האטה חריפה במשק: מדד מנהלי הרכש צנח ל-41.9 נק' ביולי

כלכלני הפועלים: המצב בעולם נותן את אותותיו על המשק המקומי, וקצב הצמיחה של המשק, שככל הנראה האט גם ברבעון השני של השנה, יאט עוד יותר בשנה הקרובה

נמשכת הירידה בפעילות התעשיה. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש יולי 2012 ירד ב-5.9 נקודות אחוז לרמה של 41.9 נקודות, המצביעה על התכווצות חדה בפעילות התעשייתית.

הירידה במדד נצפתה החודש בכל מרכיבי המדד למעט מחירי חומרי הגלם שעברו החודש למגמת התרחבות ועלו ב-12.0 נקודות. רכיב תפוקות היצור עבר החודש למגמת התכווצות וירד ב-7 נקודות לרמה של 46.9 נקודות. ברכיב הביקושים המקומיים והביקושים לייצוא נרשמו גם כן ירידות חדות לרמה של 36.5 ו-43.3 נק' בהתאמה, ורכיב התעסוקה ירד ב- 6.0 נקודות לרמה של 39.6 נקודות.

נציין כי מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש יולי לרמתו הנמוכה מאז חודש יוני 2009, 48.4 נקודות, והוא מאותת שהצמיחה העולמית מאטה. גוש האירו נותר נקודת החולשה העיקרית, אך גם מדד מנהלי הרכש בארה"ב נותר זה החודש השני ברציפות מתחת לרמה של 50 נקודות, לאחר שלושים וארבעה חודשים בהם הצביע על התרחבות.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי בחודשים האחרונים התעצמו הירידות במדד מנהלי הרכש והוא נמצא כעת ברמה נמוכה הדומה לזו ששררה במשק ב-2008 עם הכניסה למשבר הגלובלי. הצמיחה הואטה בחודשים האחרונים והדבר בא לידי ביטוי באינדיקטורים למצב המשק. רכיב הביקושים המקומיים נמצא תקופה ארוכה יחסית במגמת התכווצות, נתון העולה בקנה אחד עם אינדיקטורים אחרים לצריכה, כמו הפדיון בענפי המסחר והשירותים, שאינו עולה מזה כשנה.

נתוני סחר חוץ שפורסמו החודש אומנם הראו על עלייה חדה ביצוא, אך זו נבעה בעיקר מזינוק חד ביצוא של ענף כלי הובלה. ללא ענף זה מדובר בגידול מתון בלבד המשקף רמה נמוכה יחסית של היצוא הישראלי. בפועלים מעריכים כי המצב בעולם נותן את אותותיו על המשק המקומי, וקצב הצמיחה של המשק, שככל הנראה האט גם ברבעון השני של השנה, יאט עוד יותר בשנה הקרובה. "אנו מעריכים כי המשק הישראלי יתקשה למצוא בשנה הבאה מנועי צמיחה שיביאו לצמיחה גבוהה מ-2.5% בשנת 2013".