לכודים ברשת

כשהתעשייה הפיננסית מעוניינת שתמכרו לה בזול את מניות הרשת החברתית שקניתם ביוקר, כדאי שתשקלו לעשות את ההיפך *בינתיים, אנחנו רק שוקלים

נכון למועד כתיבת טור זה, מניות תעשיית הרשת החברתית ממשיכות להיזרק לשוק, כאילו הן היו דולר לפני שנתיים, אירו היום ושקל מחר.

כמובן שהריטואל קבוע ומקהלת הפרשנים מזמרת שלפייסבוק אין מודל ברור, לזינגה יש צרות ועוד ועוד. כמו כל מקהלה בהופעה, יש שיר עצוב, אחריו שיר שמח, ואם זו מקהלה ממש מקצועית - השירים מותאמים למצב הרוח ולמועד. אתם יכולים להיכנס לדיאלוג הזה, אבל חבל על הזמן. הוא הלהיב אתכם כשמישהו רצה למכור לכם מניות יקרות, והוא מדכא אתכם כשמישהו רוצה לקנות אותן מכם בזול.

לנו יש נציגה אחת מהענף הרחב - Glu Mobile - GLUU, שמייצרת משחקים לטלפונים ניידים. מדובר בחברה קטנה שאיכשהו מתברגת למגרש של הגדולות. אנחנו משנים את הפוזיציה לפי המצב הטכני, אבל בסך הכול בעד החברה והמניה. ל-FB הייתה גיחה קצרה לתיק, כאשר נראה היה ניצוץ טכני לעלייה, ואחרי יום-יומיים היא יצאה להידרדר לא בבית ספרנו.

האמת היא שאנחנו אוהבים את העליהום הזה על מניות הענף. הוא זה שיאפשר לנו לקנות אותן בזול. זו דרכה של וול סטריט, וזו דרכה של רשת חברתית (שוק המניות והמשקיעים הם בהחלט רשת חברתית, ועל כך בהמשך). מרימים אותך כשאתה נוצץ, זורקים אותך כשאתה מזיע.

כך גם ההתנהלות של מניות אחרי ההנפקה. מחממים את מנועי הטיל, מוכרים את המניות בגובה רב, נותנים למשקיעים ליהנות מעוד קצת דחף ואז מגלים שהטייסים עדיין לא יודעים את הדרך לחלל. זהו שלב שכיח אצל חברות. עלייה על חלום, נפילה בשל אכזבה ביחס לציפיות ועלייה על בסיס תוצאות בשטח (זוכרים קרוקס?).

מצוידים בהבנה שזו דרכם של עולם העסקים, תעשיית הפיננסים והפרשנות הפיננסית, תשאלו עצמכם את השאלה הבאה: עכשיו, כשזורקים את מניות הרשת החברתית, האם מנצלים את ההזדמנות לתפוס אותן ברשת התיק?

לדעתנו, עבור חברות שעברו את סף הכניסה המסיבית לשוק (ופייסבוק בראשן), התשובה היא כן. מאותן סיבות שהן היו מעניינות במחיר של פי 2, 3 ו-5, רק זול יותר. הניתוח הטכני יקבע את העיתוי. אז תסתכלו על FB, ZNGA, YELP (שדווקא שורדת יפה) ואחרות, וגם על גוגל הוותיקה; ואתם מוזמנים גם לעקוב אחרי הגרף של קרן הסל (ETF) של מניות הענף, SOCL, בשביל לראות מתי הרוח חוזרת לנשב במפרשיו. גם אנחנו נעקוב.

שרית גולנדר קדרי, האנליסטית שלנו ושל קרן הגידור Green Ocean, שמרה עלינו מהשקעה במניות הרשת החברתית כמו תוכנת השגחת הורים, בדקה את העניין מתוך כוונות טובות, והיא עדיין מרימה יד נגד. שרית מציינת ביחס לפייסבוק שלוש סיבות למה לא לגעת.

הראשונה, ירידה תלולה בקצב גידול המכירות ברבעונים האחרונים וכנראה גם עד סוף השנה; הסיבה השנייה, הסכנה לפספוס תחזיות גם מוציא אותה מקטגוריית מניית מומנטום, כך שהיא צריכה להתחרות עם "מניות ערך" דומות, גוגל ואפל שנסחרות במכפילים נמוכים הרבה יותר; ואחרונה, בנובמבר, 6 חודשים אחרי ההנפקה, תסתיים החסימה של המניות, וייתכן שנראה מכירות מסיביות שיגיעו לשוק.

כשאין לנו סיבה מוצקה לערער על התנגדויות של שרית, הן מתקבלות. אחכה לגרף זועק הזדמנות בשביל לנסות לשכנע.

מלך האג"ח ערום?

כידוע, אנחנו לא אוהבים כותרות פופוליסטיות, שבדרך כלל לא תורמות לתהליך קבלת החלטות תקין, ונועדו לשרת אינטרסים שונים. כך, למשל, הרשינו לעצמנו להציע לא לקבל את מלל הכותרות של רוביני (דרך אגב, איפה הוא?).

אבל, כשביל גרוס אומר כי "פולחן המניות מת", אנחנו שואלים את עצמנו מי אנחנו שנערער על תובנותיו? הוא מנהל יותר כסף מאשר בחלום הכי אופטימי שלנו, מרואיין ויועץ נחשב. אבל אז אנחנו נזכרים בסיפור המלך הערום, ובעלייתם ונפילתם של מי שנחשבו בני אלמוות, ומחזירים את גרוס לממדים של בן אדם. והוא גם מלך האג"ח, כך שהוא רואה בעיקר אג"ח.

אז בואו נזכור שהשקעה במניות היא רשת חברתית פיננסית, שמספקת אנרגיה לכלכלה העולמית. תחשבו על המשמעות של המילה "חברה". זו רשת שיכולה להיות גדולה מאוד. משקיעים חוברים יחדיו, עושים לייק בכספם, קונים מניה, משתתפים בחלום ובדיבידנד, וגם סופגים מכות. המחיר שהם מוכנים לשלם על התענוג הזה משתנה, אבל במחיר מסוים - יהיו קונים.

נכון שכנראה בעוד כמה עשרות, אולי מאות ואולי אלפי, שנים, מניות יהיו בספרי ההיסטוריה, ואולי גם ילגלגו על הנאיביות שבהשקעה בהן, שבניתוח הטכני וכדומה. ימציאו דרכים פיננסיות אחרות. אבל נראה שבדורנו, דווקא כאשר יש לנו מכשירים פיננסיים שיותר דחוף להיפטר מהם, כאשר מדינות פושטות רגל - מניות ימשיכו להיות רלוונטיות.

את התשואה יקבעו כרגיל המחירים שבהם נקנה את המניות ונמכור אותן. קצת קשה לתזמן באחרונה - יש נפילות רבות (ARO למשל), אבל ההזדמנויות קיימות, ואנחנו נסתגל בסוף לתנאי השוק. תישארו אופטימיים.