נתניהו: יש שריפות ענק בחו"ל - ושם אין ועדות חקירה

(עדכון) - ■ נתניהו: "אכלתי עם ר"מ יוון באי מיוער, ופרצה שם שריפת ענק - תוך דקות כיבו אותה עם מטוסים" ■ נציגי המשפחות השכולות התפרצו לעבר רה"מ ■ אב שכול לנתניהו: 44 אנשים נשרפו בכרמל, לא 44 ג'וקים

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב היום (ג') לדיון מיוחד בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנושא האסון בכרמל. הדיון עבר מלשכת ראש הממשלה לבניין הכנסת, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, קיבל את טענת מבקר המדינה, יוסף שפירא, כי אין לקיים ישיבת ביקורת אצל המבוקר. הדיון פתוח במלואו לתקשורת.

"זה לא מתפקידנו לבודד את עניין האוטובוס", אמר נתניהו בהתייחסו לאסון אוטובוס הצוערים. "יש הבדל יסודי בין שריפות ענק לבין שריפות אחרות. אנחנו דנים כאן במקרה מאוד קיצוני וחריג במדינת ישראל אבל לא חריג בעולם. יש שריפות ענק בקליפורניה, קנדה, יוון, סיביר... אלה שריפות שמכלות לפעמים שטחים בגודל מדינת ישראל. במדינות האלה יש את כל האמצעים, והשריפות משתוללות. אגב, שם אין ועדות חקירה".

במלואו דיבר על הצורך במטוסי כיבוי ואמר: "אין שום אפשרות לטפל בשריפות ענק ללא מטוסים. זו בעיית היסוד. יש בעיות שונות במערך הכיבוי, אבל מה שמכריע זה היכולת לבוא עם חומר כיבוי רב מעל שטח הררי, להטיל את החומר הזה ולכבות את השריפה".

נתניהו הזכיר את התוספת התקציבית בסך 10 מיליון שקל בשנה שניתנה למערך הכבאות עוד לפני השריפה, אך הדגיש: "לא נדונה השאלה של המטוסים. נדונה השאלה של הליקויים במערך הכבאות, התקציבים וכו'. כל הדברים הללו נכונים לשריפות רגילות, אבל לא לשריפת ענק".

נתניהו אמר כי גם אם היו מזרימים עוד כספים למערך הכבאות, "זה לא היה משפיע על הדבר העיקרי, שהוא הכבאות האווירית, כי הדבר הזה בכלל לא נדון".

נתניהו סיפר כי הוזמן לארוחה באי יווני יחד עם ראש ממשלת יוון דאז פפנדריאו ושר ההגנה שלו, ואמר כי "בעוד אנו יושבים על האי, זה היה אי מיוער, אנחנו רואים אש פורצת עם להבות ענק בגובה של 10 מטר ואולי אפילו 20 מטר. ואני אומר לו, 'אולי כדאי שנפסיק את הארוחה'. הוא שאל אותי, 'למה?'. הוא אמר שאין צורך בזה. כעבור דקות הופיעו מטוסים צהובים שלוקחים מים מהים וכיבו את השריפה; עוד לפני שסיימנו את הארוחה. פפנדריאו אמר לי שעברנו שריפות ענק והבנו שהדרך היחידה לכבות שריפות ענק זה על-ידי מטוסי כיבוי".

ראש הממשלה, שנראה לחוץ במהלך הדיון, סיפר גם על ההחלטות שקיבל לאחר פריצת השריפה בכרמל: "היה יובש מתמשך, 9 חודשים ללא גשם, והושאר שם איזה פינג'אן שהטיס את האש לצמרות העצים. ההחלטה הראשונה שלי הייתה להביא מטוסים".

בדיון נכחו נציגי המשפחות השכולות של הנספים באסון האוטובוס, אשר התפרצו לעבר ראש הממשלה במהלך דבריו וצעקו לעברו: "הילדים שלנו נשרפו שם! אתה אומר שקנית מטוסים - את מי זה מעניין?".

נתניהו השיב להם ואמר: "אסור שהדרג המדיני יעסוק בחקירות מהסוג הזה. אני לא אתייחס לזה. אתייחס לדוח ולשאלת השריפה. אין לי דרך למצוא מענה לכאב שלכם, אני מכיר את הכאב הזה".

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בדיון כי הוא הופתע לקרוא בדוח הביקורת שמשרד האוצר תופס מקום נכבד בדוח. "שורה של משפטנים בכירים הביעו את דעתם בנושא. אני לא רוצה להרחיב על כך", אמר שטייניץ. "לכל שר ולכל משרד יש את ליבת האחריות שלו. הדיונים התקציביים לא יכולים להפוך את משרד האוצר לאחראי על מערכים אחרים".