"לא ייתכן של-1.5 מיליון ערבים ישראלים תהיה רק תחנת רדיו אחת"

איש התקשורת בסאם ג'אבר, מייסד קבוצת התקשורת פנורמה, ביקש באחרונה משר התקשורת משה כחלון לפרסם מכרז לתדרי רדיו נוספים למגזר הערבי

"בישראל יש מיליון וחצי ערבים, אבל משום מה עד עכשיו המדינה הקצתה רק תחנת רדיו אזורית אחת בשבילם. אם יש פה אינטרסים פוליטיים לא לאפשר פתיחת תדרים נוספים לתחנות לערבים ישראלים בניסיון להחליש את המגזר הערבי, אז יש פה טעות חמורה" - כך אומר היום (ה') לגלובס איש התקשורת בסאם ג'אבר, מייסד קבוצת התקשורת פנורמה ומבעליו של אתר PANET.

במהלך החודש שעבר ביקר שר התקשורת משה כחלון בבניין מערכת קבוצת פנורמה בטייבה, הכוללת את אתר PANET והשבועון "פנורמה". במהלך הביקור פנה ג'אבר לכחלון בבקשה כי יפרסם מכרז לתדרי רדיו נוספים למגזר הערבי. שר התקשורת הבטיח באותו המעמד כי הוא יעביר את הבקשה לבחינת במשרד התקשורת.

"לא ייתכן של-20% מהאוכלוסייה, כמיליון וחצי איש, יש רק תחנת רדיו אחת. למגזר החרדי, לעומת זאת, יש 3 תחנות, ולמגזר הרוסי יש שתי תחנות. אני, אגב, עושה את ההשוואה הזאת לא מצרות -ין ולא מבכיינות. אלה הן פשוט עובדות", אומר ג'אבר. "זה לא מתאים למדינת ישראל, שתמיד מתגאה בדמוקרטיה ובפתיחות שלה, ושכל קברניטיה תמיד מתבטאים בעד חתירה לשוויון מלא לאוכלוסייה הערבית".

- איך אתה מסביר את זה שיש רק תחנה אחת לכל הערבים בישראל?

"אני חושב שהמגזר הערבי לא מדבר מספיק, לא כותב, לא פונה לממסד, לגופים הרלוונטיים, לא דופק על השולחן ואומר 'גם אני רוצה'. אני, שמאמין בדו-קיום אמיתי, למדתי בחיים שלי שכדי להשתלב בחיי מדינת ישראל, אנחנו צריכים להצטיין. לא מספיק שאני אהיה טוב מאוד, כדי להצליח אנחנו חייבים להיות מצוינים.

"אבל במקום זאת אנחנו מצטיינים בשתיקה. הציבור הערבי הישראלי מזמן היה צריך לדרוש עוד תחנה ועוד תנאים שיוויונים. לדעתי, זו זכות שהמדינה חייבת לתת לנו. מה גם שזה לא מפריע לאיש אם נקבל עוד תחנה".

- פנית לפני חודש לשר התקשורת כחלון. אתה חושב שהוא ישנה את התמונה?

"אני דווקא חושב שכחלון הוא איש מספיק תכליתי שאפשר לדבר אתו. מקצועית הוא עשה הרבה דברים, ויש לו הרבה קבלות, ואני מקווה שהוא יאסוף עוד קבלה על הקמת עוד תחנה או שתי תחנות רדיו למגזר הערבי.

"האמת היא שאני אופטימי לגבי שר התקשורת. אני חושב שהוא מספיק חכם, איש מקצוע ואדם ישר, כפי שהוא הוכיח בהרבה עניינים נוספים שהוא ירצה שהמגזר הערבי יקבל עוד רדיו לפחות, והלוואי שיהיה רשום על שמו. גם בפגישה שלי אתו ראיתי אדם הגון, ישר, ולא ראיתי בו אדם שרוצה להפלות לרעה את המגזר הערבי. להיפך - ההתייחסות שלו למגזר הערבי הייתה עניינית.

"עד היום לא צעקנו ולא דרשנו ולא דפקנו על השולחן שאנחנו רוצים, אבל הנה עכשיו אני צועק ומתריע ודורש מהרשות השנייה שתאפשר לנו להקים לפחות שתי תחנות רדיו מקומיות לציבור הערבי".

- נעשו פניות לרשות השנייה?

"כבר שנים שאנחנו שומעים מהרשות השנייה שהיא מתכוונת להוציא מכרז, אבל עד עכשיו לא ראיתי שום מכרז. אפילו פעם אחת איפשרו לי להגיש נייר עמדה בעניין מכרז, ומאז שתקו הקולות. כשכל הזמן מכינים אותך לכך שיהיה מכרז עוד רגע, אז אתה נרגע ולא מפעיל לחץ או פותח את הפה, אבל זהו, נגמר - אין מכרז.

"בינתיים יש רק תחנה אחת למגזר הערבי, רדיו א-שאמס, שיושבת בגליל, כאשר כל מרכז הארץ, המשולש וכל הדרום וכל מזרח ירושלים והרבה אוכלוסיות רחוקות, כמעט ולא נחשפות לרדיו האזורי, כי הן לא מסוגלות לקלוט אותו.

"הרדיו המקומי צריך לשרת בעיקר ציבור מקומי, כמו שרדיו א-שמס, שנמצא באזור נצרת, עובד קשה כדי לרצות את הציבור הזה. אבל מה עם המשולש, הגליל והנגב? ומה עם הערים המעורבות יפו, לוד, רמלה ואפילו מזרח ירושלים, שיש להם תעודה ישראלית?

"בכלל, זה רע מאוד מבחינה פוליטית לישראל שלא מאפשרים עוד תחנות אזוריות ערביות ישראליות".

- למה?

"אני אגיד לך למה: אם לא יהיה רדיו מקומי, ונניח תושב נצרת או סכנין או טייבה או רהט ירצה לשמוע רדיו, מה הוא ישמע? הוא ישמע תחנות של מדינות האחרות?".

- מה כל-כך רע בזה?

"זה לא עניין של רע וטוב. כל מדינה יש לה קו הסברתי משלה, אז אם יזרקו את ערביי ישראל מבחינת תחנות הרדיו, הם ייאלצו להאזין למדינות השכנות, ואז מי שישמע את הרדיו ממצרים ילמד מה חושבים השדרנים במצרים על ישראל, ומי שישמע את תחנות ירדן ילמד מהירדנים, מי שישמע סוריה ילמד מה הסורים חושבים על ישראל ומנהיגיה, וכך הלאה".

- אתה חושב שבמודל העסקי יהיו מספיק מפרסמים שיצליחו לקיים עוד תחנה כזאת?

"כן, זה בטוח. אני בטוח במיליון אחוז שזה עסקי. כן".

- בהנחה שיהיה מכרז לתחנה חדשה, אתה מתכוון להתמודד על הזיכיון?

"כן. אם יהיה מכרז, אני מתכוון לרוץ, אני ברקע שלי גם הייתי כתב קול ישראל ושידרתי תוכניות ספורט בקול ישראל בערבית. הייתי גם כתב רשת ב' במשך כ-10 שנים וסיקרתי עבור רשת ב' את יחסי ישראל-מצרים, הייתי כתב ברצועת עזה, בשטחים. עשיתי הרבה דברים ברדיו, ואני רואה את עצמי אפילו עם קבלות של איש רדיו".