"רוכשי הדירות נוכחו לדעת שירידת המחירים מינורית"

מנכ"ל לאומי למשכנתאות: "אם נראה את אחוזי האבטלה גדלים משמעותית, נראה עלייה בהיקף הפיגורים במשכנתאות" ■ עלייה ברווחי בלמ"ש

"ברבעון השני אנו עדים לחזרה של הקונים. רוכשי הדירות חיכו לירידת מחירים, ואולם הם נוכחו לדעת שהירידה מינורית. הביטוי לכך הוא עלייה בכמות העסקאות", כך מסביר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" שוקי בורשטיין, מנכ"ל לאומי למשכנתאות (בלמ"ש), את העלייה בהיקף המשכנתאות ב-3 החודשים האחרונים.

ואכן, התעוררות שוק המשכנתאות ניכרת בתוצאות לאומי למשכנתאות. הבנק, שעד סוף השנה ימוזג לתוך בנק לאומי, פרסם היום (ה') את תוצאותיו לרבעון השני. מהדוח עולה כי רווחי בלמ"ש ברבעון השני זינקו ב-57.4% לעומת הרבעון המקביל - ל-85 מיליון שקל. רווחי הבנק במחצית הראשונה של 2012 עלו ב-37.2% - ל-155 מיליון שקל.

- שוקי בורשטיין, כיצד תשפיע ההאטה הצפויה במשק על היקף הפיגורים במשכנתאות?

"יש קשר בין שיעור האבטלה לכמות הפיגורים, ובוודאי שאם נראה אחוזי אבטלה גדלים משמעותית, נראה עלייה בהיקף הפיגורים. עם זאת, אנחנו והבנקים האחרים ממעטים לתת הלוואות בשיעורי מימון גבוהים מאוד, ומעדיפים שיעורי מימון סבירים".

- ישנן הערכות שבנק ישראל עלול לאסור על הלוואות במינוף גבוה. כיצד זה ישפיע על שוק המשכנתאות, אם זה אכן יקרה?

"באופן טבעי, הגבלת שיעורי המימון תפגע באלה שאין להם הון עצמי. יהיו אוכלוסיות שיתקשו להגיע לדירה. עם זאת, אני לא מכיר כוונה כזו של בנק ישראל".

- בעבר אמרת שתקשיח את תנאי המימון. האם זה השפיע על נתח השוק שלכם?

"לא. הסיבה לכך היא שגם הבנקים האחרים עשו צעדים דומים, אז נתח השוק שלנו נותר יציב".

בלמ"ש חולש על כרבע משוק המשכנתאות בישראל. במחצית הראשונה של 2012 העניק הבנק הלוואות חדשות בהיקף של 5.6 מיליארד שקל, ירידה של 6% לעומת היקף ההלוואות החדשות שניתנו במחצית המקבילה. תיק המשכנתאות של הבנק עמד בסוף יוני על 57 מיליארד שקל, עלייה קלה של קרוב ל-5% מתחילת השנה. הכנסות המימון של לאומי למשכנתאות קפצו ברבעון השני בכ-35.9% - ל-178 מיליון שקל. בסיכום המחצית עמדו ההכנסות על 312 מיליון שקל, עלייה של 24.3% לעומת המחצית המקבילה.