רוצה להיות מיליונר? התגייס ליחידה 8200 של צה"ל

‎‎דירוג "פורבס": 4 מתוך 10 המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות בצה"ל הם בוגרי 8200 ■‏‎‎‏ גם הטייסים מככבים בדירוג‏ ■ בראש הדירוג: מייסד צ'ק פוינט, גיל שויד

‎‎יחידת 8200 היא יצרנית המיליונרים מספר 1 של צה"ל. כך עולה מדירוג "המיליונרים בוגרי היחידות המובחרות של צה"ל", שערך מגזין "פורבס ישראל". על-פי המגזין, בוגרי יחידת המודיעין תופסים 4 מתוך ‏‎10‎‏ המקומות הראשונים ברשימה. שלושה מהם אף נמצאים גם בחמישייה הראשונה.

‏בראש הרשימה ניצב מייסד חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, גיל שויד, שהונו האישי מוערך ב-‏‎1.9‎‏ מיליארד דולר. שויד ייסד את אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בישראל יחד עם שלמה קרמר, ששירת איתו ב-8200, ומדורג רביעי ברשימה, עם הון מוערך של ‏‎500‎‏ מיליון דולר.

‏בוגרי קורס טיס מככבים גם הם ברשימה. טייס הקרב לשעבר קובי ריכטר נמצא במקום השני, עם שווי מוערך של ‏‎1.25‎‏ מיליארד דולר. ריכטר הוא ממקימי חברת מדינול.

למקום השלישי ברשימה הגיע מורי ארקין, אף הוא בוגר ‏‎8200‎‏, שמכר את חברת התרופות אגיס לפריגו תמורת ‏‎190‎‏ מיליון דולר וכ-‏‎10%‎‏ מהחברה הממוזגת. שוויו האישי של ארקין מוערך בכמיליארד דולר.‏

את החמישייה המובילה סוגר בוגר השייטת חיים צוף, שהונו מוערך ברבע מיליארד דולר. צוף הוא נציג השייטת היחיד בעשירייה המובילה.

המיליונרים בוגרי צהל
 המיליונרים בוגרי צהל

‏‎‎‏"מגלים יצירתיות בתוך המסגרת"

‏הפסיכולוג אל"מ (במיל') גדי אמיר, לשעבר פסיכולוג ראשי של צה"ל, טוען כי אין הפתעה אמיתית בייצוג המועט של בוגרי השייטת או סיירת מטכ"ל ברשימה.

לדבריו, בוגרי סיירת מטכ"ל הם "פרויקטורים מצוינים הניחנים בנחישות ובדבקות במטרה. הם מצוינים בלקחת אנשים ולומר להם 'אחריי', ואנשים ילכו אחריהם. הבעיה היא שכאשר המשימה מופשטת ורחוקה בדרג המערכתי - הם הולכים לאיבוד"‏‎.‎‏

‏באשר להבדל בין טייסים לאנשי מטכ"ל, אומר אמיר: "טייסים הם תוצר של תרבות מסודרת שאינה מקבלת אלתורים או חריגה מנהלים. ההתמחות שלהם היא לגלות יצירתיות בתוך המסגרת. בסיירת מטכ"ל, שגם בה כמובן יש תרבות ניהולית, משמעת ונהלים, מלמדים אותך שכאשר אתה יוצא למשימה, אתה לבדך מול המשימה, ואתה צריך בסופו של דבר להביא את 'הקרקפת'. איך אתה עושה את זה? זאת כבר הבחירה שלך".

‏בכל הנוגע לאנשי 8200, טוען אמיר כי מדובר ביזמים "מבריקים, אך בעלי כישורי ארגון וניהול נמוכים". לדבריו, הם קרובים יותר ברמת הכישורים שלהם לאנשי מטכ"ל מאשר לאנשי חיל האוויר, "כי הם יצירתיים מאוד וטכנולוגיסטיים מאוד. הם מצוינים בחדשנות ובהמצאת דברים, אבל חלשים למדי בהסתכלות על המערכת השלמה". ‏‎‎‏