חשד להונאת פונזי עולמית; כ-20 אלף ישראלים נפגעו

הרשויות בארה"ב הורו להקפיא את נכסי זיקריוורדס בחשד כי הונתה כמיליון משקיעים ■ משקיע מישראל: "הפסדתי 30,000 שקל" ■ צפו במצגת הפיתוי

הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) הודיעה כי הקפיאה את נכסי חברת זיקריוורדס (ZeekRewards.com) בחשד שניהלה הונאת פונזי ענקית בהיקף של כ-600 מיליון דולר, זאת כדי להגן על יותר ממיליון משקיעים שנפגעו מהחברה, ביניהם גם משקיעים מישראל.

חברת זיקריוורדס, שנוסדה בשנת 2011 על-ידי פול בורקס, תוכננה להיות אתר אינטרנט למכירות פומביות הפועל תחת אתר המכירות הפומביות Zeekler.com ומבטיחה למשקיעים עד 50% תשואה מ"הרווחים היומיים" של האתר, זאת בהתבסס על מערכת שבה הם צוברים נקודות ופרסים שונים, בין היתר, על-ידי גיוס משקיעים חדשים (שיטת הפירמידה) כך עולה מהדיווח של ה-SEC.

הרגולטורים בארה"ב טוענים כי החברה יצרה מצג-שווא והשאירה למשקיעים את הרושם כי הם יכולים לגרוף רווחים גבוהים, בשעה שבמציאות, 98% מהכנסות החברה וכן הרווח הנקי שלה, התקבלו ממשקיעים אחרים שהצטרפו לחברה. במילים אחרות, לכאורה מדובר בהונאת פונזי בדומה לזו של ההונאה הגדולה מכולם - הונאת הענק של ברנרד מיידוף.

לפי החשד, אתר המכירות הפומביות זיקלר, הפועל בשיטת המכירות הפומביות Penny Auction, הציע למשקיעים שתי דרכים מרכזיות להרוויח "כסף קל ומהיר באינטרנט". בדרך האחת, הוצע למשקיעים לרכוש חבילת הצעות מחיר (בידים) לאותם מוצרים שהוצעו למכירה פומבית, ועל-ידי כך להעלות את מחיר המכירה. בתמורה, הובטח להם 50% מהרווחים היומיים של החברה. במסלול השני, הוצע למשקיעים לפרסם בכל דרך אפשרית את אתר המכירות ולנסות לצרף משקיעים אחרים בתמורה להטבות, בונוסים ורווחים נוספים.

"החלטנו לפעול מהר כדי להציל את הכסף שנותר"

בצו חירום שהוציא השופט גראהם מולן, מבית המשפט המחוזי בשארלוט, צפון קרוליינה, הוא הורה להקפיא באופן מיידי את כל נכסיה של החברה הנאמדים בכ-225 מיליון דולר - כספי משקיעים מארה"ב ומחוצה לה, שלפי החשד הולכו שולל על-ידי החברה - ומוחזקים בכ-15 מוסדות פיננסים הפזורים ברחבי העולם.

מפרטי החקירה שניהלה ה-SEC, עולה כי בחודש הקודם הכנסות החברה נאמדו בכ-162 מיליון דולר, בעוד שהמשקיעים משכו את כספם בהיקף של כ-160 מיליון דולר. כלומר, משקיעים רבים יותר העדיו למשוך את כספי ההשקעה מאשר להשקיע אותם מחדש בחברה ולקבל נקודות בונוס.

"זיקריווררדס השתמשה לרעה בכוח של האינטרנט והוליכה שולל את המשקיעים על-ידי כך שגרמה להם להאמין שניתנה להם ההזדמנות להרוויח מ'הדבר הגדול הבא'", אמר סטפן כהן, מנהל בכיר ב-SEC בהצהרה שפרסם לתקשורת. "ההתחיבויות של החברה למשקיעים חרגו מקופת המזומנים שלה, וזאת הסיבה שהחלטנו לפעול במהירות כדי להציל את הכספים שנותרו", הוא הוסיף.

"אין דבר כזה כסף קל"

כאמור, החברה פעלה בישראל באמצעות שיטת הפירמידה ולפי מידע שפורסם בדף הפייסבוק בישראל של אותם משקיעים שניסו לגייס משקיעים אחרים, לפחות כ-20,000 ישראלים השקיעו בחברה.

"אני אחד מהאנשים שנפלו בפח ולמעשה נפלתי קורבן לתוכנית של zeekreward", אמר ל"גלובס" אחד מהמשקיעים הישראלים בחברה. "אני אישית השקעתי שם 30,000 שקל, לקחתי הלוואות מאנשים וכרגע אני אפילו לא יודע איך הכסף יחזור אלי אם בכלל. אני רק חודשיים בתוכנית ואפילו לא הרווחתי שקל אחד אלה רק הפסדתי הכל. אני רק רוצה שתעבירו מסר שאין כסף קל בשביל הכסף צריך לעבוד".

משקיע ישראלי נוסף המכנה את עצמו KIM, "נכווה" גם הוא מההשקעות בחברת הפירמידה, ותיאר ל"גלובס" את השתלשלות העניינים. "הצטרפתי לתכנית לפני כחצי שנה והשקעתי בה 1,000 דולר, זאת כמובן בנוסף לעלויות המרת מטבע והעברת הכסף לחו״ל, ובנוסף לתשלומים קבועים של 99 דולר בחודש".

"לאחר 3 חודשים התחילו להיכנס רווחים, אך ממש בקטן ועל מנת לזרז את החזר ההשקעה שיניתי את מודל התגמול מ-80%-20% למודל הפוך של 70% החזר ו 20% בקרן. כחודש לאחר מכן ביצעתי העברה לחשבון הוירטואלי אך עד שהכסף עובר בפועל לחשבון הוירטואלי לוקח עוד כחודש. לאחר עוד חודש, עברו 850 דולר לחשבון הוירטואלי והם שוכבים שם עד היום. בינתיים הצטברו עוד 350 דולר מרווחים נוספים מאז שמשכתי את הכסף אך לצערי לא הספקתי למשוך אותם והם מופקעים לזכותי בחשבון בחברה".