קרב ההישרדות של ערוץ 10: האם ישרוד ללא הפורמט המצליח?

הרכישה המפתיעה של פורמט "הישרדות" ע"י רשת נראית בעיני ערוץ 10 כחלק מהאסטרטגיה של רשת להוביל לסגירתו ■ אחרים רואים בכך את תחילת מכירת החיסול של ערוץ 10 ■ בכל מקרה, ההישרדות האמיתית תלויה רק בממשלה

1. הדבר הראשון שעשו בערוץ 10 רגע אחרי שקראו אתמול (א') באתרי האינטרנט על כך שזכיינית ערוץ 2 רשת רכשה את זכויות השידור "הישרדות", היה לבדוק מה קורה עם החוזה של "היפה והחנון". שם נרגעו לגלות כי תוקפו לא צפוי לפוג בשנים הקרובות ובדיקות מול חברת "שיין", מחזיקת הפורמט, גם הרגיעו שאף גוף תקשורת אחר בישראל לא מביע בו עניין.

ההודעה של רשת אתמול, שמוגדרת על-ידי גורמים בזכיינית כ"מהלך תחרותי מזהיר", השפיעה מהותית על ערוץ 10 ועובדיו. התחושה הייתה כי מישהו ודאי נרדם בשמירה, דבר שהביא להתגייסות של כל קומת ההנהלה לשחזר במסמכים ובעל-פה כל מפגש וכל התנהלות שהייתה מול חברת Castaway, היושבת בלונדון.

ברגע שנשלף החוזה, בערוץ 10 דנו בנושא עם עורכי הדין שלהם והחליטו כי Castaway הפרה חוזה. אם לא די בזאת, הם נחושים להפיק עונה נוספת של "הישרדות VIP", לאחר שכבר החל משא-ומתן לסגירת מתמודדים. זאת בעוד רשת הודיעה כבר אתמול כי העונה הבאה תהיה אצלה.

2. "יש עליית מדרגה בעכירות היחסים בין הערוצים", אומר עו"ד יוסי עבאדי, האחראי על התקשורת במשרד מיתר ליקוורניק גבע ולשם ברנדויין ושות'. לדבריו, "מישהו גמר אומר לחסל את ערוץ 10. לקחו את הנכס המרכזי שלו".

עו"ד עבאדי מתייחס לעובדה כי רק באחרונה עלתה האפשרות למיזוג אפשרי בין רשת לערוץ 10, כאשר זכיינית ערוץ 2 דחפה לקפל את ערוץ 10 לתוכה. במילים אחרות, לקחת את בעלי המניות המשמעותיים ואת המותגים החזקים. עבאדי סבור כי זה מה שרשת עושה כעת.

לדבריו, "זו עליית מדרגה במובן שמישהו ברשת אמר לעצמו, 'למה לעשות את זה הסכמית, בואו נעשה את זה באופן חד-צדדי'. הנקודה המעניינת היא מי קיבל את ההחלטה. זו נראית כמו עליית מדרגה אסטרטגית שנתקבלה על-ידי הדרג הבכיר ביותר".

אמירה כמו זה שמשמיע עו"ד עבאדי משמיע היום (ב') גם מנכ"ל ערוץ 10, יואב הלדמן. "זה לא סוד שיש זכיין בטלוויזיה המסחרית, שאחרי הפסדים מתמשכים, שחיקה ברייטינג וחובות כבדים, הגיע למסקנה הכלכלית לפיה אין לו כל תוחלת עסקית בסביבה שבה יש שני ערוצי טלוויזיה מסחריים", כתב הלדמן לעובדיו היום, "זה לא סוד שהאסטרטגיה של הזכיין הזה היא להוביל לסגירתו של ערוץ 10.

"נראה כי המאמץ המתמשך של זכיינית זו לפגוע במתחרותיה (בערוץ 2 ומחוצה לו) מתבטא כעת גם בניסיון לרכוש את פורמט 'הישרדות'. המהלך האחרון הזה מצטרף למידע נוסף שיש בידינו בנוגע ללחצים שזכיינית ערוץ 2 מפעילה כדי לעצור את התחרות הקיימת היום בענף הטלוויזיה המסחרית".

מעבר לנטרול לגיטימי של התחרות, זה גם מאבק להחלשת ערוץ 10 עוד יותר, להבהרה שבלי מהלך של סגירת וחבירה לרשת, אין כאן עתיד.

3. "הישרדות" אינו סתם פורמט בעבור ערוץ 10, וגם לא בעבור רשת. תוכנית הריאליטי שזו לה עונתה השישית (הפקת העונה השביעית נעצרה בעבר בשל מזג-אוויר בעייתי ובהמשך בשל המצב הכלכלי של הערוץ), מסמלת את האסטרטגיה המתמשכת של 10 ללכת על הראש של רשת.

כבר 4 שנים שספינת הדגל הזו מוצבת רק מול רשת, כמעט לחלוטין, דבר הפוגע משמעותית בנתוני הצפייה שלה. בערוץ 10 לא מנסים אפילו מול קשת.

בעונה הזו, "הישרדות" גוברת על ערוץ 2 בכל אחד משידוריה, מה שהוביל אותה עד כה לנתון ממוצע של 23.3%. הפרק האחרון ששודר בינתיים זכה לרייטינג של 24.3%, זאת בזכות תרגיל מסריח שעשה בוקי נאה לחבריו לאי. למעשה, תרגיל די דומה לזה שרשת עשתה לערוץ 10.

רשת החליטה באופן סמלי או שלא להוציא את ההודעה דווקא אחרי אותו ערב בו גברה התוכנית ב-10% על המתחרה. רשת הבהירה בהודעה זו: "לא לעולם חוסן".

4. חברת Castaway היא חברה קטנה מאוד, ועובדים בה אנשים ספורים. היא מתפרנסת כבר שנים בעיקר מהפורמט של "הישרדות". בערוץ 10 משלמים על הפורמט בין 130 ל-180 אלף אירו לעונה שעלות הפקתה כ-25 מיליון שקל.

היום הוציא מנכ"ל החברה, צ'רלי פרסונס השוודי, תגובה שלפיה "הפסקנו את הרישיון שניתן לערוץ 10 להפיק את 'הישרדות' משום שערוץ 10 לא שילם את מלוא כספי הרישיון. ערוץ 10 לא מחזיק בזכויות מתמשכות על פורמט 'הישרדות'. אנחנו שמחים ונרגשים לקראת עבודתנו עם רשת, אשר אנחנו משוכנעים שתעשה עבודה מצוינת בעונה הבאה של הישרדות".

בערוץ 10 מאשרים כי לא תמיד הועברו התשלומים בזמן. אולם גם שם וגם בחברת אבוט-המאירי, המפיקה את התוכנית, עומדים על כך שבשום שלב בשיחות התכופות מול החברה, שהיחסים איתה הוגדרו אישיים, לא נאמר כי יש כוונה להביא את ההתקשרות לסיום בשל כך.

"בהכירי את ההסכמים האלה, המעבר מעונה לעונה כפוף לזכות למשא-ומתן בלעדי", אומר עו"ד עבאדי. "החברה הייתה צריכה לפחות לנהל משא-ומתן ולראות האם הוא מסוגל לעשות את זה או לא. קיימת לפחות חובה לברר. כלי הקיבול המשפטי הוא תום-הלב, חובת תום-הלב מחייבת צדדים לצור את הקשר ולקיים משא ומתן".

על-פי ערוץ 10, החוזה מחייב אפשרות לנהל משא-ומתן במשך 3 החודשים של אחרי הפרק האחרון בכל עונה. מצד אחד, זה עדיין לא המועד. מהצד השני, העובדה שההודעה יצאה דווקא ביום ראשון, כשבאירופה לא עובדים, ועכשיו, כשעובדי Castaway נמצאים בחופשת קיץ, "אינה מקרית", בעיני בכירים בערוץ.

5. "אני מבקש להזכיר לכולם שערוץ טלוויזיה זה לא תוכנית אחת, חשובה ככל שתהיה", כתב היום המנכ"ל הלדמן לעובדי ערוץ 10 - ולא בכדי.

האווירה בערוץ 10 היא אווירת נכאים. העובדים רואים במהלך של רשת איתות ברור למכירת חיסול של הערוץ. הלדמן אכן לא מדייק: נכון, לערוץ 10 יש מותגים חזקים אחרים, אך אין מה להשוות בין לוח הערוץ כשיש עליו את "הישרדות" ללוח בלעדיו.

מעל לכל, הלדמן יודע שמה שבאמת צריך ערוץ 10 זה לעבור את השנה הזו עם חוק בגיבוי ממשלתי, שיאפשר את המשך קיומו של הערוץ. זו ההישרדות האמתית שלו.

ברשת לא התייחסו לדברים.