיבוק ולא כלום. היינו מאוד צעירים, לא ידענו איך לאכול את הנישואים האלה. אחרי זה, נסעתי לניו-יורק לרקוד. התקבלתי ללהקת המחול אלווין איילי".

חתולת רחוב

עד גיל 24 חייתה שי בניו-יורק, ונחשבה רקדנית מחוננת. היא חזרה לארץ כש"זה הפך למשעמם. כשמשימת היום הייתה להרים את הרגל יותר גבוה מאשר אתמול'". עם חזרתה עשתה כוריאוגרפיה לסרטים כמו "בר 51" ו"חסד מופלא" של ידידה הקרוב הבמאי עמוס גוטמן ז"ל. "הגעתי גם לג'יפה של הג'יפה. הופעתי במועדוני דראג, עד שהציעו לי לעשות כוריאוגרפיה לתצוגת אופנה עם הרקדנים של בת שבע. ראיתי שאני יכולה לביים תצוגות והמשכתי בכך גם בחו"ל. הגעתי מבית שעצרו אותי, כל דבר זה 'לא, ולא כדאי'. אולי זה גרם לי להיות בלי גבולות".

היא התחתנה בשנית, עם רמי, בעלה לשעבר של מונה זילברשטיין ז"ל, וכשהתגרשה אחרי 6 שנים ושני בנים, הפכה למפרנסת יחידה. "כל החיים שלי התחלתי מחדש. אני נוודית".

השנים הפרועות האלה כללו גם סמים. "התנסיתי בהכול. עברתי עם זה אחלה חוויות. היום אני כבר לא שם. גם אז וגם עכשיו, לא יכולה לעשן גראס, זה לא עושה לי טוב. לפני כמה שנים, ניסיתי שוב לקחת שאכטה ביומולדת של חבר, ופשוט נפלתי והתעלפתי. כן לקחתי אקסטזי, עשיתי שורות של קוק, זה לא סיפור. היה, לקחתי. הכול במסגרת ההתנסויות".

- את מתארת חיים ללא גבולות. לא מפחיד?

"הייתי פרועה בצעירותי. יצאתי למקומות לא מוכרים, לא הלכתי על בטוח וזה נשאר ככה עד היום. בטוח זה משעמם. אני לא הולכת בנורמה. להסתכן יותר מעניין. בלי סיכונים אי-אפשר להצליח במקצוע שלי.

"אני לומדת קבלה מגיל צעיר, וההבנה שמלווה אותי היא שלכל דבר שקורה יש הסבר יותר גדול. למדתי שאם אני רוצה משהו ולא מקבלת, זה כנראה לא הדבר שאני באמת צריכה".

תחילת דרכה בקבלה הייתה במרכז של ברג, הידוע במאמיניו המפורסמים כמו מדונה, דמי מור, ואחרים. שי עזבה אותם במהירות. "עזבתי אותם בגלל הכסף. האגרסיביות שלהם בעניין התרומות. זה היה טו מאצ'. זה נוגד את כל מה שהם מדברים עליו. הדבר הטוב היחיד בהם זה שהוציאו את חוכמת הקבלה החוצה. אבל אחרי שהביאו את זה להכרת העולם, הגיע הזמן שיתפיידו. הם סיימו את התפקיד שלהם".

- זה כמו כת?

"כן. אמרתי להם עזבו אותי מזה, אל תלחצו, לא מתאים לי. אני לא כוחנית, לא מרפקנית, לא רוצה להיות מפורסמת. הקטע שלי זה לעבוד עם אנשים. בעבודה בעולם הזה, של הטלוויזיה, אין רוחניות. אני מחפשת רוחניות כל הזמן.

"בתקופה הפרועה הילדים חיברו אותי לחיים. בלי הילדים אני לא חושבת שהייתי חיה עד היום. מי יודע איזה שטויות הייתי עושה. חיים רצה ילד משותף, אבל לו יש 3 ילדים, ולי יש שניים, פסלתי את זה על הסף".

העילגות משרתת אותנו

שי השתלבה במהירות בעסקיו של סלוצקי ונחשבת לאשת הפרטים הקטנים. היא זו שדחפה להקמתו של ערוץ הבידור, והיא מעורבת בתכניו באופן יומיומי. "לפני 7 שנים הייתה אינתיפאדה קשה, ואמרתי שככה אנשים ינקו את הראש. כל הברנז'ה לא האמינה בזה. אמרו לי, 'אין פה מספיק סלבס, תוך 3 חודשים תרדו מהאוויר'. זה היה סיכון. עבדתי יום ולילה שזה יהפוך למה שזה היום. אני צופה כל יום בחדשות הבידור, אם משהו לא נראה לי, אני מתקשרת ומעירה. חיים לא צופה. תוכניות כמו 'TLV' אני רואה קודם לשידור ואומרת את דעתי".

- ספגתם הרבה ביקורת על הליהוק של "TLV" ועל עילגות המשתתפים.

"מבחינתו זו הצלחה אדירה. נכון שהביקורות קרעו לנו את הצורה, אבל זו מראה של הישראליות שלנו. נכון, העילגות שלהם שירתה אותנו, אבל אני משרתת ביזנס. הוט צריכים לקנות את המוצרים שאני מוכרת, אני צריכה שיהיה באזז. לא תמיד בביזנס הזה הטעם שלי מדבר. אני יודעת מה נכון לקהל שלי, מה יצליח. אני לא אראה את זה, הקהל שאני פונה אליו, כן".

- איפה האחריות כגוף משדר?

"איפה הצופים? צריך להצביע בשלט! לגופי השידור יש אינטרסים כלכליים ובשורה התחתונה, הם צריכים להרוויח כסף. גם ככה שוק הטלוויזיה בקשיים. יש מלא ערוצים, לא חייבים לראות רק ערוץ 2. אם 'האח הגדול' לא היה מצליח, היו שמים משהו אחר".

- מה דעתך על פרשת הכדורים הפסיכיאטריים?

"אני מכירה את אילן רבינוביץ' מאירועים חברתיים, הוא בעד כדורים באופן מיסיונרי, בטירוף. אני לא מתפלאה שנתן כדורים. הוא גם הגיע אלינו וביקש שנשבץ אותו בפורמטים. זו הייתה טעות לבחור בו כפסיכיאטר לתוכנית".

- מה האתגר הבא?

"המחאה גרמה לירידת מחירים, בין היתר במנויים לכבלים. הראשונים שנפגעים אלה הפקות המקור והיוצרים כי על-פי החוק, תקציב הפקות המקור נגזר מרווחי הוט ו-yes. חברות שנפגעו מפרסמות פחות. שטראוס ותנובה, למשל, בהתחלה ירדו מתחת לרדאר ואז פשוט נשארו שם. כתוצאה מכך, משרדי פרסום פיטרו אנשים, ערוץ 10 נקלע לקשיים יותר גדולים.חלק גדול מהמחאה הופנה כלפי הטייקונים, אבל הם מקור הפרנסה שלנו. כשפוגעים במעסיקים גדולים במשק, הדבר הראשון שהם עושים זה לפטר עובדים".

- איך עושים את ערוץ 8 יותר רייטינגי?

"אני עדיין לא יודעת. זה בבנייה, בתהליכים. האג'נדה של אייל אופנהיימר, מנהל ערוץ 8, הייתה תרבות, זו לא האג'נדה שלנו".

- השאיפה היא לרייטינג של ערוץ הבידור?

"הערוץ מדבר על סלבריטאים, באופן טבעי יש לזה יותר רייטינג. אנחנו מודעים לזה".

"לשאול איך בעלי ערוץ הבידור יכולים לעשות את ערוץ 8, זו שאלה לא אינטליגנטית", מתפרץ סלוצקי. "נגה עשו את ערוץ הילדים ואת ערוץ הספורט, אז מישהו האשים אותם שערוץ 8 אינפנטילי או ספורטיבי? מי שיודע לעשות טלוויזיה, יודע לעשות את כל סוגי הטלוויזיה".

- איך ייראה ערוץ 8 החדש?

שי: "אנחנו נלך על החוויה האנושית, על סיפורים רגשיים, אנושיים. לא רוצה ערוץ רק לתל-אביבים. אנחנו במגעים עם כל היוצרים. רעיון טוב יקרום עור וגידים. הרוחות יירגעו".

ללא פחד

"המון שנים היו לי פחדים שעיכבו אותי. פחדתי לדבר עם אנשים במשרה גבוהה. זה היה חוסר ביטחון עצום. היום אני לא נותנת לפחד לשלוט בי. אני עושה אוטוסוגסטיה, מסתכלת על הפחד, ושואלת את עצמי 'למה אני פוחדת? מה זה משרת?'. למדתי להגיד לפחד 'תזוז, אני נוהגת עכשיו, לא אתה'. אני מודיעה לו שהעברתי את השרביט אליי.

"בלימודי הקבלה למדתי שאם אני אחראית לגורלי, הפחד לא יכול לשלוט בי. האחריות היא שלי ואני תמיד מוצאת את הדרך לעשות, למרות הפחד. הקבלה מספקת לי פתרונות כמו מדיטציות ויצירת הגנות דרך צירופי אותיות ודרך זה שאני מקיפה את עצמי באור".