יזמית "אופרה על הים": דניה סיבוס שיחדה את מנהל הפרויקט

הפרויקט היוקרתי על חוף נתניה, "אופרה על הים", הצית סכסוך בין היזמית, אופרה, לקבלן המבצע, דניה סיבוס ■ דניה: "אופרה ממציאה שוחד מחשש להפסד"

סכסוך קשה, הכולל טענות למעשים פליליים, בין חברת הבנייה והתשתיות דניה סיבוס, השייכת לקבוצת אפריקה ישראל, לבין חברת ייזום הבנייה "אופרה על הים" שבבעלות נחום עזרא ואהרון טביביאן. הסכסוך עוסק בפרויקט הבנייה "אופרה על הים" בנתניה, אותו יזמה אופרה, ודניה סיבוס שימשה בו כקבלן מבצע.

לטענת דניה סיבוס, אופרה מפעילה לחצים פסולים על המהנדס, יעקב ניצן, שניהל את הפרויקט ומשמש עד מרכזי בהליך הבוררות שמתנהל בין הצדדים. מנגד, טוענת אופרה כי דניה סיבוס ניסתה לשחד את ניצן, כדי שיעיד לטובתה בסכסוך.

פרויקט "אופרה על הים" כולל שני מגדלי מגורים יוקרתיים בנתניה על קו החוף ברחוב שדרות ניצה. מרבית מרוכשי הדירות במגדל היו צרפתים ורוסים. הדירות הוצעו למכירה בימי השיא במחירים של כ-10 מיליון שקל לדירה. בניית הפרויקט נוהלה בתחילת הדרך על-ידי ניצן וחברת גוני הנדסה שבבעלותו.

בין דניה סיבוס לאופרה נתגלעו חילוקי דעות, כאשר דניה הגישה תביעה בסך כ-9.5 מיליון שקל נגד אופרה; וזו הגישה תביעה שכנגד בסך כ-85 מיליון שקל. ב-2008 העובר הסכסוך בין החברות לבוררות בפני ניצן, ואולם בדצמבר 2010, בהסכמת הצדדים, מינה בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה את עו"ד יחיאל ברונר לבורר במקומו.

אחד העדים שכבר העידו בפניו הוא הבורר לשעבר, ניצן. כמי שהיה מנהל הפרויקט, ניצן הוא עד מרכזי, שעדותו צפויה, כך נראה, להשפיע על גורל הבוררות כולה.

"קשר פסול"

בבקשה שהגישה באחרונה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, טוענת אופרה כי דניה סיבוס ניסתה לשחד לכאורה את ניצן, כדי שיכריע כבורר לטובתה או יעיד לטובתה.

בבקשה, שבה דורשת אופרה מבית המשפט לעכב את הליכי הבוררות, נטען כי "התגלו אינדיקציות ברורות לקיומו של קשר אסור ופסול בין דניה סיבוס לבין ניצן. קשר זה עולה (לכאורה) כדי שוחד ממש".

לדברי אופרה, באחרונה התברר לה, באמצעות חוקרי פרטי, כי "בעת שניצן שימש כבורר בין הצדדים, הוא קיבל לניהולו מחברת 'אפריקה ישראל מגורים', שהייתה חברת אחות של דניה סיבוס, פרויקט בהיקף של כ-100 יחידות דיור בעיר נתניה, המכונה 'פרויקט האגמים'".

באמצעות עו"ד ד"ר אבי וינרוט ממשרד וינרוט ושות' ועו"ד ארי הר זהב ממשרד יורם, ל. כהן, אשלגי, אשל ושות', מציינת אופרה כי לאחר שנודע לה הדבר, היא הגישה על כך תלונה למשטרה, וביקשה מהבורר הנוכחי לעכב את הליכי הבוררות, כל עוד מתנהלת חקירה. ואולם, עו"ד ברונר סירב לעכב את ההליכים, בנימוק כי סעד זה לא התבקש בבקשה המקורית. בעקבות זאת הגישה אופרה בקשת עיכוב הליכי בוררות לבית המשפט.

אופרה מציינת עוד כי ניצן הכחיש במהלך הליך הבוררות את החשד שקיבל עבודה מדניה סיבוס או מהחברה-האחות. עם זאת, לטענתה, בהמשך הבוררות הודתה דניה כי קיים קשר בין "אפריקה מגורים" לבין ניצן ב"פרויקט אגמים", שעומד לצאת לדרך.

"טענה שהומצאה"

מקורבים לדניה סיבוס טוענים בתגובה לטענותיה של אופרה, כי לאחר שניצן העיד בבוררות, הבינה אופרה כי ייתכן שהליך הבוררות אינו נוטה לטובתה, והיא החלה לבצע שורה של מהלכים שבאמצעותם ניסתה להביא ל'גימוד" חשיבותה של עדותו. לדבריהם, דניה סיבוס התריעה אופרה בפני ניצן כי אם לא יעיד "אמת", כפי שאופרה רואה אותה, זו תתבע אותו על כל סכום, שבו תחויב במסגרת הבוררות.

המקורבים לדניה סיבוס טוענים כי אופרה המציאה טענת "שוחד" - לפיה אפריקה ישראל מינתה את ניצן כמנהל בפרויקט שבו היא משמשת כיזמית - למרות שהפרויקט כלל אינו שייך לדניה, וזו אינה נוטלת בו כל חלק.

תגובות

דניה סיבוס: "לא היה ולא נברא"; אופרה: "הטחת רפש"

‏‎‎דניה סיבוס מסרה בתגובה: "אלמלא זה היה עצוב - זה היה משעשע. הטענה כי החברה קשרה קשר כדי לשלם שוחד לבורר כלשהו, על מנת שייטה את התיק לטובתה, היא פשוט כוזבת. לא היה ולא נברא.

"ראשית, אף עובד של דניה סיבוס מעולם לא נחקר על-ידי משטרת ישראל בעניין, ואף לא קיבל כל פניה או זימון לחקירה; שנית, במסגרת הליכי הבוררות נעשו על-ידי 'אופרה' מהלכים שונים, שעולה מהם חשש לניסיון של שיבוש הליכי משפט והפעלת לחץ פסול על עד. בעניין זה ניתנו החלטות מפורשות של הבורר, אשר אף התייחס למשקל היתר שניתן למסרים שהועברו לעד.

‏"שלישית, הטענה בדבר מתן 'שוחד' על-ידי דניה סיבוס, הועלתה על-ידי 'אופרה' בפני הבורר, במטרה להביא לעיכוב הליכי הבוררות. זאת, לאחר שנשמעו כבר העדויות המרכזיות בתיק, ולאחר שברור היה לאן הכף נוטה. בהקשר זה, לאחר שבחן את סיכויי התביעה של 'אופרה' ואת מצבה הכלכלי, חייב הבורר את 'אופרה' להפקיד ערבות בנקאית בסך של 600 אלף שקל, בכדי להבטיח את הוצאותיה של דניה סיבוס. הדברים מדברים בעד עצמם.‏

"רק לאחר שהבקשה לעכב את הליכי הבוררות שהגישה 'אופרה' נדחתה, ולאחר שנקבע כי קיים חשש ש'אופרה' מנסה לשבש את הליכי הבוררות, הגישה 'אופרה' תלונת-סרק למשטרה, לפיה דניה סיבוס 'שיחדה' כביכול, את יעקב ניצן (שהיה בזמן אמת מנהל הפרויקט מטעם אופרה). ‏

‏"לסיום, נבקש להבהיר כי הבורר שבפניו מתבררת הבוררות כיום ואשר קבע כי 'אופרה' ניסתה לשבש הליכים, אינו אותו בורר לגביו היא מנסה לטעון כי דניה סיבוס שילמה לו שוחד".

‏‏"אופרה על הים" מסרה בתגובה: "כאשר מנהל הפרויקט מטעם אופרה, יעקב ניצן, החל לשנות בבוררות את גרסאותיו מזמן אמת, 'לאבד' מסמכים החיוניים להגנתה של אופרה ולהתגייס לטובתה של דניה באופן מעורר תמיהות ותהיות, נבדקה האפשרות כי קיים קשר פסול בין דניה לבין העד.‏‏

"ואכן, התברר כי חברת האחות של דניה מסרה לניצן, בתקופה שבה כיהן כבורר בין הצדדים, את ניהול פרויקט 'אגמים', ששכר-הטרחה שם נאמר במיליוני שקלים. עיתוי מסירת הפרוייקט לניצן, והעובדה שהן דניה והן ניצן לא דיווח בזמן אמת על הקשר הזה, אינם מותירים מקום לספק בנוגע לכוונות שעומדות מאחורי מתן המתת ומחזקים את המסקנה כי היה להם מה להסתיר.

‏‏‏"שלא במפתיע, דניה בחרה להגנתה בטקטיקה השחוקה של הטחת רפש וניסיון לפגוע במי שחשף את השחיתות והביא את הדברים לבדיקת המשטרה.‏

"ניצן אכן הותרע על-ידי באי-כוחה של אופרה כי בכוונת אופרה לנקוט נגדו בהליכים משפטיים, בין היתר לאור טענות דניה בבוררות, לפיהן העיכובים בפרויקט נגרמו בשל מחדלי הניהול של ניצן. הליכים כאלה אכן ננקטו, ובין אופרה לבין ניצן החל הליך של בוררות בפני השופט (בדימוס) דן מור. כמו כן, ניצן צורף על-ידי אופרה כ'צד שלישי' לתביעה שהגישו דיירים נגד אופרה ודניה בגין ליקויי בנייה".

‏יעקב ניצן סירב להגיב. ‏‎‎‏