הבועה החברתית מתרסקת: האם פייסבוק תמשיך בנפילה?

וול סטריט קיבלה את חברות המדיה החברתית בזרועות פתוחות אולם הביצועים החלשים של הפירמות ריסקו את המניות ■ מחר תצא לשוק כמות גדולה של מניות פייסבוק ובשוק חוששים מקריסה

הצמיחה המתמשכת של הרשתות החברתיות לא מתורגמת להצלחה בשוקי המניות. נכון לעכשיו נראה שהמצב הפוך והבועה החברתית מתפוצצת.

כמות גדולה של מניות חסומות של פייסבוק, שנמצאות בבעלות משקיעים מוקדמים ברשת החברתית הפופולרית, צפויה להשתחרר לשוק מחר ועלולה להחריף את המגמה.

הביצועים הגרועים של מניית פייסבוק , מאז יצאה להנפקה בחודש מאי השנה, צפויים להשאיר מחוץ לתמונה משקיעים כמו מיקרוסופט וגולדמן זאקס שלא ימהרו למכור את הסחורה לאור התרסקות של 43% במניה מאז ההנפקה.

1.9 מיליארד מניות

מייקל פאצ'ר מ-Wedbush Securities מביע פסימיות לקראת השחרור הצפוי של המניות החסומות ביום חמישי. "זה כמו הקרנת הבכורה של סרט חדש - זה שאתה יכול לראות אותו, לא אומר שאכן תעשה זאת", אמר ל"פייננשל טיימס", "אני בספק אם יום חמישי יהיה בעל חשיבות", הוסיף פאצ'ר.

בסך הכול צפויות להשתחרר 1.9 מיליארד מניות בתשעת החודשים הקרובים, 271 מיליון מהן ביום חמישי הקרוב.

מי שעשוי להטות את הכף מחר יהיו המשקיעים DST ו-Mail.ru הרוסים לצד קרן Accel Partners, שיחד מחזיקים כמחצית מהמניות שישוחררו.

ב-14 בנובמבר צפוי להשתחרר המלאי הגדול ביותר - 1.2 מיליארד מניות - שמוחזקות ברובן על-ידי עובדי פייסבוק בעבר ובהווה. ב"פייננשל טיימס" מסבירים כי העובדה שמדובר בקהל גדול והטרוגני יכולה להביא להשפעה גדולה יותר. כל המניות שישתחררו בתשעת החודשים הקרובים יתווספו ל-421 מיליון המניות שהוצעו לציבור בהנפקה בחודש מאי. השאלה הגדולה כמובן היא כיצד ישפיע שחרור המניות החסומות על מצבה של פייסבוק בוול סטריט. המשקיעים עדיין לא מאמינים באורך הנשימה ובמודל הכלכלי של הרשת החברתית במכשירי הסלולר ולכן לא בטוח שנראה מחזורי פעילות משמעותיים.

פייסבוק לא לבד. גרופון, אתר הקופונים החברתי, שסימל את הדרך למהפכה צרכנית בתחום הרכישות המקוונות, נכשל גם הוא לשכנע את וול סטריט בכדאיות שמאחורי המודל הכלכלי שלו והתנהלות החברה. החברה דיווחה השבוע על תוצאות מאכזבות ברבעון השני, שלא עמדו בתחזיות האנליסטים, ושלחו את מניות החברה כלפי מטה.

גרופון וזינגה נופלות

גרופון שמנהל אנדרו מייסון דיווחה על הכנסות של 568 מיליון דולר ברבעון השני לעומת תחזיות של 575 מיליון דולר, כשקצב צמיחת ההכנסות השנתי הואט מ-89% ברבעון הקודם ל-45% ברבעון הנוכחי. החברה, שתולה את ההאשמה בשינויים בשערי המטבע ובמשבר באירופה, צופה כי שיעור הצמיחה יירד ברבעון הבא ויעמוד על 35%.

מאז הנפקת החברה, מניות גרופון התרסקו בכ-72.5%. גם השותפה הקרובה של פייסבוק, יצרנית המשחקים החברתיים זינגה , לא מלקקת דבש מאז ההנפקה. לא רק שבכירים הודיעו על עזיבתם את החברה באחרונה, זינגה רשמה התרסקות של כ-70% במחיר המנייה מאז הפכה החברה לציבורית.

הרשתות החברתיות
 הרשתות החברתיות