להיט אצל הסטודנטים למשפטים: התמחות במשפט מסחרי

מסקר שערכה קודקס בקרב בוגרי משפטים עולה כי 39% מעדיפים להתמחות בתחום המסחרי, 25% במגזר הציבורי ו-10% בפלילים ■ הכי פחות מבוקשים: דיני עבודה וקניין רוחני ■ 71% מעדיפים להתמחות במשרד גדול או גדול מאוד

פגרת הקיץ של בתי המשפט נמצאת בעיצומה, ועורכי דין רבים נמצאים בחופשות בארץ ובחו"ל. גם סטודנטים למשפטים שהשלימו את לימודיהם ועומדים להתחיל בחודש הבא, בספטמבר, את שנת ההתמחות במשרדי עריכת הדין, בחברות שונות ובמגזר הציבורי, נמצאים בתקופה זאת בחופשה שלפני היציאה לדרך הארוכה של הקריירה המקצועית.

אלפי סטודנטים למשפטים יוצאים מדי שנה אל השוק המשפטי הרווי, ומשתלבים במשרדים במגוון רחב של התמחויות הנפרסות על פני תתי-תחומים שונים. רובם מודעים לכך כי לבחירת תחום ההתמחות יש השפעה מכרעת על עתידם המקצועי כעורכי דין.

זאת, בין היתר, משום שהתחום שבו יתמקצעו יהיה כמעט הבלעדי שבו יצברו ידע וניסיון מעמיקים. אך חשוב מכך, המעבר בין תחומים לאחר ההסמכה כעורכי דין היא נמוכה יחסית, והמעסיקים בענף המשפט יעדיפו לגייס לשורותיהם עורך דין שצבר ניסיון רלבנטי בתחום המיועד, במסגרת התמחותו, על פני עורך דין שמעוניין לבצע שינוי, אפילו אם הוא נערך בשלב מוקדם כזה.

תחום שיתאים לטווח הארוך

חברת קודקס, חברת ההשמה למשפטנים, אספה וניתחה נתונים מקיפים אודות הרצונות של סטודנטים למשפטים בנוגע לתקופת התמחותם. זאת, באמצעות מאות ראיונות שערכה בחודשים האחרונים עם סטודנטים למשפטים.

מנתוני קודקס עולה כי תחומי ההתמחות המבוקשים ביותר אצל הסטודנטים כיום הם משפט אזרחי ומשפט מסחרי. 39% מקרב מאות הסטודנטים למשפטים שהתראיינו בקודקס העדיפו להתמחות בתחום המסחרי במשרדי עריכת הדין. 25% מהסטודנטים רצו להתמחות במגזר הציבורי (ללא שהצביעו על תחום התמחות ספציפי). 10% מהסטודנטים ביקשו להתמחות בתחום הפלילי; 8% בדיני משפחה; 5% בנזיקין; 5% בשוק ההון; ו-4% בנדל"ן.

תחומי ההתמחות הפחות מבוקשים בקרב הסטודנטים למשפטים הם דיני עבודה וקניין רוחני. רק 2% מהסטודנטים שרואיינו בקודקס הצביעו על כל אחד מהתחומים הללו כתחום שבו ירצו להתמחות.

נתון נוסף שבדקה קודקס אצל הסטודנטים למשפטים היה - באיזה סוג משרד שואפים להתמחות הסטודנטים שמבקשים להתמחות במגזר הפרטי. מהנתונים עולה כי 71% מהסטודנטים מעדיפים להתמחות במשרד גדול או גדול מאוד. רק 5% העדיפו משרד קטן, ו-24% ענו שעבורם "הגודל לא קובע".

ואיך הדברים מתבטאים מעשית "בשטח"? לדברי השותפה האחראית על המתמחים במשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, הגדול בישראל, עו"ד לימור שופמן, "ניסיון הפירמה לאורך השנים מראה כי תחומי העיסוק המבוקשים על-ידי הסטודנטים המגיעים לראיון להתמחות בפירמה הם תחומי הליבה של הפעילות המשפטית במשרד - שוק ההון, משפט מסחרי (עסקאות), ליטיגציה ונדל"ן. לצד אלה אני יכולה להצביע על מגמה הולכת וגוברת של עניין בתחום המסים ובתחומי מימון, אנרגיה ותשתיות".

לא מכירים לעומק את התחומים

גם לדברי השותף במשרד עמית, פולק, מטלון, עו"ד דניאל מרכוס, התחומים המבוקשים ביותר במשרדו הם התחום המסחרי ותחום ההיי-טק, ולצדם, באופן מסורתי, תחום הליטיגציה.

לדבריו, "הסטודנטים למשפטים שמתראיינים אצלנו מנסים לבחור באפשרות שתהיה הנכונה ביותר עבורם לטווח הארוך. כלומר, לבחור תחום התמחות שבו הסיכויים שיצליחו ויישארו עורכי דין גבוהים ככל הניתן, וכן לבחור בתחום שישרת אותם בצורה הכי טובה גם מעבר לשנת ההתמחות".

מנכ"לית קודקס, אלינור מור-סיטבון, מציינת כי מהראיונות שערכה קודקס בשנה החולפת עם סטודנטים למשפטים עולה כי רובם אינם מכירים באופן מעמיק את התחומים שבהם הם עתידים להתמחות.

"חלק הארי מהסטודנטים הביעו רצון עז לקבל מידע מקיף אודות הפרקטיקה המשפטית ולהיחשף באופן מעמיק למגוון תחומי ההתמחות", היא אומרת.

לדבריה, סטודנטים דורשי התמחות אינם יודעים לבצע הבחנה מקיפה דיה של האפשרויות שעומדות בפניהם. "סטודנטים שהיו מעוניינים להתמחות במגזר הפרטי העידו כי הם אינם מכירים את תחומי ההתמחות המרכזיים במשרדי עורכי הדין, בעוד שסטודנטים המעוניינים להתמחות במגזר הציבורי העידו כי אינם מבינים באמת מה כוללת העבודה בפרקליטות ובמה היא שונה מהעבודה בסנגוריה".

עו"ד מרכוס ציין כי משרדו (עמית, פולק, מטלון) מתקשה בגיוס של סטודנטים להתמחות בתחומי נישה, שהם פחות מכירים. "כך למשל, לא כל הסטודנטים לומדים דיני עבודה לפני הליך הגיוס להתמחות שנעשה בשנה השנייה ללימודים, ולכן הם לא יודעים אם מדובר בתחום שבו הם מעוניינים לעסוק. כמו כן, נראה כי הסטודנטים מעדיפים על-פי רוב לבחור בתחום רחב יחסית, על מנת לשמור אפשרויות פתוחות ככל הניתן להמשך הדרך".

תחומי התמחות
 תחומי התמחות