הפתעה: הצמיחה במשק הואצה ל-3.2% ברבעון השני

(עדכון) - - בשוק ההון ציפו ל-2.5% בלבד ■ האם מדובר בעוד טעות סטטיסטית? עלייה של 10% ביצוא הסחורות והשירותים ■ שטייניץ: "המשק בפרשת דרכים"

האם המשק הישראלי מפתיע שוב, או שמא מדובר במדידה סטטיסטית שגויה? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ה') את נתוני החשבונות הלאומיים ובהם נתונים מפתיעים - הצמיחה במשק עמדה ברבעון השני של השנה על 3.2%, זאת לעומת צפי של 2.5% (במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות), וגבוה בהרבה לעומת שיעור הצמיחה ברבעון הראשון של השנה - 2.8% ו-3.1% ברבע האחרון של שנת 2011.

הנתון המפתיע ביותר הינו כי עלייה בתוצר המקומי הגולמי (תמ''ג) ברבעון השני משקפת עלייה חדה - בסך יותר מ-10% - ביצוא הסחורות והשירותים.

נזכיר כי גם באומדן הראשון לגבי הצמיחה ברבעון הראשון של השנה, דווחה הלמ''ס על גידול חד של כ-14% ביצוא הסחורות והשירותים, אולם חודשיים לאחר מכן תיקנה את הנתון באומדן עדכני, ודיווחה למעשה על ירידה של כ-2% ביצוא. תיקון זה, הפחית את שיעור הצמיחה באותה תקופה ב-0.3% לרמה של 2.7%.

כעת, עם פרסום אומדן הצמיחה לרבעון השני, הלמ''ס מתקנת היום שוב את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון כלפי מעלה - לרמה של 2.8%.

כמו כן, נרשמה עלייה בצריכה בפרטית של כ-5.4% ועלייה בהוצאה לצריכה ציבורית של כ-1.8%. עם זאת, לראשונה מזה תקופה ארוכה, נרשמה ירידה בהשקעות בנכסים קבועים של כ-1.1% (בחישוב שנתי). לפיכך, התמ''ג עלה במחצית הראשונה השנה ב-3% לאחר עליה של 3.3% במחצית הקודמת - ועלייה של 5.1% במחצית הראשונה אשתקד.

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס לנתוני הצמיחה ואמר כי "נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שהמשק נמצא בפרשת דרכים: מחד, מנועי הצמיחה ממשיכים לעבוד, ומאידך סימני האטה ברורים הנובעים מהמשבר הכלכלי באירופה ובארה"ב. זה מחייב אותנו ביתר שאת לריסון תקציבי ומשמעת כלכלית, ולמהלכים שיתמכו בצמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה".