משרד החקלאות מציג: הפאשלה שהציתה גל התייקרויות

ימים ספורים לפני שמשרד החקלאות פרסם דוח שצפה עליות של עד 17% במחירי המזון, הגיע המשרד למסקנה כי לא חל שינוי במחיר מוצרי החלב, וכי מחיר הביצים אף אמור לרדת ■ בכיר במשרד מודה: "זה דוח שמכשיר העלאות מחירים"

"אף בר-דעת לא היה מעלה על דעתו לפרסם דוח כזה. זו הודעה שיכולה להכשיר העלאות מחירים בשוק ומכניסה את הציבור לבהלה. זה לא היה אמור להיות מפורסם. זה אמור היה להיות לצרכים פנימיים".

כך אומר היום (ב') ל"גלובס",בכיר במשרד החקלאות, בהתייחסו לדוח שפרסם המשרד בשבוע שעבר וצפה עליות של 6%-17% במחירי מוצרי החלב, הביצים, העוף והפטם. הדוח התבסס על עליית מחירי הגרעינים בבורסות בעולם.

כעת מתברר כי רק בחודש יולי 2012, ימים ספורים טרם פרסום הדוח, בחן משרד החקלאות את השפעת השינוי במחירי התשומות על מחירי מוצרי החלב והביצים, והגיע למסקנה כי אין כל שינוי במחיר מוצרי החלב, וכי מחיר הביצים אף אמור לרדת מעט.

משרד החקלאות, נציין, מפקח על מחירי הביצים, החלב בשקית, חלב בקרטון, אשל, לבן, שמנת, גבינה צהובה במעדנייה (העמק וגלבוע) וחמאה.

"נכון ליולי 2012 השינוי היה אפס, ולכן לא היה עדכון במחיר. מחירי הביצים היו אמורים אפילו לרדת קצת באותו החודש, אבל אין טעם להוריד אותם אם המע"מ עולה ב-1%, ומחירי הגרעינים כבר השפיעו השפעה ראשונית", מאשר אורי צוק-בר, סמנכ"ל מחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, העומד בראש המחלקה שפרסמה את הדוח.

על רקע הדברים הללו גוברים סימני השאלה סביב החלטת משרד החקלאות לפרסם את הדוח הקודר. "הדוח נתן ליצרנים יותר אומץ להעלות מחיר. נתן להם לגיטימציה", אומר ל"גלובס" קמעונאי בכיר.

קמעונאי אחר מוסיף כי "אתה שומע על כזה דוח ומבין שאין לספקים ברירה אלא להעלות מחירים. אם מחירי הביצים והחלב עולים - אז כנראה הכול יעלה. גם הצרכן שומע ומבין שאין ברירה, שזו גזירת שמיים. זה המצב, זה העולם. הדוח נע בין פלילי ללא אחראי. אם אנחנו כצרכנים לא יכולים להאמין לנתונים שהמדינה מאכילה אותנו, אז מה הלאה? יש שרת חקלאות שאחראית, והיא צריכה ללכת הביתה".

מטעמה של שרת החקלאות, אורית נוקד, נמסר בתגובה כי "משרד החקלאות מחויב בביטחון המזון של אוכלוסיית המדינה. בשל אירועים ותהליכים המתקיימים בעולם, הטילה הנהלת המשרד על החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד לעקוב אחר התפתחות תהליכים אסטרטגיים העשויים להשפיע על ביטחון המזון של ישראל.

"דוח חטיבת המחקר טרם נדון בהנהלת המשרד וטרם הוצג בפני השרה. עוד בטרם נדון וטרם נדונו הכלים להתמודדות עם תמונת המצב - הופץ הדוח לקהל הרחב על-ידי דוברת המשרד, ללא אישור ובחוסר סמכות".

"הדוח הוצא מהקשרו"

יצוין כי הדוח שפורסם עוסק במחירי הגרעינים בבורסות בעולם, בעוד שעדכוני המחיר מבוצעים על-פי מחירי התשומות בפועל.

לדברי צוק-בר, עדכון מחירי המוצרים שבפיקוח נעשה רק אחת לשנה, ומאחר שביולי האחרון לא היה שינוי במחיר, אזי משרד החקלאות יהיה רשאי לעדכן את המחירים רק אם יתברר כי השינוי במחיר הוא 3% לפחות.

- האם צפויה עליית מחירים אחרי החגים?

"אני עדיין לא יודע. נראה את זה בסוף אוקטובר, וזה יחושב לפי המחירים בפועל. בסופו של דבר אנחנו מודדים את העלייה במחירים האמיתיים של התשומות ולא לפי בורסות, תחזיות או הערכות. באוקטובר הקרוב נחשב לפי המחיר שהיה בפועל בספטמבר", אומר צוק-בר.

- מה הייתה מטרת הדוח, ולמה פרסמתם אותו?

"השאלה לא רלוונטית. אנחנו עוקבים ביחידה אחרי השינויים במחירי התשומות כדי לדעת את ההשפעה על המחירים. עשינו הערכה פנימית כדי לדעת מה הצפי. זה יצא קצת מהקשרו, כאילו הודענו שהמחירים עומדים לעלות. ממש לא".

יצוין כי לצד התחזית הקודרת, נכתב בדוח כי "כל הערכה לגבי אחוזי השינוי היא בגדר ניחוש בלבד". עוד נכתב כי בשנה האחרונה נרשם שפל במחירי החלב והבשר באירופה, וכי לפי דוח ה-OECD שעדיין לא פורסם, בשנת 2011 היה מחיר החלב בישראל גבוה מהמחיר העולמי ביותר מ-10%, מצב שהשתנה מעט עקב התחזקות הדולר.

- בדוח ציינתם כי מחירי החלב והבשר באירופה בשפל.

"לא זוכר כזה דבר. יכול להיות. לא נתנו דגש לנקודה הזאת".

- ברור לך שהדוח הובן שלא כהלכה?

"ברור לי שהכותרות שאנחנו מודיעים על עליית מחיר הוצאו מהקשרן".

- בדיעבד, זו הייתה טעות לפרסם את הדוח?

"לא יודע. חשוב לבחון את הנושא. אם מזה הגיעו למסקנה שהמחירים עולים - אז כן. אנשי המקצוע לא מחליטים מה לפרסם ומה לא".