ענף השיפוצים בישראל מגלגל כ-15 מיליארד שקל בשנה

דן אנד ברדסטריט: מצב המשק העולמי ופעילות קבלנים לא מורשים מסכנים את הצמיחה

ההאטה ברכישת דירות בשנה החולפת השפיעה באופן ישיר על ענף השיפוצים בישראל, כך עולה מסקירה חדשה של הענף שהגיעה לידי "גלובס". מהסקירה, שהוכנה על ידי כלכלני קבוצת דן אנד ברדסטריט, עולה כי הענף נמצא בצמיחה מרשימה הצפויה להימשך. בה בעת, מצב המשק העולמי עלול להעיב על צמיחה זו ופעילות לא קטנה של קבלני שיפוצים שאינם רשומים בענף מסכנת את ההתקשרות מול קבלני השיפוצים ברמה הגבוהה בכ-15% בהשוואה לסיכון בשאר ענפי המשק.

על פי הסקירה, ענף השיפוצים בישראל מגלגל לא פחות מ-15 מיליארד שקל בשנה. כ-10 מיליארד שקל מיוחסים לקבלנים רשומים, ואילו השאר מקורם בקבלנים לא מורשים. על פי הערכות, מדובר באלפי קבלני שיפוצים לא מורשים שעובדים ללא תעודת עוסק מורשה, חשבוניות או ביטוח.

על פי הסקירה, כ-220 אלף בתי אב בישראל עורכים שיפוצים בביתם מדי שנה ועלות שיפוץ ממוצעת לדירה עומדת על 41,661 שקל.

פער בין מחירים לשכ"ד

כתוצאה מההאטה בביקוש לדירות חדשות בשנה החולפת, נרשמה עלייה בביקוש לשיפוצים בדירות. בדן אנד ברדסטריט מסבירים כי "היקף העסקאות בדירות חדשות ברבעון הראשון של 2012 צנח ביותר מ-27%, ומנגד הגדיל ציבור רוכשי הדירות את ההוצאות לשיפור רמת הדיור הנוכחית על ידי שיפוץ או שדרוג הדירה.

כך ניתן לראות כיצד הפנו משקי הבית בישראל כ-2.3% מסל הצריכה הפרטית לשיפוצים, בהשוואה ל-1.85% ב-2007. כלל הוצאות משקי הבית עלו ב-16.5% בין השנים 2007-2010, כך שאבסולוטית הגידול בהוצאות על שיפוצים, במשק בית ממוצע בישראל, מסתכם ב-44% בשנים אלה".

עוד סיבה להתחזקות ענף השיפוצים, על פי דן אנד ברדסטריט, היא גידול הפער בין עליית מחירי הדירות לשכר הדירה. "הפער בין עליית המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים לבין העלייה בשכירות ממוצעת על דירת 4 חדרים הגיע לשיא של 10% לקראת הרבעון האחרון של 2011. פערים אלו הגדילו את הביקושים לדירות שכורות במרוצת השנתיים האחרונות, פגעו בביקושים לדירות חדשות והרחיבו את שוק השיפוצים לממדיו הנוכחיים".

על פי נתוני הסקירה, 10% ממשקי הבית בישראל משפצים אחת לשנה, והיקף השיפוצים צפוי לגדול בכ-1.5% כל שנה, בהנחת צמיחה של 3% בתמ"ג. עורכי הסקירה מציינים כי "המשך הרעה בכלכלה העולמית עשוי לפגוע בצמיחת המשק הישראלי ולצמצם את הוצאות משקי הבית בישראל". כמות השיפוצים עצמה לא צפויה להיפגע, אנשים עשויים לפנות לשיפוץ עצמאי על חשבונם של קבלני השיפוצים.

אלפי קבלני שיפוץ לא מורשים

"בענף יש כיום כ-14,600 קבלני שיפוצים שלהם תיקים פעילים במס הכנסה, בצד אלפי קבלני שיפוץ לא מורשים. האחרונים עוסקים רק בעבודות פרטיות כי אינם יכולים לגשת למכרזים. כתוצאה מכך, בעבודות פרטיות מספר ה'שחקנים' גבוה יותר ובשנים האחרונות החריפה התחרות על רקע גידול במספר קבלנים העובדים ללא רישום מסודר". ניתוח זה מוביל את כלכלני דן אנד ברדסטריט להצביע על עלייה בסיכון: "ההתקשרות עם קבלן השיפוצים הפכה לבעלת סיכון עסקי גבוה יותר. גורמים בענף מעריכים את היקף הפעילות האמיתי בכפי 2 מהיקף הפעילות המדווח".

"קבלני השיפוצים הרשומים לא יכולים להתמודד עם 'חאפרים' שאין להם הסמכה", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, "זו תחרות בלתי הוגנת. אני קורא לשר השיכון להרים את הכפפה ולספק לקבלני השיפוצים אפשרות לקבל הסמכה מהמדינה. המצב הקיים גורם נזק לקבלנים וגם לציבור". לגבי צפי היקף הפעילות בענף בהמשך הדרך אומר סיב: "אני צופה שככל שניכנס למיתון, אנשים יבחרו לשפץ את הדירות הקיימות על פני רכישת דירות".

משפצים מקלטים

הדיבורים על תקיפה באיראן, מתברר, הוסיפו לקבלני השיפוצים עבודה מכיוון לא צפוי. "יותר ויותר שיפוצניקים מקבלים קריאות לעבודות, אבל לא לעבודות שיפוץ אמבטיה ושירותים אלא לשיפוץ מקלטים", מספר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל.

לדבריו, העבודות הנפוצות שלהן נדרשים הקבלנים הן החלפת גומיות איטום לדלת ולחלונות המקלט, החלפת אסלה וניאגרה, החלפה או תיקון משאבת מים, תיקון תאורה, הוספת נקודות מאור, צביעה והוצאת פסולת וחפצים מהמקלט. על פי נתוני התאחדות קבלני השיפוצים העלויות הממוצעות של עבודות שיפוץ במקלטים נעות בין כמה מאות שקלים לסיוד או עבודות קטנות ועד כ-20 אלף שקל לשיפוץ כללי.

לדברי סיב, מצב המקלטים בכי רע: "לפי מה שאנחנו רואים המקלטים במרכז הארץ במצב מוזנח. אף גורם מוסמך לא מפקח על הנושא. נתקלנו אפילו במקלטים שבהם מתבצעת פעילות עסקית".

הוצאה חודשית ממוצעת על שיפוצים
 הוצאה חודשית ממוצעת על שיפוצים