האיחוד האירופי: מודיעין ומכבים - לא חלק מישראל

מכה לייצוא הישראלי: הגבלות על תוצרת השטחים נכנסו לתוקף באירופה

מוצרים שיוצרו מעבר לגבולות 1967 ומיוצאים למדינות האיחוד האירופי כבר לא נחשבים כתוצרת ישראלית. וזאת, בעקבות החלטה של האיחוד שנכנסה לתוקף אתמול (ב').

לפי החלטת האיחוד, כל חברה שמייצאת מישראל לאירופה חייבת להצהיר על מקום ייצור הסחורה האמורה. וזאת, כדי לקבוע אם מדובר בתוצרת ישראל או בתוצרת השטחים. במקרה שיתברר שמדובר בסחורה שיוצרה מעבר לקווי 1967, היבואן האירופי שיקלוט אותה יידרש לשלם עליה מכס - בלי ליהנות מההקלות שלהן היה זכאי, מתוקף הסכם הסחר החופשי שנחתם בין ישראל לאיחוד האירופי ב-1995.

בין היישובים שהגזירה החדשה נוגעת אליהם: אלוני הבשן, עין זיוון, מרום הגולן, מג'דל שאמס, נווה אטי"ב, קצרין, גבעת יואב, אריאל, אורנית, ברקן, יצהר, איתמר, עמנואל ושערי תקווה.

אולם, למרבה ההפתעה האירופים החליטו כי ההגבלות על היבוא יחולו גם על סחורה שיוצרה במודיעין, מכבים ורעות. וזאת, משום שהם רואים באזור גיאוגרפי זה שטח הפקר עוד משנת 1948. ההגבלות חלות גם על טובין שיוצר במזרח ירושלים.

יו"ר מכון הייצוא, רמזי גבאי אמר כי היקף הייצוא ממודיעין, מכבים ורעות קטן. עם זאת, לדבריו, הממשלה חייבת לנסות להוריד את זה מסדר היום. עו"ד גיל נדל, מומחה לדיני סחר בינלאומי, הזהיר כי יצואנים ישראליים רבים יינזקו וכושר התחרות שלהם באירופה ייפגע.