בנק ישראל מורה לבנקים לבטל עמלות; מה ברשימה?

עוד לפני פרסום המלצות ועדת הריכוזיות, מפרסם המפקח טיוטה לתיקון כללי הבנקאות ■ אם ייושמו ההמלצות, הן יעלו לבנקים כ-700 מיליון שקל בשנה

המפקח על הבנקים לא ממתין לגרסה הסופית של המלצות ועדת זקן ומתחיל ליישם חלק מההמלצות, למרות שמדובר בהמלצות ביניים בלבד. המפקח על הבנקים, דודו זקן, פרסם היום (ג') טיוטה לתיקון כללי הבנקאות, שמביאה לידי ביטוי את עיקרי המלצות הדוח בתחום העמלות. על פי הערכות, אם אכן ייושמו ההמלצות, מדובר בהפסד הכנסות של כ-700 מיליון שקל בשנה לבנקים.

ההמלצות בתחום העמלות נחלקות למספר סוגים: בין היתר, מורה בנק ישראל לבנקים לבטל עמלה בעד כרטיס מידע, לבטל עמלה בעד כרטיס משיכת מזומן, לבטל עמלה בעד טיפול באשראי ובביטחונות (העלאת הפטור מתקרה של 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל), לבטל עמלה בגין שינוי מועד חיוב בכרטיס אשראי ולבטל עמלת דמי ניהול לעסק קטן.

גם בתחום שוק ההון מתערב בנק ישראל, ודורש מהבנקים לבטל את העמלות הבאות: דמי ניהול בגין מק"מ וקרנות כספיות, בכדי להגדיל את האטרקטיביות של האפיקים הללו. כמו כן, הוא דורש לקבוע עמלת מקסימום לקנייה ומכירה של ניירות ערך ועמלות המינימום בגין ניהול פיקדון ניירות ערך.

בנוסף, הורה הבנק לבצע תמחור דיפרנציאלי בגין פעילות בניירות ערך בערוצים שונים ולהרחיב את הפיקוח על עמלת העברת פיקדון ניירות ערך להעברת פיקדון של הלקוח גם מחוץ למערכת הבנקאית.

מיטיבים עם העסקים הקטנים

במסגרת דוח זקן מקדישה הוועדה פרק לטיפול בעסקים קטנים. בוועדה הגיעו למסקנה שהעמלות שמשלמים העסקים הקטנים גבוהות מדי, וכעת מתכוון בנק ישראל לקדם בין היתר את ביטול עמלת דמי ניהול לעסק קטן.

עוד קובע בנק ישראל, כי יש לתקן את ההגדרה של "אזרח ותיק" כך שלצורך קבלת ארבע פעולות פקיד בחודש במחיר של פעולה בערוץ ישיר לא יהיה יותר צורך בהצגת תעודת אזרח ותיק; די בהגיע הלקוח לגיל הקבוע בחוק כדי לקבל את ההטבה. כמו כן, בדף הבית של אתר הבנק יהיה קישור ישיר לתעריפוני העמלות, שיהיה חשוף ונגיש ללקוחות.

"לאחר השלמת הליך ההתייעצות עם חברי הוועדה המייעצת לענייני בנקאות, וכן בחינת תגובות הגורמים אשר הגישו התייחסותם בכתב להמלצות הדוח בנושא העמלות, יגובש נוסח סופי של הכללים", נמסר היום מבנק ישראל.

כצפוי, במערכת הבנקאית לא אהבו את הרצון של בנק ישראל להתערב בנושא העמלות. לפני כשבועיים הכין איגוד הבנקים מכתב לבנק ישראל ובו שטח את התנגדויותיו לוועדת זקן, ובראשן הביע התנגדות להתערבות בעמלות.

הפעולות שמקדם בנק ישראל
 הפעולות שמקדם בנק ישראל