חברת תעופה פשטה את הרגל - 180 ישראלים נתקעו ברומא

180 ישראלים שהיו אמורים להמריא הלילה מרומא לישראל גילו רק בשדה התעופה כי חברת התעופה Wind Jet פשטה את הרגל וכי הטיסה בוטלה

180 ישראלים תקועים ברומא. הסיבה: חברת התעופה האיטלקית wind jet כפי הנראה פשטה את הרגל. מדובר בחברת לואו קוסט המפעילה, גם לישראל וממנה, טיסות שכר.

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, 23,041 נוסעים טסו עימה בשנת 2011, לעומת 23,458 אלף בשנת 2010 - ירידה של 2.15%; ואילו בחודש יוני האחרון טסו עימה (הלוך ושוב) 2,961 נוסעים. ככל הנראה, החברה ביטלה את כל טיסותיה בעקבות פיצוץ במשא-ומתן להתמזגות עם חברת התעופה אליטליה.

כ-180 ישראלים שהיו אמורים לטוס אמש (שבת) בשעה 23:00 בלילה מרומא לתל-אביב גילו לתדהמתם ולהפתעתם הרבה כי הטיסה בוטלה. נוסעים מדווחים כי לא קיבלו על כך שום התראה מראש, וכי ראו לראשונה את המילה cancelled על גבי לוח הטיסות.

במקביל לטיסה זו, בוטלו כל הטיסות של החברה, ובהן גם הטיסה הלוך שהייתה אמורה לצאת הבוקר מתל-אביב לרומא.

סוכנות הנסיעות קשרי תעופה, שהנוסעים התקועים ברומא קנו דרכה את כרטיסי הטיסה, הודיעה היום (א') כי אתמול בלילה התקבל מייל מ-wnid jet כי "בגלל בעיות טכניות" הם מפסיקים את הטיסות, "ומאז אנחנו מחכים לשמוע ממנה".

עוד לטענת קשרי תעופה, היא עדכנה את הנוסעים הישראלים שהיו אמורים לטוס הבוקר לרומא. לפי שעה לא נמסר מה בכוונתה לעשות עם הנוסעים שתקועים ברומא.

"נכון לעכשיו (שעות הצהריים המוקדמות - ס.פ) אין לי תשובות. הנוסעים הישראלים תקועים ברומא, ואין לנו פתרונות", הוסיף אלכס גרינוולד, מנכ"ל חברת קלאסיק אייר, המשמשת כנציגת חברת wind jet בישראל.

עוד לדבריו, קלאסיק אייר עושה מאמצים גדולים להחזיר את הישראלים הביתה, למרות שאין לה חבות משפטית בנושא. "יש אפשרות להחזיר אותם במטוס של חברת תעופה רומנית, שלה יש כרגע מטוס פנוי, אך רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה מערימה עלינו קשיים. אני לא מבין למה היא מקשה כשיש מצוקה כזאת, וכשאין להשיג מטוס פנוי מחברות התעופה הישראליות בשל שיא העונה".

עם זאת, היום בשעות אחר-הצהריים הודיע גרינוולד, מנ"כל חברת קלאסיק אייר, נציגת ווינד ג'ט בישראל, כי אותר מטוס לטובת הישראלים "התקועים" ברומא של חברת התעופה האיטלקית מיסטרל המפעילה טיסות שכר. הנוסעים הישראליים יעלו על סיפונו בשעה 17:00 שעון איטליה.

מגוללים את האחריות

בהתאחדות סוכני הנסיעות טוענים כי הפתרון נמצא בידי משרד התחבורה, שאמור להחזיק ערבות כספית של כל חברת שכר שטסה לישראל. "ההתאחדות הביעה בעבר את עמדתה כי על המדינה לבחון את איתנותן הפיננסית של חברות תעופה המעוניינות לפעול בישראל. כפי שהמדינה דואגת לבטיחות הטיסה - כך עליה לוודא כי חברות תעופה המבקשות לטוס לישראל לא יתרסקו כלכלית עם כספי אזרחי המדינה בידיהן", נמסר.

ואילו במשרד התחבורה טוענים בתגובה כי "נושא עיכובי טיסות, ובהם הפסקת פעילות של חברת תעופה דוגמת חברת ווינד ג'ט, מצוי באחריותו של מארגן הטיסות. במקרה זה מדובר בחברת קלאסיק אייר, שבאחריותה הבלעדית לדאוג למטוס חלופי להחזרת הנוסעים ומתן פיצוי לנוסעים.

"על-פי תקנות התעבורה כיום, אין כל חובה בדין למארגנים ולמפעילי טיסות שכר להפקיד ערבות, והנושא אינו נמצא כלל באחריות רשות התעופה האזרחית".

עוד נמסר כי "במקרה הנדון תפקיד רת"א הינו לאשר חברת תעופה חדשה, ולצורך כך נדרשת בדיקה מעמיקה של חברת התעופה, אשר מטבע הדברים אינה יכולה להתבצע באמצע הלילה, מאחר שנדרשים גורמים רבים לאישור החברה, כולל הגשת מכלול הניירת הרלוונטית, דבר שלא בוצע.

"רק היום בצהריים הוגשה לרת"א בקשה של חברה זרה לביצוע הטיסה עבור החזרת הנוסעים שנתקעו ברומא. חברת התעופה תיבדק על-ידינו בצורה מסודרת ובהתאם לנהלים. רק לאחר מכן נוכל לאשר את הטיסה המבוקשת".

עם זאת, כאמור, היום בשעות אחר-הצהריים הודיע אלכס גרינוולד, מנ"כל חברת קלאסיק אייר, נציגת ווינד ג'ט בישראל, כי אותר מטוס לטובת הישראלים "התקועים" ברומא של חברת התעופה האיטלקית מיסטרל המפעילה טיסות שכר. הנוסעים הישראליים יעלו על סיפונו בשעה 17:00 שעון איטליה.