ראיון עם רוצח

הראיון שב-50 דקות עושה עבודה מקיפה בבירור נסיבות רצח ג'ון לנון

"רצחתי את ג'ון לנון", ג' 23:30, "יס דוקו"

בארצות-הברית יתקיים, בשבת הקרובה, הדיון השביעי בבקשתו של מארק צ'פמן לקצוב את עונשו ולשחרר אותו מהכלא אחרי קרוב ל-32 שנה, מאז דצמבר 1980. צ'פמן, כזכור, היה האיש שרצח את ג'ון לנון בפתח בניין דקוטה בניו-יורק, שם התגורר.

מעבר לעובדה שכ"ביטל-מניאק", אני מקווה שצ'פמן יירקב בכלא עד יומו האחרון, אני מודה שאחד הדברים שקירבו אותי עוד יותר אל הלהקה ואל שיריה, היה הרנסאנס שלה זכתה בתחילת שנות ה-80, כעשור לאחר פירוקה, תהליך שהשמן על גלגליו היה מותו של לנון. כך שבאופן ביזרי, אני - ורבים מבני דורי - חייבים את אהבת הביטלס שלהם, גם לרוצח.

הסרט שישודר הערב הופק כבר ב-2005, לפיכך אין בו גילויים מיוחדים או אינפורמציה שטרם היכרנו. ובכל זאת, נדמה שב-50 הדקות שלו, הוא עושה את העבודה המקיפה ביותר בבירור נסיבות הרצח: איך קרה שצ'פמן שם לעצמו למטרה לירות בלנון, מה בביוגרפיה של הרוצח ושל הנרצח הביא את שניהם לאותו רגע ארור, ועוד. הייחוד בסרט הוא הראיונות שקיים העיתונאי ג'ק ג'ונס בכלא עם צ'פמן עצמו, שמספר בקולו על השתלשלות העניינים. "חלקו" של לנון בסיפור, מובא, מן הסתם, רק בקטעי ארכיון. כהמשך למוטיב הזה, אפשר רק לשער למשל מה היה חושב הנער מליברפול, על המפגן המרשים לזכרו בטקס נעילת האולימפיאדה בלונדון.

ההיסטריה חוזרת

אולפן ליגת האלופות, ג'-ד' 21:00, ספורט 5

נו טוב, זה עוד לא הדבר האמיתי, אבל מי שכבר לא יכול לחכות להמנון שמעביר צמרמורת בגבו של כל אוהד כדורגל, או לדגל העגול עם כדור הכוכבים, מוזמן להתכבד בטעימה ראשונה על חשבון המנה העיקרית שתגיע אלינו אי שם באמצע ספטמבר.

כדורגל משדרים באהבה או לא משדרים בכלל

השנה האחרונה הייתה בעייתית מאוד למפעל הכדורגל היוקרתי ביותר בעולם, וכתוצאה מכך גם לגופי השידור שלו: פריסת שלבי הנוק-אאוט, החלקים המרתקים ביותר של המפעל (אי שם בחודשים מרץ ואפריל), על פני ימי שידור רבים, הפכה את ליגת-האלופות מאירוע ספורט של ממש, לאוסף של משחקים נפרדים. העובדה שהחמדנות הזאת (רווח כספי גדול יותר בגין זכויות השידור, שכן עתה אף משחק גדול אינו "מתנגש" עם משחק אחר) מאיימת על עצם העניין הספורטיבי במפעל, לא גרמה לפקידי אופ"א להתעשת, וגם השנה יימרחו שלבי ההכרעה שלו על-פני ימים ארוכים ומשמימים.

כל זה כמובן לא צריך למנוע מהמכורים לעניין להתיישב כבר הערב ומחר מול ערוץ הספורט, לצפות באולפן, במשחק של עירוני קריית שמונה מול באטה בוריסוב (ד', 21:45), להתעדכן בנעשה במגרשים האחרים באמצעות "ערוץ הקיבוץ", ליהנות מהרמה הגבוהה של הדיונים באולפן ולשמוח שאחרי קיץ לוהט שעבר, איכשהו, בזכות ה"יורו" והאולימפיאדה, סוף סוף אפשר לצאת מאולם הג'ודו, לרדת מהגלשנים, לקפוץ מעל סוס הקפיצות ולעסוק בספורט האמיתי, שלא לומר היחידי, שבו אנחנו מצטיינים באמת: נשנושים אל מול המסך המרצד עם מודי בראון והחברים.

כצופה ותיק שלהם, נדמה לי שזיהיתי גם אצלם, במהלך העונה הקודמת, עייפות קלה, אשר על כן אזכיר להם, בפרפרזה על אותה פרסומת לחומוס, שכדורגל משדרים באהבה או לא משדרים בכלל.