רשות החשמל החליטה לחלט עד 12 מ' ש' מדליה אנרגיות

וזאת בשל הדחיות שקיבלה במועד הקמת התחנה והשלמת הסגירה הפיננסית ■ הרשות אישרה לחברת אי.פי.פי הארכת המועד להגשת מסמכים המעידים על הפקדה של התוכנית להקמת המתקן

רשות החשמל תחלט עד 12 מיליון שקל מיזמי דליה אנרגיות, יזמית תחנת הכוח הפרטית בצפית, בגלל הדחיות שקיבלה במועדי הקמת התחנה והשלמת הסגירה הפיננסית. מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן אישרה היום לחברת דליה אנרגיות כח בת הארכת מועדי אבני להצגת היתר בניה וסיום הקמת מתקן הייצור וכן את המועד להצגת המסמכים המהווים הוכחה לסגירה פיננסית. בנוסף, אישרה הרשות גם לחברת אי.פי.פי דלק שורק בע"מ הארכת המועד להגשת מסמכים המעידים על הפקדה בפועל של התוכנית להקמת המתקן.

מהחלטת הרשות עולה כי מתוך הסכום יחולטו מיידית 4 מיליון שקל, והחל מה-2 לאוגוסט 2014 יחולט סכום נוסף של כ-2 מיליון שקל בכל 3 חודשים עד להשלמת הקמת התחנה. נכון להיום, לא נראה כי הקמת התחנה תושלם לפני אמצע 2015 כך שסבור שהסכום יחולט במלואו.

חברת דליה אנרגיות נמצאת בשלבים מתקדמים של הקמת תחנת כוח מונעת גז טבעי באתר צפית. עם השלמתה, עתידה התחנה לספק כמות של כ-870 מגוואט, אשר תכלול 2 מתקנים המשלבים טכנולגיית גז וקיטור בהספק 435 מגוואט כל אחד. החברה ביקשה לגייס יותר מ-60 אחוז מההון העצמי הדרוש לפי התקנות, באמצעות הנפקת מניות בכורה לגופים המוסדיים שמעניקים לחברה את המימון להקמת התחנה. מדובר על 670 מיליון שקל מתוך 800 מיליון, סך ההון העצמי שנדרשה דליה כחלק מהפרויקט שהיקפו הכספי הכולל עומד על 4 מיליארד שקל. הרשות רומזת בהודעתה כי היא בוחנת מחדש את התקנה, שמעוררת ביקורת רבה בקרב יזמי החשמל הפרטי והסולארי.

לחברת אי.פי.פי דלק שורק שמקבוצת דלק תשתיות רישיון מותנה להקמת מתקן לייצור חשמל בטכנולוגיה קונבנציונאלית במחזור משולב בהיקף של מ-126 עד 140 מגוואט. התחנה עתידה לקום כחלק מהמכרז להתפלת מי-ים שפירסם החשב הכללי. מכרז זה קבע את האפשרות לזוכה בו, להקים לצד מתקן ההתפלה תחנת לייצור חשמל בהיקף של עד 140 מגהוואט. תחנה זו עתידה לספק את צורכי החשמל של מתקן ההתפלה שיקום באתר, וכן של צרכנים נוספים באזור.

בהודעת הרשות נאמר כי החלטתה לגבי דליה לא עסקה באישור העברת הבעלות בחברה וכנגזר בסוגיית ההון העצמי ומבנה אחזקת מניות הבכורה בחברה, כפי שביקשה החברה. אלא עדיין בבחינה משפטית ברשות ובמשרד האנרגיה.

הצוות המקצועי ברשות החשמל בשיתוף עם משרד האנרגיה והמים ביצעו בימים אלו עבודה רוחבית לעדכון אבני הדרך שהיו נהוגות עד כה ברישיונות מותנים, בכל סוגי טכנולוגיות הייצור. בחינה זו במבנה אבני הדרך נובעת בעיקרה מהשאיפה להתאים את הדרישות שברישיונות המותנים למציאות הקיימות בפועל, הן במישור הסטאטוטורי והן במישור הטכני לאור השיפור הטכנולוגי שחל במשק החשמל העולמי והשפעתו על המשק הישראלי. עד להשלמת עבודה זו, ממשיך הצוות המקצועי לפעול בהתאם לאבני הדרך התקפות ברישיונות היזמות בתחום.