חשבון החשמל יוזל? נחתם הסכם מימון לשתי תחנות כוח

אתמול (ב') לפנות ערב נחתם בתל אביב הסכם המימון להקמת שתי תחנות קו-גנרציה, שעתידות לייצר חשמל ■ תחנות הכוח תחלנה לפעול באופן מסחרי במחצית השנייה של שנת 2014

אתמול (ב') לפנות ערב נחתם בתל אביב הסכם המימון להקמת שתי תחנות קו-גנרציה, שעתידות לייצר חשמל, קיטור ושירותי תעשייה לשימוש במפעלי קבוצת מכתשים אגן תעשיות. עלות הפרויקט כולו כ-1.3 מיליארד שקלים.

חברת רמת נגב אנרגיה מקימה את תחנת הכח במתחם מפעל מכתשים שברמת חובב, בהספק של כ- 110 מגה-וואט, וחברת אשדוד אנרגיה המקימה את תחנת הכוח במפעל אגן כימיקלים בהספק של כ- 55 מגה-ואט. תחנות הכוח תחלנה לפעול באופן מסחרי במחצית השנייה של שנת 2014.

את הליך המימון לגיוס של כ- 1.3 מיליארד שקל, שנוהל על ידי סמנכ"ל הכספים של אדלטק, שגיא לנדאו, הוביל בנק לאומי לישראל. גופים נוספים שהשתתפו במימון הם כלל חברה לביטוח בע"מ, פסגות ומנורה-מבטחים. דיווח זה של החברות, מגיע לאחר שבתחילת השנה דיווחו על חתימת הסכם לאספקת גז טבעי משותפות תמר, כן דווח על חתימת הסכם עם נתג"ז להולכת גז טבעי וחתימת הסכם עם חברת החשמל.

את תחנות הכוח מקימות קבוצת אדלטק הישראלית (58%) בשיתןף עם קונצרן וזורלו הטורקי (42%). השתיים שותפות גם בפרויקט דוראד המקימה את תחנת הכוח באשקלון בהספק של כ- 840 מגה-וואט. במקביל פועלת הקבוצה לסכם את המימון עבור שתי תחנות כוח נוספות בטכנולוגיית הקו-גנרציה - סולאד אנרגיה, תחנת כוח בהספק 100 מגה-וואט בחצר מפעל CHS (לשעבר סולבר) ות.מ.ר תחנת כוח בהספק 160 מגה-וואט בחצר מפעל חיפה כימיקלים במישור רותם.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, אמר בטקס כי "עלינו לבחון את משך הזמן מן היום בו הוחלט על הקמת התחנות הללו ועד היום, ולהפיק לקחים לגבי נקודות זמן בהן גורמי הממשלה, לרבות החברות הממשלתיות, מהוות גורם מעכב בצורה שאינה סבירה. אנשי אדלטק, כמו יצרני החשמל הפרטיים האחרים, יודעים כי דלתנו תמיד פתוחה לסייע. נמשיך לעשות את כל הדרוש כדי להעניק למשק האנרגיה הישראלי את הביטחון הדרוש בדרכו לעצמאות מוחלטת".

דורון עזרא, מנכ"ל החברות רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה אמר כי: "אנו שמחים שהליך ארוך ומורכב מגיע היום לסיומו. אני רוצה להודות לשר האנרגיה והמים, לאנשי משרדו ולרשות החשמל על כך שפעלו לסייע בכל דרך שבידם לסייע להקים את תחנות הכוח עוד בקיץ 2014" אודי וילד, מנכ"ל אדלטק הוסיף: "הסגירה פיננסית של רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה מקבוצת אדלטק מעידות שוב על חוסנה של הקבוצה ועל נחישותה להיות גורם משמעותי בשוק האנרגיה. בכוונתנו לגייס הון נוסף בתקופה הקרובה כדי להוציא לפועל את תחנות הכוח סולאד ות.מ.ר ולהרחיב את תחומי הפעילות של הקבוצה לפעילויות והשקעות נוספות בתחום האנרגיה".

את גופי המימון ייצג משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, את אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ייצג משרד עוה"ד גולדפרב-זליגמן ואת אדלטק ייצגו עו"ד שרית מוסאיוף ועו"ד רועי משיח ממשרד עו"ד צלרמאיר, פילוסוף רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות' ומשרד עו"ד אלמוג דורון את זורלו.