כך משלים בנצי ליברמן מהפך בצמרת מינהל מקרקעי ישראל

בשקט בשקט נשלמת הרכבת צמרת חדשה, מעובה במיוחד, בהנהלת מינהל מקרקעי ישראל ■ אבל במקביל, העובדים שנאלצו להיפרד מ-200 פורשים מתקשים לשמוע שנוצר לפתע צורך בהעסקת סטודנטים ובמשרד המשפטים צריכים לשבור את הראש בנוגע לבכירים בעלי זיקה לקרקע חקלאית

מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן משלים באחרונה את סבב המינויים הבכירים במינהל, ולמעשה יוצר שדרה ניהולית חדשה לחלוטין בגוף שמחכה כבר שנים לניעור משמעותי. יישום הרפורמה במינהל, זו שראש הממשלה רואה כאם כל הרפורמות שלו, מונח על כתפיהם של הבכירים החדשים. למעשה, למעט היועץ המשפטי, יעקב קווינט, נראה שבכל הצמרת מתבצעים כעת "כסאות מוסיקליים" של חילופי תפקידים ומינוי מנהלים חדשים.

מ"תנופה" למינהל

ליאורה טושינסקי, סגנית מנהל המינהל, מובילה את תהליך השינוי הארגוני. טושינסקי עצמה מונתה לתפקיד במארס האחרון, בסמוך לכניסת ליברמן לתפקיד. תפקיד הסגן, בו זכתה במכרז, כלל לא היה במתווה הרפורמה. על פי המתווה המקורי של הרפורמה במינהל והפיכתה לרשות, ראש החטיבה העסקית החדשה, החשובה ביותר בתחום עסקאות המקרקעין, אמור היה לכהן כממלא מקום מנהל רשות מקרקעי ישראל.

תפקיד הסגן של טושינסקי יצר עוד חוזה בכירים במינהל. המנכ"ל בנצי ליברמן הסביר את השינוי בנימוק, שהוא זקוק לסגן בעל יכולות מוכחות וגבוהות בתחום הניהול והארגון. טושינסקי הייתה סמנכ"לית מינהלת "תנופה" במשרד ראש הממשלה, לטיפול במפוני גוש קטיף וצפון השומרון, תפקיד שמונתה לו על ידי ליברמן, כשהיה ראש מינהלת "תנופה". טושינסקי כיהנה גם כמנכ"לית המועצה האזורית שומרון כשליברמן היה יו"ר המועצה.

אריאל אבלין, מבכירי אגף התקציבים באוצר בתחומי הנדל"ן והתחבורה, נבחר לאחרונה לתפקיד מנהל החטיבה העסקית והוא למעשה מעצב עכשיו את הגוף החדש והחשוב ביותר במסגרת הרפורמה. אבלין החליף את מנהל אגף שיווק וכלכלה הקודם רונן כהן, שהיה חודשים אחדים מ"מ מנכ"ל המינהל אחרי התפטרותו של ירון ביבי לפני שנה ועובר כעת לתפקיד בכיר בחברת "אזורים". אבלין סייע בעבר למנכ"ל הקודם ביבי בהליך גיבוש הרפורמה במינהל והוא מכיר אותה היטב.

לתפקיד מנהל מחוז מרכז מונה בפברואר עו"ד עדיאל שמרון, מי שהיה מנהל אגף תיאום ותקציבים במינהלת "תנופה" שבראשה עמד ליברמן. שמרון נבחר במכרז חיצוני, לאחר שבמכרז בין-משרדי שנערך באוקטובר 2011, נפסלו כל המועמדים. מחוז מרכז, שאמור להתאחד עם מחוז תל אביב במסגרת יישום הרפורמה בשם "מרחב מרכז", הוא אחד התפקידים המרכזיים במינהל. משה פופיק ממשיך בתפקידו כמנהל מחוז תל אביב ובינתיים אין איחוד מחוזות למרחב החדש.

ליברמן חיזק גם את מערך הדוברות. היחצ"ן יהושע מור יוסף מתפקד לצידה של הדוברת הוותיקה אורטל צבר, על פי הסדר בינו לבין משרד גיתם, שזכה במכרז יחסי הציבור של המינהל. מור יוסף, חבר קרוב של ליברמן ובעבר דובר מועצת יש"ע, נשכר על ידי גיתם לטפל בתיק יחסי הציבור של המינהל. מור יוסף משתתף בישיבות הנהלת המינהל. יש לציין, שלאחרונה חל שיפור בכמות ההודעות לעיתונות ובאיכותן.

לאחרונה גם מונה דורון בן שלומי לתפקיד עוזר למנהל המינהל. בן שלומי היה יו"ר ועד המתיישבים של מפוני גוש קטיף.

הושעה וחודש

במינהל מביעים תמיהה על מה שהתרחש סביב תפקיד מנהל אגף תכנון במינהל. ב-6 ביוני נערך השלב הסופי של המכרז לתפקיד, אולם כשעה לפני תחילת הפגישות של ועדת המכרזים עם המועמדים שעלו לשלב הגמר, נמסר לחברי ועדת המכרזים על השעיית המכרז.

המכרז חודש וב-26.7 נבחר לתפקיד המתכנן רפי אלמליח, שכיהן כסגן מנהל האגף. אלמליח מקדם לאחרונה תוכניות גדולות באזור המרכז, בעיקר בבית שמש. גורם במינהל אומר שאדריכל מחוז המרכז, דוד אמגדי, שהתמודד במכרז על התפקיד והרגיש נפגע, קיבל הצעה להתמנות לתפקיד חדש שהוגדר "אדריכל המינהל".

במקביל, פאני ששפורטה, שסיימה תפקיד מנהל מחוז דרום, מונתה לתפקיד מנהלת פרויקטים מיוחדים וגדולים. זהו תפקיד ניהולי חדש, שלא היה קיים במבנה הארגוני של הרפורמה.

גורמים במינהל אומרים, שנוצר ריבוי תפקידים של בכירים בתחום התכנון, ולדבריהם "רק לתאם ביניהם יהיה צריך ארבע מזכירות".

וזה עוד לא נגמר. תפקידים בכירים נוספים הם אטי בן עטר, שהייתה סגנית מנהל באגף רישום ובעלות, שהיה אמור להתבטל במבנה החדש ולהיטמע באגף המידע, מונתה כמנהלת אגף רישום ובעלות; אפרת שטראוס, שהייתה מנהלת מחוז ירושלים, מונתה לתפקיד חדש בתחום כלכלה ותקציב, תפקיד שלא היה במבנה המקורי של הרפורמה; תמיר ברקין נבחר באפריל לתפקיד מנהל מחוז צפון. הוא החליף בתפקיד את גבי ויסמן, שהיה מנהל מחוז צפון ומונה למנהל מחוז חיפה.

במבנה הארגוני החדש היו מחוזות חיפה וצפון אמורים להתאחד.

מינויים שנעשו כהלכה ואינם גורמים לאי בהירות הם של ערן ראובני, מי שהיה מנהל מחוז חיפה ומונה כעת למנהל מרחב דרום, וישראל סקופ, שהיה מנהל אגף פיקוח ומונה למנהל חטיבת שמירה על קרקע. איציק ישראלי, שהיה מנהל כ"א במינהל, מונה לאחראי על עבודות הפיתוח באגף שיווק וכלכלה. צפוי שם עוד מינוי בנושאי שיווק.

עו"ד ניסים אברהם מונה לתפקיד חדש, מנהל אגף תורה ונהלים. עוד מינוי הוא זה של אילן דגני לתפקיד מנהל אגף בכיר שיווק וכלכלה, בתקופת המעבר עד להפעלת החטיבה העסקית החדשה. גם הוא צפוי לקבל תפקיד בכיר, כנראה בתחום עסקאות בפטור ממכרז.

שם חדש נוסף הוא הלל פרימן, שהיה עוזר מנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי, שמונה לתפקיד מנהל אגף בקרה ותיאום עסקאות.

מנהל המינהל, בנצי ליברמן, מעריך שאפשר יהיה להכריז על הקמת רשות מקרקעי ישראל רק אחרי סבב השיבוצים האישיים במבנה החדש של הרפורמה, מה שיקרה ככל הנראה רק אחרי החגים, ובמינהל מקווים שזה יהיה עד סוף השנה.

לענין ריבוי חוזי הבכירים הוא אומר: "בשינוי כל כך מופלג ובכל כך הרבה מינויים אי אפשר להשאיר אדמה חרוכה ולוותר על הידע המצטבר. הייתי חייב להשאיר חלק מהמנהלים ולשבץ אותם בתפקידים חדשים בעלי חשיבות לאומית, כמו למשל מחנות צה"ל או הפרויקט הסולארי. אני דורש להעלות את מספר חוזי הבכירים מ-34 ל-43 בלבד. לגבי 100 הסטודנטים - קיבלתי את הערת הוועד והם יפוזרו בכל המרחבים".

לענין מיזוג מחוזות צפון-חיפה ות"א-מרכז: "מחוזות חיפה וצפון חייבים להשאר בנפרד, חיפה היא סניף של צפון. זה לא נכון להפריד ויש מו"מ עם האוצר לגבי זה. המצב בתל אביב עוד יותר מורכב, ונכון לעכשיו יש הסכמה על כך שלא יהיה מיזוג למשך השנתיים הקרובות".

בכירים באים, 200 עובדים פורשים

במקביל לאיוש צמרת המינהל והשינוי במתווה הרפורמה, השתררה לאחרונה מתיחות ביחסי העבודה במינהל, על רקע דחייה נמשכת בחתימת הסכם עם העובדים. המינהל ימשיך לטפל בחוכרים וברישומי בעלות, חוזקו גורמי התכנון וניתנת אחריות רבה יותר למחוזות בסגירת עיסקה, כך שרק עסקאות מורכבות וגדולות יגיעו להנהלה.

העובדים טוענים, כי השלימו חלקם ברפורמה, לאחר פרישה מרצון של כ-200 עובדים. הם קובלים על כך שמצד אחד נוצר עומס עבודה ומצד שני הם רואים ריבוי של חוזי בכירים חדשים. קיימת ביקורת גם על המכרזים והמינויים ואי בהירות בחלוקת התפקידים החדשה. ועד העובדים, בראשות גיל איזנשטיין-קנה, מתנגד לכוונת ההנהלה לגייס סטודנטים שיאיישו קרוב ל-100 משרות זמניות לטיפול ברישום זכויות והעברת בעלות. סה"כ, במקום 700 עובדים לפני הרפורמה ופרישת 200 במסגרתה, עשוי מספר עובדי המינהל להגיע ל-660. בכיר בהנהלה אומר, שסטודנטים יישחקו פחות בעבודת רישום הזכויות. מנגד, הוועד טוען שמדובר בעניין מקצועי.

נוגעים בדבר: העסקת בכירים בעלי עניין בקרקע חקלאית

אחד הדברים הבעייתיים והרגישים ביותר במינהל הוא מצב שבו בכירים הם בעלי נחלות במושבים או בעלי זיקה משפחתית לנחלות ולקרקע חקלאית. כמובן ככל שהתפקיד בכיר יותר הבעיה מחריפה, ויש כיום קבוצת בכירים במינהל, כולל מנהלי מחוזות, שהם בעלי זיקה משמעותית לקרקע חקלאית.

אחד המינויים המפתיעים ביותר בסבב המינויים הנוכחי במינהל הוא מינויו של עו"ד חמי כסיף, אשר זכה ב-6 ביוני במכרז לתפקיד "מנהל המרחב העסקי ירושלים". הוא החליף בתפקיד את אפרת שטראוס, שהייתה מנהלת מחוז ירושלים במבנה הקודם.

כסיף (42), היה מנכ"ל קבוצת חברות נדל"ן בשליטת משפחת רורברג, בישראל ובמזרח אירופה, ולפני כן היה מנכ"ל סיביל השקעות וחברת טנוקסיד. ליברמן הילל ושיבח את הופעתו של כסיף בראיון בע"פ בפני ועדת המכרזים, והדבר הביא לזכייתו בתפקיד.

כסיף הוא בעל נחלה במושב בית חנן, אותה רכש ב-2006. הוא מתגורר במושב בפועל החל מ-2011 (על פי הכללים הארכאיים של חוזי נחלה, יש חובה לגור בנחלה ולעבד אותה). ועדת המכרזים ידעה שהוא ממושב בית חנן, אך לא התעניינה לדעת אם הוא בעל נחלה במושב, ועל כן עובדה זו לא הייתה מרכיב בשיקולי הוועדה. המינהל מסר במועד בחירתו: "עם קליטתו של מר כסיף בעבודה יידרש לפרט את נכסיו או נכסי קרוביו שעשויים לגרום לו למצב של ניגוד עניינים וייערך מולו הסדר ניגוד עניינים".

עד כה לא הושלם הסכם ניגוד העניינים עם כסיף. המינהל אינו מוכן לפרט מי מעובדיו הבכירים הוא בעל זיקה לנחלות ו/או לקרקע חקלאית, ומסר: "עם קליטתם של נושאי המשרה החדשים לתפקיד, מטפל מולם האגף המשפטי של המינהל בהסדרי ניגוד עניינים וישלים את ההסדר לאחר התייעצות עם משרד המשפטים".

בתחום הקרקע החקלאית מצפים להחלפתה של מנהלת האגף החקלאי הוותיקה שולה בן צבי, אשר תקבל ככל הנראה תפקיד חדש, לטיפול ביישום החלטה 979 העוסקת בזכויות החקלאים בקרקע. מועמדים להחלפתה, על פי מקורות במינהל, הם עו"ד גלית ויטנברג מהמחלקה המשפטית, שעסקה בקרקע חקלאית, ועו"ד איתי אהרונסון, שהיה בעבר יועץ משפטי בהסדר הקיבוצים ויועץ משפטי במנהלת "תנופה" שבראשה עמד ליברמן.

בעלי התפקידים בצילום

1. ליאורה טושינסקי

2. עדיאל שמרון

3. אריאל אבלין

4. הלל פרימן

5. חמי כסיף

6. יהושע מור יוסף