פרויקט הקמת מסילת רכבת רביעית בציר נחל איילון - תקוע

האוצר, שהקפיא את התקצוב לפרויקט, טוען כי ההחלטה על העברתו לניהול מע"צ התקבלה ללא תיאום עמו כנדרש

פרויקט מסילת הרכבת הרביעית באיילון תקוע בגלל מאבק סמכויות בין האוצר למשרד התחבורה. האוצר, שהקפיא את התקצוב לפרויקט, טוען כי ההחלטה על העברתו לניהול מע"צ התקבלה ללא תיאום עמו כנדרש. גורמים המעורבים בפרויקט אמרו ל"גלובס" כי האוצר מבקש לקבל השפעה גדולה יותר על הניהול השוטף של הפרויקט המרכזי.

פרויקט המסילה הרביעית באיילון נחשב קריטי מבחינת חשיבותו התחבורתית לגוש דן. זהו הפתרון היחיד לטווח ארוך לבעיית צוואר הבקבוק של נתיבי איילון שמונע את הגדלת תדירות הרכבות בכל הקווים המרכזיים של הרכבת. במסגרתו מתוכננת הטיית נחל איילון וביצוע עבודות נוספות בהיקף 3 מיליארד שקל ויותר. 75% מקווי הרכבת הקיימים והמתוכננים צפויים לעבור בנתיבי איילון וללא מסילה רביעית צפוי להיווצר "פקק" רכבות מ-2015.

לפני קרוב לחצי שנה החליט שר התחבורה ישראל כץ כי האחריות לקידום הפרויקט תועבר מחברת נתיבי איילון למע"צ. הנימוקים להחלטה היו מורכבותו של הפרויקט, שהביאו את הדרגים המקצועיים במשרד למסקנה שמע"צ מתאימה יותר למשימה.

ההחלטה על העברת הפרויקט התקבלה בהסכמת נתיבי איילון ומע"צ. ואולם ל"גלובס" נודע כי מע"צ טרם קיבלה מהאוצר את התקציבים הדרושים לצורך קידום הליכי התכנון והאישור שלו.

מהאוצר נמסר כי "המשרד לא הקפיא שום טיפול. משרד התחבורה מעוניין להעביר את תכנון וביצוע פרויקט המסילה הרביעית מנתיבי איילון למע"צ. למהלך השלכות על התקציב ועל לוחות הזמנים. משרד התחבורה לא תיאם עמנו את כוונתו". ממשרד התחבורה נמסר כי "המיזם נועד לחבר את הפריפריה למרכז הארץ, באמצעות רשת מסילות ברזל וכבישים מהירים. ההחלטה להעבירו לחברה הלאומית לדרכים מבוצעת מתוקף סמכותו של ר התחבורה והיא נועדה להאיץ את הפרויקט החשוב. משרדנו יפעל למנוע עיכובים מיותרים ולהעברה מהירה של התקציב הדרוש כדי שיהיה ניתן להוציא אל הפועל במהרה את הפרויקט".