הבינלאומי טיפס 20% מתחילת השנה ועקף את דיסקונט בשווי

נסחר במכפיל הון גבוה משל הפועלים ולאומי ■ אי.בי.אי: "מחיר המניה של דיסקונט כ"כ נמוך, שזה פשוט 'כסף על הרצפה'"

לפני שבוע נפל דבר: מניית הבינלאומי עקפה את זו של בנק דיסקונט, והפכה אותו בכך לבנק לרביעי בגודלו במונחי שווי שוק.

עד כה, שנת 2012 לא מסתמנת כשנה מזהירה למניות הענף. מדד הבנקים איבד כ-8% מתחילתה, בשעה שמדד המעו"ף דווקא עלה בכ-2%. ואולם, אם בוחנים כל בנק בנפרד, מגלים שלא בכל הבנקים הסנטימנט שלילי. כך למשל, הבנק בינלאומי שבשליטת צדיק בינו טיפס ב-20% מתחילת השנה.

לעומתו, דיסקונט רשם את התשואה הגרועה ביותר מתחילת השנה, איבד רבע משוויו, וכיום הוא נסחר במכפיל של 0.36 בלבד להון העצמי. הפער שנפתח בין שני הבנקים בולט במיוחד, לנוכח העובדה שההון העצמי של דיסקונט גבוה משמעותית מזה של הבינלאומי (כ-11 מיליארד שקל לעומת כ-6 מיליארד שקל, בהתאמה).

התוצאה היא כאמור שהבינלאומי, אשר נסחר כיום בשווי של כ-4 מיליארד שקל, עקף את דיסקונט בשווי השוק. לאחר שאיבד ב-2009 את המקום השלישי בענף לטובת מזרחי טפחות, וכעת ירד דיסקונט אל המקום החמישי, עם שווי שוק של 3.9 מיליארד שקל.

בדיסקונט, בניהולו של ראובן שפיגל, יכולים להתנחם בכך שהבנק מחזיק בכ-26.5% ממניות הבינלאומי, כך שהוא נהנה בעקיפין מהמגמה החיובית במניית המתחרה.

ממה נובעת חיבת המשקיעים למניית הבינלאומי? הבנק בניהולה של סמדר ברבר צדיק נחשב שמרן. הלימות הון הליבה שלו גבוהה ועומדת על 8.8%, והוא מתקרב ליעד הלימות ההון של 9% שקבע בנק ישראל, וצפוי להגיע אליו כבר השנה. השמרנות של הבנק מתבטאת גם בתחום האשראי, שם צמצם הבנק מאד את חשיפתו ללווים גדולים וחברות החזקה, ובהתאם לכך היקף המחיקות שלו נמוך משמעותית מהממוצע בבנקים.

איפה ההתייעלות של דיסקונט?

לא רק שהבינלאומי עקף את דיסקונט בשווי השוק, הוא גם עקף את בנק הפועלים ובנק לאומי בפרמטר מכפיל ההון. בשני הבנקים הגדולים עומד מכפיל ההון (שווי שוק חלקי הון עצמי) בממוצע על 0.6, לעומת 0.67 בבינלאומי. "העובדה שהבינלאומי עקף את שני הבנקים הגדולים בנתון זה, מעידה כי שוק ההון מאמין שהבינלאומי יבצע פחות מחיקות לעומת שני הבנקים הגדולים", ציין גורם בשוק ההון.

מי שכאמור ממשיך לקבל כתף קרה משוק ההון הוא בנק דיסקונט, ששווי השוק שלו כיום הוא כמו השווי בו תכנן הבנק להנפיק את החברה הבת כאל לפני מספר שנים.

"מחיר המניה של דיסקונט כל כך נמוך, שזה פשוט 'כסף על הרצפה'", אומר אנליסט הבנקים של אי.בי.אי, עדי סקופ. "אמנם דיסקונט הוא הבנק הכי לא יעיל במערכת, אבל מכפיל ההון שלו משקף את ההערכה שהבנק לא יתייעל לעולם, כאשר בפועל אנחנו רואים את ההנהלה עושה מאמצים להתייעל. זה תהליך סיזיפי שלוקח זמן רב עד שרואים את תוצאותיו.

"צריך לזכור גם שבינו הכניס את הבינלאומי להתייעלות לפני מספר שנים, ורק עכשיו רואים את התוצאות", מוסיף סקופ.

הבינלאומי עולה
 הבינלאומי עולה